کد خبر : 280036
تاریخ انتشار : جمعه ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
-

نشست شورای امنیت درباره افغانستان و تاکید بر تامین کمک‌های بشر دوستانه برای این کشور

نشست شورای امنیت درباره افغانستان و تاکید بر تامین کمک‌های بشر دوستانه برای این کشور

در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره افغانستان تاکید شد که این نهاد بین‌المللی باید به تامین کمک‌های بشردوستانه به این کشور تحت کنترل طالبان، ادامه دهد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری رویترز، این نشست در حالی در شورای امنیت سازمان ملل با محوریت افغانستان برگزار شد که شرکت کنندگان درباره چگونگی رویکرد با طالبان و تامین مالی برای ارسال کمک دچار اختلاف نظر بودند.

“گنگ شوآنگ”، معاون سفیر چین در سازمان ملل به دارایی‌های افغانستان در خارج از این کشور اشاره کرد که مسدود هستند و افزود، این دارایی‌ها باید برای این کشور مصرف شوند و نه به عنوان اهرمی برای تهدید طالبان.

در همین حال، واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل نیز به لغو مسدود بودن دارایی‌های افغانستان به نفع مردم این کشور اشاره کرد.

همچنین “تی.اس. تیرومورتی”، نماینده دائم هند در سازمان ملل نیز در بحثی درباره افغانستان در شورای امنیت سازمان ملل گفت:‌ اوضاع در این کشور همچنان شکننده است. هند به عنوان یک همسایه نزدیک و دوست مردم افغانستان نگران اوضاع این کشور است.

وی ادامه داد: ابهامات زیادی در مورد آینده مردم افغانستان و همچنین حفظ و تقویت دستاوردهای دو دهه گذشته وجود دارد. در این زمینه، ما بر ضرورت شنیده شدن صدای زنان افغان تاکید می‌کنیم.

نماینده دائم هند در سازمان ملل همچنین بر ضرورت درک خواسته‌های کودکان افغان و حفظ حقوق اقلیت‌ها تاکید کرد و افزود:‌ ما خواستار کمک‌های بین‌المللی برای تامین فوری و ضروری نیازهای مردم این کشور و دسترسی بی چون و چرا به سازمان ملل و آژانس‌های آن هستیم.

این دیپلمات هندی ادامه داد: دهلی‌نو همچنین خواستار توزیع فراگیر قدرت در افغانستان است که نماینده همه اقشار جامعه افغان این کشور باشد. یک دولت گسترده و فراگیر که از طریق حل و فصل سیاسی حاصل شود، می‌تواند مشروعیت و مقبولیت بیشتری را به دست آورد.

در همین حال، پنج کشور عضو گروه بریکس نیز روز پنجشنبه قویا خواستار جلوگیری از تلاش‌های گروه‌های تروریستی مختلف برای استفاده از خاک افغانستان برای انجام حملات علیه دیگر کشورها و از سرگیری گفتگوی جامع درون افغانستانی برای تضمین صلح و ثبات در این کشور شدند.

معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد نیز در نشست شورای امنیت برای بررسی تحولات افغانستان، خطاب به رهبران گروه طالبان که قدرت را در آن کشور به دست گرفته‌اند گفت هرگونه مشروعیت و حمایت را باید کسب کرد.

جفری دلارنتیس گفت، اگر طالبان به همه تعهدات خود پایبند بماند، ثبات بیشتری در افغانستان و منطقه برقرار کند، همه‌شمولی گسترده‌تری را به نمایش بگذارد، و از دستاوردهای بیست سال گذشته در افغانستان محافظت کند، ایالات متحده با آن گروه کار خواهد کرد.

وی افزود، استانداردهای جامعه بین‌المللی روشن است و شامل تسهیل مسیر امن برای افغان‌ها و شهروندان خارجی که می‌خواهند افغانستان را ترک کنند و محترم شمردن وظایف کشور تحت قوانین بشردوستانه بین‌المللی، از جمله محافظت از غیرنظامیان، می‌شود.

او با اشاره به تمایل طالبان برای کسب مشروعیت و حمایت بین‌المللی، گفت: «پیام ما ساده است: هرگونه مشروعیت و حمایت باید کسب شود.»

معاون نماینده آمریکا با بیان این که افغانستان پس از خروج آمریکا و به قدرت رسیدن طالبان «بیشتر از همیشه» به سازمان ملل و ماموریت این نهاد بین‌المللی در افغانستان نیاز دارد، گفت: «ما از نزدیک نظاره می‌کنیم تا ببینیم آیا این استانداردها رعایت می‌شوند.»

نماینده سازمان ملل متحد در امور افغانستان نیز در نشست روز پنجشنبه هشدار داد توقیف میلیاردها دلار از دارایی‌های افغانستان و دور نگه داشتن آن از دست طالبان، ناگزیر به «افت شدید اقتصادی» منتهی خواهد شد و میلیون‌ها افغانستانی دیگر را به ورطه فقر و گرسنگی خواهد کشاند.

دبورا لاینز در سخنانی در آغاز نشست گفت، باید راهی پیدا کرد تا این پول به سرعت به افغانستان سرازیر شود تا از فروپاشی کامل نظام اقتصادی و اجتماعی این کشور پیشگیری شود، البته با این تضمین که این پول از سوی طالبان مورد سوء استفاده قرار نگیرند.

وی با این هشدار که افغانستان ممکن است برای نسل‌ها به عقب برگردد، افزود که اقتصاد باید برای چند ماه دیگر اجازه نفس کشیدن پیدا کند، و به طالبان این شانس را بدهد که انعطاف‌پذیری و نیت راستین خود را برای انجام امور به شکل متفاوتی از گذشته نشان دهد.

بیشتر ۱۰ میلیارد دلار دارایی ارزی افغانستان در خارج نگهداری می‌شود و این اهرم فشاری علیه طالبان است. وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته است تحریم‌های طالبان را لغو نمی‌کند و محدودیت‌های اعمال شده بر دسترسی آن به نظام مالی جهانی را کاهش نخواهد داد.

نشست شورای امنیت درباره افغانستان و تاکید بر تامین کمک‌های بشر دوستانه برای این کشور
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

11 − 2 =