کد خبر : 279955
تاریخ انتشار : جمعه ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۸:۱۰
-

تهران توانایی پذیرش تراکم را ندارد

تهران توانایی پذیرش تراکم را ندارد

عضو سابق شورای شهر تهران اجرای طرح تفصیلی را لازم و ضروری خواندو گفت: ما باید توجه بسیار زیادی به اجرای طرح تفصیلی داشته باشیم. تراکم و تعداد طبقات در تهران به قدری زیاد شده است که شهر دیگر توانایی پذیرش آن را ندارد.

به گزارش عصرقائم، افشین حبیب زاده در گفت‌وگو ، در رابطه با اولویت های شورای شهر درابعاد کلان اظهار داشت: مجلس، دولت و شورا همکاری مناسبی با یکدیگر داشته اند و اولویت ما در رابطه با این موضوع ، رفع مشکلات و گسترش همکاری هاست. یکی از این مسائل، مدیریت یکپارچه است. تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده و وظایف جدید زیادی برای شورای شهر تبیین شده است. وظایفی در حوزه بهداشت ، سلامت و درمان ، آموزش و پرورش و فرهنگ ، امنیت و … برای شورای شهر اختصاص داده شده است. بسیاری از این وظایف به عهده دولت است و تقسیم این وظایف میان دولت و شورا ما را به رسیدن به هدف مدیریت یکپارچه نزدیکتر می کند.این مهم نیازمند مصوبه مجلس شورای اسلامی است و اعضای شورای شهر می توانند برای تصویب این قوانین با نمایندگان مجلس مذاکره کنند و در این راستا پیش قدم باشند.

شورایاری‌ها، حلقه گمشده ارتباطی مردم و شورا

وی با اشاره به نقش مهم شورایاری ها در مدیریت شهری ادامه داد: نکته دیگر اهمیت دادن به شورایاری هاست. قوه قضاییه با رد صلاحیت قانونی شورایاری ها باعث ایجاد مشکل در فعالیت تشکل هایی شده که بیش از همه با مردم در ارتباطند و نیازهای جامعه را لمس می‌کنند. رفع مشکل شورایاری ها نیز نیاز به محمل قانونی دارد که از مسائل کلان ما محسوب می‌شود. البته در سالهای اخیر مجلس چند بار برای تصویب قانون مربوطه خیز برداشت اما نهایتا به نتیجه خاصی نرسید.شورایاری ها هم در توسعه دموکراسی به کشور کمک می کنند و هم حلقه واسطی میان مردم و مدیریت شهری هستند. به طوریکه مطالبات درشورایاری ها تجمیع می شود و به نهادهای بالا دستی ارجاع داده می شود.

عضو سابق شورای شهر تهران با تاکید بر لزوم اجرای طرح درآمد پایدار گفت: یکی دیگر از مشکلات اصلی مدیریت شهری ، مشکل درآمد و تامین منابع مالی است. این مشکل در دوره های متوالی شورا دیده شده است.یکی از راه حل های این مشکل تصویب و اجرای طرح درآمد پایدار است. طرح درآمد پایدار می تواند مشکلات زیادی را در شورای شهر حل کند که اغلب آنها منشاء مالی دارند.

حبیب زاده توجه به حمل و نقل عمومی را از اولویت های شهری تهران خواند و افزود: در حوزه های خردتر ، توجه به حمل و نقل عمومی از اهمیت بالایی برخوردار است. اولویت ما در حال حاضر باید توجه به حمل و نقل عمومی بر پایه مترو باشد.در حال حاضر در شهر تهران یک تا دو میلیون سفر با۱۰۰۰ واگن انجام می شود. با توجه به ظرفیت های موجود ما این عدد می تواند بیشتر شود و جای پیشرفت وجود دارد. ما نیاز به ۲۰۰۰ واگن بیشتر و افتتاح ایستگاه های جدید داریم تا بتوانیم ظرفیت جابجایی خود را به شش میلیون نفر برسانیم. قابل ذکر است یکی از اصلی ترین پیامدهای اجرای این طرح کاهش آلودگی هواست.

زباله ها باید از «مبدا » تفکیک شوند

اولویت مدیریت شهری حفظ باغات فعلی باشد

وی با اشاره به اهمیت باغات تهران گفت:در رابطه با موضوع محیط زیست ، یکی از اصلی ترین اولویت های ما باید حفظ باغ های شهر تهران باشد.اگر مدیریت شهری به سمتی برود که دوباره اجازه ساخت و ساز در باغات داده شود ، وضعیت مطلوبی مورد انتظار نخواهد بود. لذا باید اولویت ما حفظ باغات فعلی باشد.در رابطه با موضوع پسماندها ، جای پیشرفت در طرح تفکیک از مبداء پسماندها وجود دارد.  این طرح طرح خوبیست که به تصویب نیز رسیده است و فقط نیازبه اجرای صحیح دارد. البته نباید از این موضوع غافل شد که کاهش تولید پسماند از مبداء نیز از اهمیت غیرقابل انکاری برخوردار است.

لزوم توجه به ظرفیت پیاده روهای تهران

حبیب زاده بر لزوم توجه به پروژه های کوچک اشاره کرد و افزود: علی رغم اینکه توجه به پروژه های عمرانی و نگه داری از سازه های شهری در پایتخت لازم است اما به عقیده من یکی از مهمترین مسائل توجه به ظرفیت پیاده روهای تهران است.شورای پنجم ساخت پیاده رو ها را آغاز کرد اما این تازه گام های ابتدایی این پروژه است و نیاز به توسعه دارد. در کنار ساخت جاده ها و بزرگراه ها ، توجه به پیاده رو ها نیز بسیار مهم است.یکی از برنامه های شورای پنجم در رابطه با محله محوری ، پروژه های کوچکی بود که با توجه به تعریف مردم محله ها در خود محله ها صورت می گرفت. این پروژه ها نیاز مردم در محلات را برطرف می کرد و در عین حال نیاز به هزینه زیادی نیز نداشت.

پایش وضعیت شهر نیازمند تجهیزات پیشرفته است

وی گفت: با توجه به ریسک بلایای طبیعی در تهران، اصلی ترین راه پیشگیری از بلایای طبیعی مانند فرونشست زمین، پیشگیری است. ما باید برای پیشگیری، ابزار مناسب جهت پایش زمین را داشته باشیم. متاسفانه ما فاقد این تجهیزات هستیم. در دوره شهرداری آقای قالیباف دستگاهی خریداری شد و یکبار شهر پایش شد و حفره های زیرزمینی کشف شد. بدون پایش، ما نخواهیم توانست از بروز فرونشست جلوگیری کنیم. ما حتی از تاسیسات زیرزمینی خود نیز باخبر نیستیم و در بسیاری از پروژه ها با موارد غیرقابل پیش بینی رو به رو می شویم. البته در رابطه با جمع آوری آب های سطحی و جلوگیری از سیلاب اقدامات بسیار مثبتی انجام شده است، اما در رابطه با فرونشست هنوز جای پیشرفت داریم. در حال حاضر در برخی نقاط دنیا، تجهیزاتی وجود دارد که به محض وقوع زلزله گاز شهری را قطع می کند. این دستگاه ها با اطلاعاتی که از زمین جمع آوری می کنند این فرایند را اجرا می کنند.

تهران توانایی پذیرش تراکم را ندارد

لزوم حرکت شهرداری و شورا به سمت مردم محوری

وی اجرای طرح تفصیلی را لازم و ضروری خواند گفت :ما باید توجه بسیار زیادی به اجرای طرح تفصیلی داشته باشیم. تراکم و تعداد طبقات در تهران به قدری زیاد شده است که شهر دیگر توانایی پذیرش آن را ندارد. درست است که افزایش طبقات باعث سودآوری برای شهرداری می شود؛ اما بهای گزافی دارد. سکونت جدید باید بر اساس طرح تفصیلی باشد. هرچه تراکم بیشتر شود نیاز به حمل و نقل شهری و بالطبع ترافیک بیشتر می شود که پیامدهای منفی زیادی دارد. باغ ها نیز نباید بیش از این از بین بروند و شهرداری باید آنها را حفظ کند. دامنه کوه ها نیز جای ساخت و ساز نیست و باید با ساخت و ساز غیرمجاز برخورد شود. شهرداری و شورا باید به سمت مردم محوری حرکت کند، چراکه صاحب اصلی شهر مردم هستند و خدمات شورا باید در راستای نیاز آنها باشد. کارگاه های پروژه های نیمه تمام که در شهر پراکنده هستند و باعث سلب آرامش مردم می شوند باید مدیریت شوند و مورد توجه شورا قرار بگیرند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × 2 =