کد خبر : 280110
تاریخ انتشار : جمعه ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰
-

اهدای جایزه “ایگ‌نوبل” به پژوهش‌های عجیب و خنده‌دار علمی!

اهدای جایزه “ایگ‌نوبل” به پژوهش‌های عجیب و خنده‌دار علمی!

طی مراسمی که به صورت آنلاین برگزار شد، پژوهشگرانی که بررسی‌های عجیبی در حوزه علم انجام داده بودند، جوایز “ایگ‌نوبل” را دریافت کردند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از گاردین، پژوهش‌های پیشگامانه در مورد موضوعات عجیبی مانند مزایای انتقال کرگدن به صورت وارونه، با اهدای جایزه “ایگ‌نوبل” (Ig Nobel) مورد تحسین قرار گرفتند.

نباید جایزه ایگ‌نوبل را با جایزه نوبل اشتباه گرفت، زیرا جوایز ایگ‌نوبل به قلمرو عجیب و غریب علم مربوط هستند و به پژوهش‌هایی اهدا می‌شوند که ابتدا مردم را می‌خندانند و سپس آنها را به تفکر وادار می‌کنند.

برندگان نوبل واقعی طی مراسمی که به صورت آنلاین در “دانشگاه هاروارد” (Harvard University) برگزار شد، ۱۰ جایزه ایگ‌نوبل را به دانشمندان، اقتصاددانان، پزشکان و ریاضیدانان ۲۴ کشور در ۶ قاره اهدا کردند.

‌ پروفسور “دیوید کریر” (David Carrier)، استاد زیست‌شناسی “دانشگاه یوتا” (University of Utah) و برنده جایزه صلح ایگ‌نوبل گفت: زمانی که خبر برنده شدن خود را شنیدم، کمی عصبی بودم. من فکر می‌کردم که آیا این جایزه را می‌خواهم یا خیر و پس از کمی بررسی، به این نتیجه رسیدم که پاسخ مثبت است.

“کریر” و همکارانش تلاش کردند تا این فرضیه بحث‌برانگیز را آزمایش کنند که مردان برای محافظت از صورت خود در دعواهایی که با مشت زدن صورت می‌گیرند، ریش می‌گذارند؛ در حالی که “چارلز داروین” (Charles Darwin)، ریش را به عنوان زینتی برای جذابیت یا تحریک جنس مخالف در نظر می‌گرفت. “کریر” در این پژوهش، شواهدی برای ویژگی‌های محافظتی ریش‌ها پیدا کرد. او پس از انداختن وزنه روی ماده‌ای شبیه به استخوان پوشیده از پشم گوسفند، به این نتیجه رسید که پوست دارای مو بسیار بیشتر از پوست صاف، انرژی جذب می‌کند.

وی افزود: این بدان معنا نیست که ریش، محافظت بالایی را فراهم می‌کند. آنچه می‌توانیم بگوییم این است که ریش، تا اندازه‌ای از استخوان‌ها و پوست محافظت می‌کند.

“کریر” در حال حاضر این سوال را دارد که آیا ریش ممکن است به عنوان مانعی برای درست دیدن عمل کند و بدین ترتیب هدف قرار دادن فک در مبارزه، دشوارتر شود.

جایزه ایگ‌نوبل اقتصاد، به “پاولو بلاواتسکی” (Pavlo Blavatskyy)، استاد “مدرسه بازرگانی مون‌پلیه” (Montpellier Business School) رسید که از الگوریتم بینش رایانه‌ای و تصویر سیاست‌مداران، برای پیدا کردن شواهدی مبنی بر ارتباط تنگاتنگ چاقی با فساد ملی استفاده کرده است.

جایزه ایگ‌نوبل فیزیک، به پژوهشی اهدا شد که توضیح می‌دهد چرا عابران پیاده دائما با یکدیگر برخورد نمی‌کنند.

از میان برندگان جدید ایگ‌نوبل می‌توان به “جان مولرنان” (John Mulrennan)، فرمانده بازنشسته نیروی دریایی آمریکا اشاره کرد که موفق شد برای پژوهش خود در مورد از بین بردن سوسک‌های روی زیردریایی‌ها با کمک حشره‌کش بسیار قوی “ارگانوفسفات” (Organophosphate)، جایزه حشره‌شناسی را دریافت کند.

جایزه ایگ‌نوبل حمل و نقل، به گروهی از پژوهشگران اهدا شد که دریافتند کرگدن‌هایی که به آنها آرامبخش داده شده است را به صورت وارونه و هوایی می‌توان بهتر جا به جا کرد.

جایزه بوم‌شناسی ایگ‌نوبل، به پژوهشی اهدا شد که در مورد باکتری‌های زنده روی آدامس‌های چسبیده به پیاده‌رو صورت گرفته بود.

جایزه زیست‌شناسی ایگ‌نوبل، به دکتر “سوزان شوتز” (Susanne Shötz)، پژوهشگر “دانشگاه لوند” (Lund University) برای پژوهش‌های گسترده او در زمینه خرخر کردن، غرغر کردن، ناله کردن، جیغ زدن و میو میو کردن گربه‌ها که به برقراری ارتباط کمک می‌کنند، اهدا شد.

پروفسور “جاناتان ویلیامز” (Jonathan Williams)، پژوهشگر حوزه شیمی جو “مؤسسه  شیمی ماکس پلانک” (Max Planck Institute for Chemistry) و همکارانش، جایزه ایگ‌نوبل شیمی را دریافت کردند. موضوع پژوهش آنها، نحوه تغییر انتشار بوی بدن تماشاگران سینما با توجه به نمایش صحنه‌های خشن، کمدی و سایر موضوعات بود. آنها در این پژوهش دریافتند که سطح “ایزوپرن” (isoprene) هنگام پخش فیلم‌های ترسناک، میان سنین گوناگون به شدت تفاوت دارد.

“ویلیامز” گفت: ما اکنون می‌دانیم که انسان‌ها، سیگنال‌ها را بر اساس حالات احساسی گوناگون منتشر می‌کنند. پرسش طلایی این است که آیا دیگران نیز این سیگنال‌ها را درک می‌کنند.

اهدای جایزه "ایگ‌نوبل" به پژوهش‌های عجیب و خنده‌دار علمی!
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × 4 =