کد خبر : 280127
تاریخ انتشار : جمعه ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۵
-

وزیر خارجه پاکستان: جهان با واقعیت جدید افغانستان کنار بیاید

وزیر خارجه پاکستان: جهان با واقعیت جدید افغانستان کنار بیاید

وزیر خارجه پاکستان امروز (جمعه) گفت: یک واقعیت جدید در افغانستان وجود دارد و این چیزی است که جهان باید آن را به رسمیت بشناسد و با آن کنار بیاید.

به گزارش عصرقائم، به نوشته روزنامه داون، شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان در جریان کنفرانس خبری در اسلام‌آباد با خوزه مانوئل آلبارس، همتای اسپانیایی خود گفت: یک واقعیت جدید در افغانستان وجود دارد و آن این است که جهان باید آن را به رسمیت بشناسد و با آن همکاری کند. در حال بررسیی گزینه‌های خود هستیم و تصمیم داریم بهترین راه را انتخاب کنیم.

وزیر خارجه پاکستان همچنین با اشاره به پیامدهای وضعیت موجود در افغانستان گفت: از دیدگاه من بهترین راه این است که جامعه بین‌الملل به جای انزوای جهانی، وضعیت موجود در افغانستان را بپذیرد چون این طرز تفکر نه برای افغانستان و نه برای منطقه و در نهایت نه برای سراسر دنیا امیدوارکننده نیست.

وی همچنین تاکید کرد که رویکرد جدیدی باید تصویب شود چون فشار، ارعاب و تهدید و اجبار کارایی ندارد و حقیقت باید پذیرفته شود.

وی به این مساله نیز اشاره کرد که از سرگیری تخلیه خارجی‌ها در روز پنجشنبه و زمانی صورت گرفت که یک پرواز از کابل به دوحه رفت و ادامه داد: چنین تحولاتی براساس خط مشی‌ها و پاسخ به درخواست‌های جامعه بین‌الملل است و چنین مساله‌ای باید مورد تشویق قرار گیرد و طالبان باید برای آن که در این مسیر قرار بگیرد و آن را حفظ کند، تشویق شود.

وزیر خارجه پاکستان در واکنش به سوالی در مورد این که چرا جامعه بین‌المللی نمی‌تواند وضعیت موجود در افغانستان را بپذیرد، گفت: مردم عجله‌ای ندارند و نظاره‌گر اوضاع در افغانستان هستند و منتظرند.

وی همچنین بر ضرورت فوری کمک‌های بشردوستانه به دلیل بروز بحران بشری در افغانستان و به تلاش‌های کشورش در این زمینه اشاره کرد و گفت: پنجشنبه صبح یک هواپیمای نیروی هوایی پاکستان حامل محموله‌های کمک‌رسان در فرودگاه کابل به زمین نشست. ما به تلاش‌های خود برای کمک‌رسانی از طریق مسیرهای هوایی و زمینی ادامه می‌دهیم و جامعه بین‌الملل نیز باید این کار را انجام دهد.

شاه محمود قریشی همچنین با اعلام اینکه فروپاشی اقتصادی افغانستان به نفع هیچکس نیست و اقداماتی باید در این باره صورت گیرد، به اظهار نظرهای اخیر خود درباره این مساله اشاره کرد که مسدود سازی منابع مالی افغانستان کارایی ندارد و این تصمیم باید مورد تجدید نظر قرار گیرد.

در همین حال، وزیر خارجه اسپانیا نیز گفت که مادرید به دنبال صلح و ثبات در افغانستان است و ادامه داد: ما می‌خواهیم کمک‌های بشردوستانه به افغانستان برسد و امیدواریم که این امر صورت گیرد اما باید یکسری شرایط مد نظر قرار گیرند.

این دیپلمات ارشد اسپانیایی همچنین ادامه داد: دولت مادرید به مدت ۲۰ سال در کنار مردم افغانستان بوده و آنها را فراموش نمی‌کند. ما می‌خواهیم اتباع افغان که در کنار ما در افغانستان و در این ۲۰ سال گذشته همکاری می‌کردند به صورت صلح آمیز و در صورتیکه دوست دارند به اسپانیا بیایند، از این کشور خارج شوند. ما می‌خواهیم از نزدیک با دولت پاکستان و سایر کشورهای منطقه‌ای برای اینکه بهترین اقدامات برای این دسته از افغان‌ها در آینده نزدیک صورت گیرد، همکاری داشته باشیم.

وزیر خارجه پاکستان: جهان با واقعیت جدید افغانستان کنار بیاید
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 − 19 =