کد خبر : 280031
تاریخ انتشار : جمعه ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
-

جدیدترین تصاویر از سیارکی که به استخوان سگ شبیه است!

جدیدترین تصاویر از سیارکی که به استخوان سگ شبیه است!

گروهی از ستاره‌شناسان در بررسی خود، تصاویر جدیدی را از سیارکی که به استخوان سگ شباهت دارد، ثبت کرده‌اند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از سی‌ان‌ان، ستاره شناسان موفق شده‌اند تصاویر جدیدی را از سیارک موسوم به “کلئوپاترا ۲۱۶” (Kleopatra 216) ثبت کنند که دو قمر دارد و به استخوان سگ شبیه است.

این تصاویر جدید با استفاده از “تلسکوپ وی‌ال‌تی” (VLT) به دست آمده‌اند که به “رصدخانه جنوبی اروپا” (ESO) تعلق دارد. وضوح بالای تصاویر، به دانشمندان کمک کرده است تا اطلاعات بیشتری را در مورد جرم و شکل سه‌بعدی این سیارک به دست بیاورند. این اطلاعات می‌توانند نحوه شکل‌گیری سیارک کلئوپاترا ۲۱۶ و دو قمر آن را بیشتر مشخص کنند.

نزدیک‌ترین فاصله سیارک کلئوپاترا ۲۱۶ با زمین، ۲۰۰ میلیون کیلومتر است.

در این پژوهش، دو بررسی در مورد سیارک کلئوپاترا ۲۱۶ انجام شده‌اند که یکی از آنها بر شکل سیارک و دیگری بر جرم و همچنین قمرهای آن تمرکز دارند.

“فرانک مارکیس” (Franck Marchis)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: کلئوپاترا ۲۱۶ واقعا یک جرم منحصر به فرد در منظومه شمسی به شمار می‌رود. علم به لطف بررسی اجرام عجیب دور از دسترس، پیشرفت زیادی می‌کند. من باور دارم که کلئوپاترا ۲۱۶ یکی از این اجرام است و درک این سیستم پیچیده و چند سیارکی می‌تواند به ما در یادگیری بیشتر درباره منظومه شمسی کمک کند.

این سیارک که شکل غیرمعمولی دارد، در کمربند اصلی سیارک‌ها میان مریخ و مشتری واقع شده است و به دور خورشید می‌گردد. مشاهدات راداری که ۲۰ سال پیش در مورد کلئوپاترا ۲۱۶ انجام شدند، شکل آن را آشکار کردند.

“مارکیس” و گروهش در سال ۲۰۰۸، دو قمر را کشف کردند که به دور این سیارک می‌چرخند و “الکسهلیوس” (AlexHelios) و “کلئوسلین” (CleoSelene) نام دارند.

ابزارهای موجود در تلسکوپ وی‌ال‌تی، تصاویری از کلئوپاترا ۲۱۶ را بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ ثبت کردند. این کار به ستاره‌شناسان کمک کرد تا کلئوپاترا ۲۱۶ و قمرهای آن را از زوایای مختلف ببینند و شکل سه‌بعدی آن را بهتر درک کنند. این گروه پژوهشی، مشاهداتی نیز انجام دادند تا مدارهای دو قمر کلئوپاترا ۲۱۶ را بهتر درک کنند.

“میروسلاو بروش” (Miroslav Brož)، پژوهشگر “دانشگاه کارل” (Charles University) در جمهوری چک گفت: این موضوع باید بررسی می‌شد، زیرا اگر در مدارهای قمری اشتباهی صورت می‌گرفت، در همه چیز از جمله جرم کلئوپاترا ۲۱۶، اشتباه پیش می‌آمد.

یافته‌های جدیدترین پژوهش صورت گرفته روی قمرها، به پژوهشگران امکان داد تا بفهمند که گرانش این سیارک چگونه بر حرکت قمرها تاثیر می‌گذارد. همچنین ستاره‌شناسان توانستند جرم این سیارک را محاسبه کنند که ۳۵ درصد کمتر از برآورد قبلی بود.

چگالی کلئوپاترا ۲۱۶، کمتر از نصف چگالی آهن است. این بدان معناست که اگرچه این سیارک ترکیبات فلزی دارد، اما احتمالا یک سیارک متخلخل با توده قلوه سنگ است. چنین سیارک‌هایی، خوشه‌ای از سنگ‌های فضایی هستند که به هم متصل می‌شوند و معمولا پس از تجمع مجدد قطعات که در پی یک برخورد عظیم مانند برخورد یک سیارک بزرگتر با یک سنگ فضایی دیگر صورت گرفته است، شکل می‌گیرند.

این واقعیت که کلئوپاترا ۲۱۶ یک سیارک با توده قلوه سنگ است نیز می‌تواند دلیل وجود دو قمر را توضیح دهد. این سیارک آن‌قدر سریع می‌چرخد که ممکن است مواد در صورت برخورد با هر چیزی حتی کوچک، از سطح بلند شوند. ممکن است که در گذشته، تکه‌هایی از کلئوپاترا ۲۱۶ جدا شده و قمرهای الکسهلیوس و کلئوسلین را تشکیل داده باشند.

“مارکیس” گفت: بی‌صبرانه منتظر هستم تا کلئوپاترا ۲۱۶ را با “تلسکوپ بسیار بزرگ اروپایی” (ELT) مورد بررسی قرار دهم و ببینم که آیا قمرهای بیشتری هم وجود دارند یا خیر و همچنین مدارهای آنها را برای شناسایی تغییرات کوچک اصلاح کنم.

جدیدترین تصاویر از سیارکی که به استخوان سگ شبیه است!
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

14 − 10 =