کد خبر : 280092
تاریخ انتشار : جمعه ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
-

به جای پتک ترس، با امید دادن مردم را به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی دعوت کنیم

به جای پتک ترس، با امید دادن مردم را به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی دعوت کنیم

یک پیراپزشک گفت: نباید با پتک ترس مردم را به رعایت شیوه نامه‌ها مجبور کنیم بلکه باید با امید دادن آن‌ها را به رعایت کردن دعوت کنیم.

به گزارش عصرقائم، حسام الدین خضری اظهارکرد: پیشگیری از بیماری ها در جوامع مختلف می تواند آنقدر موثر باشد که هزینه های فکری و مالی جامعه را به سمتی متفاوت و جدید پیش ببرد، به این صورت که به جای هزینه های درمانی، انرژی جوامع صرف پیشگیری شود و از بسیاری تهدیدها و آسیب ها جلوگیری کند.

وی تصریح کرد: برای بیماری های مختلف پیشگیری مهم ترین مسئله مورد توجه است. ویروس کرونا امروزه دغدغه اصلی همه جوامع به ویژه ایران است و در مورد این بیماری نیز مانند دیگر ویروس ها موضوع پیشگیری اهمیت به سزایی دارد که با سیاستگذاری صحیح می توان در این مسیر گام های موثری برداشت.

این پیراپزشک افزود: افرادی که سیستم ایمنی کارا دارند و بدنشان به اندازه کافی ایمن است، ریسک کمتری برای ابتلا به کرونا دارند بنابراین هرچه تلاش کنیم بدن سالمی داشته باشیم در همه بیماری ها آسیب پذیری کمتری خواهیم داشت که این مهم از طریق تغذیه مناسب و ورزش امکان پذیر می شود. اصلاح عادت های غلط در غذا خوردن و سبک زندگی ما را در برابر بیماری‌های مختلف از جمله کرونا مصون می کند.

خضری درباره خطرپذیری افراد با بیماری های زمینه ای اظهارکرد: متاسفانه در دوران کرونا بیشتر افرادی را از دست دادیم که سن بالا یا بیماری زمینه ای داشتند. فردی که بیماری اش با دارو توسط پزشک متخصص تحت کنترل است ریسک بالاتری نسبت به افراد عادی برایش وجود ندارد. اگر هورمون ها و پارامترهای بدن انسان در رده و سطح طبیعی باشند چنین افرادی هم به اندازه افراد عادی برای ابتلا به کرونا خطرپذیر هستند.

وی درخصوص تاثیرات روانی کرونا بر مردم توضیح داد: بیماری کووید۱۹ باعث بیکاری بسیاری از افراد شد و از لحاظ اقتصادی آسیب هایی را به جوامع وارد کرد که در سال‌های آینده هم تاثیراتش ادامه دار خواهد بود. مردم به خاطر رعایت دستورالعمل ها در خانه ماندن و حضور نیافتن در مجامع را ترجیح می دهند که این موضوع فشار روانی زیادی را برایشان ایجاد کرده است.

این پیراپزشک ادامه داد: به عنوان یک پیراپزشک آموخته ام به جای اصطلاحات پزشکی باید برای افراد به زبان خودشان صحبت کنیم تا متوجه شوند. رسانه ها به دلیل پیچیدگی زیادشان با زندگی مردم می توانند تاثیر زیادی بر رفع افسردگی افراد داشته باشند. بیشتر رسانه ای ها و صاحبان رسانه تحصیلات پزشکی ندارند و پزشکان تحصیلات رسانه ای ندارند. به همین دلیل در اطلاع رسانی های کرونایی مشکلاتی به وجود می آید که نتایج مطلوب و مدنظرمان را ندارد. رسانه های خارجی را که می‌ءبینم تیترهای مرتبط با کرونا سخت و سنگین و تلخ نبوده اند که افسردگی ایجاد کند. نباید با پتک ترس مردم را به رعایت شیوه نامه ها مجبور کنیم بلکه باید با امید دادن آن ها را به رعایت کردن دعوت کنیم.

خضری تاکید کرد: سیاستگذاری سلامت مسئله ای چند بعدی و چند جانبه است. کشورهایی که برای سلامت مردم به صورت دقیق و پارامتریک سیاستگذاری و چشم انداز خوبی برای سلامت مردمشان تنظیم کرده اند مثل آلمان در این زمینه موفق بوده اند.

وی خاطر نشان کرد: قصد کوچک نمایی ندارم اما بر اساس بررسی های من در گوگل خبرگزاری ها تیترهای زیادی درمورد واریانت «مو» منتشر کرده و به این موضوع پرداخته‌اند، درصورتی که در بحث مقالات گوگل هیچ مطلب علمی درباره این واریانت وجود نداشت.

این پیراپزشک در ادامه گفت: از دید محققی که آمار های دیگر کشورها را بررسی می کند و مقالات علمی می خواند مشخص می شود که مسئولان بهداشتی ایران باید تصمیم‌های درست تری درباره سلامت مردم می گرفتند. واریانت های جدید کرونا حتی اگر خطرناک هم باشد با مدیریت صحیح می توان آن را کنترل کرد. در کشورهای دیگر رکورد فوت با واریانت دلتا زده نشد و این نشان دهنده تاثیر مدیریت برکنترل است.

خضری که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، در پایان اظهارکرد: هورمون کورتیزول برای بدن خوب است اما اگر بیش از حد و به صورت مداوم در بدن ترشح شود، مشکلاتی را ایجاد می کند. با وسواس های زیاد و استرس کورتیزول بدن خود را افزایش می دهیم و با این هورمون به جنگ باکتری های مفید بدن خود هم می رویم. زمانی که در محیط های شلوغ حضور داریم زمانی لازم است دست خود را ضدعفونی کنیم که می خواهیم دستمان را به سمت راه های ورودی ویروس مثل چشم، بینی و دهانمان ببریم و در شرایط عادی لازم نیست مدام دستان خود را بیهوده ضد عفونی کنیم. این کار فقط استرسمان را افزایش می دهد.

به جای پتک ترس، با امید دادن مردم را به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی دعوت کنیم
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × یک =