کد خبر : 279792
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۹:۱۵
-

از جنگل‌های استان تهران چه می‌دانیم؟

از جنگل‌های استان تهران چه می‌دانیم؟

جنگل‌های استان تهران از سه تیپ جنگلی تشکیل شده است که به سه تیپ سوزنی‌برگ، پهن‌برگ درختی و پهن‌برگ درختچه‌ای تقسیم می‌شوند.

به گزارش عصرقائم، جنگل‌های استان تهران بیش از ۵۰ هزار هکتارمساحت دارد و به سه تیپ سوزنی برگ، پهن برگ درختی و پهن‌برگ درختچه‌ای تقسیم می‌شود. بر اساس اطلاعات اداره کل منابع طبیعی استان تهران برخی از ویژگی‌های آن به شرح زیر است:

* مساحت جنگل‌های استان ۵۵ هزار هکتار است که ۳.۹ درصد مساحت استان را تشکیل می‌دهد. از این میزان ۱۹ هزار و ۱۴۷  هکتار به‌صورت جنگل طبیعی و ۳۳ هزار و ۷۲۳ هکتار جنگل دست‌کاشت و جنگلکاری مشارکتی و ۲۱۳۰ هکتار به عنوان ذخیره گاه جنگلی مورد حفاظت است.

*بیشترین تمرکز جنگل‌های طبیعی و دست‌کاشت در شهرستان‌های تهران، شمیرانات و فیروزکوه است. سهم متوسط سرانه جنگل در استان ۴۲ متر مربع یعنی یک چهلم سرانه کشور و یک دویستم سرانه جهانی است.

* جنگل‌های طبیعی استان (همراه با بیشه زار و درختچه زار) عموما در ارتفاعات و مناطق کوهستانی استان واقع شده است.

* جنگل‌های استان تهران سه تیپ سوزنی برگ، پهن برگ درختی و پهن‌برگ درختچه‌ای تقسیم می‌شوند. در گروه اول، ارس (Juniperus polycarpos)، در گروه دوم بنه(Pistacia mutica) و در گروه سوم، شیر خشت (.Cotoneaster spp) و بادام کوهی (Amygdalus lycioides) گونه درختی و یا درختچه‌ای غالب هستند.

* رویشگاه‌هایی با غلبه نارون، سیب وحشی (سیب ترش)، بید، صنوبر، توس، بادامک، سماق، زرشک و نسترن در استان تهران وجود دارند.

* مساحت عموم توده‌های موجود از حدود نیم تا ۴۰۰ هکتار متغیر است.

* فلور درختچه ای و درختی استان (مجموعه گیاهی یا پوشش گیاهی که در یک منطقه می‌روید) شامل بیش از ۱۱۰ گونه است.

* خانواده گل سرخیان با بیش از ۴۰ گونه، ۳۷ درصد فلور درختی و درختچه‌ای استان را تشکیل می‌دهد.

* عمده عناصر درختی و درختچه‌ای استان مربوط به ناحیه رویشی ایران و تورانی است و فقط در وسعت ۳۴۰ هکتار در شمال شرق استان، عناصر رویشی هیرکانی مشاهده می‌شود.

از جنگل‌های استان تهران چه می‌دانیم؟
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × سه =