کد خبر : 279765
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۸:۱۵
-

«جهاد امیدآفرینی» لازمه اولویت دولت سیزدهم

«جهاد امیدآفرینی» لازمه اولویت دولت سیزدهم

کارشناس علوم سیاسی با بیان اینکه دشمنان انقلاب در تلاش بودند تا با تشدید مشکلات موجود و ایجاد یأس و بی اعتمادی عمومی تا ایران اسلامی را با چالش تازه‌ای به نام بحران مشروعیت و مقبولیت مواجه کنند؛ گفت: آیت‌الله رئیسی در دولت سیزدهم باید بدنبال یک جامعه امیدوار، یک ملت امیدوار و یک مردم امیدوار باشد.

به گزارش عصرقائم، حسن خدادی در گفت‌وگو ، در خصوص ضرورت کار و تلاش مضاعف در دولت جدید و لزوم امیدآفرینی عمومی در میان آحاد مردم، اظهار کرد: دولت سیزدهم با ریاست آیت‌الله رئیسی در سخت‌ترین شرایط، اداره کشور را بر عهده گرفته است؛ هر چند انقلاب اسلامی یک چله پر افتخار را پشت سر گذاشته است.

وی افزود: هم اکنون در حالی در دهه پنجم انقلاب قرار داریم که تمامی آرمان‌ها، اصول و اهداف‌مان را حفظ کرده‌ایم.

این کارشناس علوم سیاسی، خاطرنشان کرد: هیچ‌گاه در این ۴۲ سال گذشته، این میزان از انباشت مشکلات و نارضایتی عمومی به ویژه در حوزه مسائل اقتصادی و معیشتی در حد و اندازه شرایط کنونی نبوده است.

نارضایتی بی سابقه عمومی و اعتماد و امید از دست رفته

استاد دانشگاه مازندران، تصریح کرد: به طور نمونه، توزم بسیار بالا، افزایش افسانه وار نقدینگی، کسری بودجه دولت، لشکر بیکاران، وضعیت نامناسب بورس، شکاف‌های طبقاتی، افزایش جمعیت زیر خط فقر کشور، وجود فسادهای شبکه‌ای در سیستم‌های بانکی، گمرکی و شرکت‌های دولتی، مجموعه شرایطی را به وجود آورده است که باعث شده است که دشمن روی این مشکلات و نابسامانی‌ها، تمرکز کند و با نشدید یک جنگ شناختی و عملیات روانی، نارضایتی عمومی را به بالاترین سطح خودش طی این چهار دهه برساند.

خدادی بیان کرد: این نارضایتی‌ها موجب شده است تا سرمایه اجتماعی نظام به شدت دچار آسیب شود و لذا در این چنین شرایطی، دشمنان ما به صورت کاملا هدفمند بدنبال ایجاد یأس و نا امیدی و سلب اعتماد عمومی از مسئولان نظام اسلامی هستند.

وی عنوان کرد: آن‌ها در این صدد هستند تا در بین مردم، بدبینی نسبت به آینده و بی اعتمادی نسبت به مسئولان‌شان را ایجاد کنند و حال با وجود چنین شرایطی در کشور و رویکردهای فرصت طلبانه که دشمن نسبت به این شرایط دارد، متوجه می‌شویم که چرا رهبر حکیم انقلاب در بیانیه گام دوم، از مهم‌ترین و اصلی‌ترین جهادها به نام «جهاد امیدآفرینی» نام برده است.

سهم بسیار بالای سیاست‌های نادرست دولت قبل در وضعیت نا مطلوب کنونی

این کارشناس علوم سیاسی، اضافه کرد: همه ما می‌دانیم که سیاست‌های نادرست دولت یازدهم و دوازدهم در راستای حل مشکلات کشور از طریق مذاکره با امریکا، سهم بسیار بالایی در پدیداری این وضعیت نابسامان و خطرناک دارد؛ بنابراین امید هست که دولت آقای رئیسی با اتخاذ سیاست‌های درست، رویکردهای انقلابی و تحول آفرین، ایجاد امید در جامعه کند.

استاد دانشگاه مازندران، گفت: امیدواریم دولت آقای رئیسی، بازسازی اعتماد عمومی و ایجاد امید را از اولویت‌های اصلی خود بداند.

خدادی تاکید کرد: تصور دشمنان انقلاب این بود که با افزایش مشکلات اقتصادی و معیشتی، مردم نسبت به کارآمدی نطام دینی دچار تردید می‌شوند و نظام جمهوری اسلامی ایران با بحران مشروعیت و مقبولیت مواجه می‌شود و از این راه درصدد این بودند که امید مردم را نسبت به آینده از بین ببرند.

وی اضافه کرد: همه می‌دانیم که بدون پشتوانه‌های مردمی، تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی که تمدن نوین اسلامی است، غیرممکن است، مردم به معنای واقعی کلمه در صورتی در صحنه‌های دفاع از انقلاب و نظام به صورت جدی حضور خواهند داشت که اولا نسبت به آینده امیدوار باشند و ثانیا نسبت به نظام و مسئولین آن، اعتماد داشته باشند.

این کارشناس علوم سیاسی، با بیان اینکه  از بین بردن اعتماد و امید در میان مردم از بزرگ‌ترین چالش‌ها و خطراتی است که باید دولت سیزدهم، به حل آن بسیار دقت کند؛ مطرح کرد: بنابراین شرایطی به وجود آمده است که متاسفانه سیاست‌های نادرست دولت یازدهم و دوازهم در کنار دشمنی‌های معاندین انقلاب اسلامی، باعث شده است که پشتوانه‌های مردمی نظام، مورد هدف قرار گرفته شود  و در این راستا، امید و اعتماد را نشانه قرار داده‌اند.

دولت سیزدهم باید بدنبال یک جامعه، یک ملت و یک مردم امیدوار باشد

استاد دانشگاه مازندران، تشریح کرد: همه می‌دانیم که امید و امید آفرینی لازمه حیات و حفظ بنیان‌های مادی و معنوی در هر جامعه‌ای است، اگر امید در جامعه‌ای نباشد همه انگیزه‌های تحرک‌آفرین برای انجام فعالیت‌های فردی و اجتماعی از بین می‌رود؛ پس امید و امید آفرینی از ضرورت‌های اصلی زندگی انسان‌ها و پیش شرط برای پیشرفت هر جامعه‌ای است.

خدادی ادامه داد: آیت‌الله رئیسی در دولت سیزدهم باید بدنبال یک جامعه امیدوار، یک ملت امیدوار و یک مردم امیدوار باشد، لذا این جامعه، این ملت و این مردم که با نشاط و با تحرک و امیدوار باشند، برای ساختن آینده بهتر تلاش می‌کنند.

وی متذکر شد: بنابراین امیدواری اجتماعی، یعنی در انتظار آینده‌ای روشن بودن که عموم مردم و آحاد جامعه برای تحقق آن به صورت مستمر تلاش می‌کنند.

این کارشناس علوم سیاسی، اظهار کرد: انتخابات اخیر مجلس و دولت در شرایطی برگزار شد که کشور با انبوهی از مشکلات همراه بود و از آن سو، دشمنان تلاش کردند تا با ایجاد یأس و نا امیدی، نظام را دچار چالش اساسی کنند و وانمود می‌کردند که عمق نارضایتی‌ها در کشور به قدری بالا است که در انتخابات ۲۸ خرداد بین ۲۰ تا ۲۵ درصد بیشتر مشارکت صورت نمی‌گیرد و ایران، بحران مشروعیت و مقبولیت را تجربه خواهد کرد.

استاد دانشگاه مازندران، افزود: اما این برآورد دشمنان و مخالفان نظام، غلط از آب درآمد و مردم با وجود همه مشکلات اقتصادی و شرایط کرونایی، یک حماسه بزرگ آفریدند، بنابراین اگر نارضایتی و نا امیدی در کشور وجود داشته باشد، برای حرکت یک انقلاب تمدن ساز یک سم مهلک است و باید هر تلاشی برای تزریق امیدآفرینی در جامعه انجام داد.

دلایل نا امیدی و بی اعتمادی کنونی در کشور چیست؟

خدادی در پاسخ به این سوال که چرا نا امیدی و بی اعتمادی در کشور ما به وجود آمده است؛ گفت: یکی از بزرگ‌ترین دلایلی که باعث ایجاد این مسئله در کشور شد، یکی صادق نبودن مسئولان با مردم و دیگری ناکارآمدی و ضعف مدیریت بود که به امید و اعتماد مردم ضربه زد.

وی خاطرنشان کرد: دلیل سوم به وجود آمدن وضع موجود، خاصه خواری و رانت خواری است که در پی سوءاستفاده دولتمردان و کارگزاران در بدنه دولت به وجود آمد که در نهایت منجر به بی اعتمادی مردم به مسئولان و به تبع آن نا امیدی عمومی در کشور شد.

این کارشناس علوم سیاسی، ادامه داد: افزایش مشکلات اقتصادی و معیشتی را می‌توان دلیل چهارم این مسئله برشمرد، مردم ما این توقع را از دولت‌شان دارند که برای آنان یک زندگی متعارف و آبرومندانه را فراهم کنند و نگذارد مردم تحت فشارهای سنگین اقتصادی قرار بگیرند.

استاد دانشگاه مازندران، افزایش فساد، فقر، تبعیض و بی عدالتی را پنجمین علت اساسی ایجاد نا امیدی و بی اعتمادی در میان آحاد مردم کشور اعلام کرد و افزود: ششمین علت، بی اطلاعی مردم از موفقیت‌ها و پیشرفت‌های کشور است، اگر دولت‌ها و دستگاه‌های تبلیغاتی، کارهای ارزشمندی را که انجام می‌شود را به سمع و اطلاع مردم نرسانند و مردم درگیر مشکلات خودشان باشند، همین امر موجب نا امیدی می‌شود.

خدادی جنگ شناختی دشمنان و جریان تحریف را هفتمین دلیل شرایط موجود برشمرد و بیان کرد: دشمنان و مخالفین ما برای نا امیدساختن مردم و کاهش اعتماد عمومی در جامعه از طریق دروغ پراکنی، سیاه نمایی، کوچک شمردن دستاوردها، برجسته سازی مداوم مشکلات و بزرگ نمایی ضعف‌ها و آسیب‌ها، نقش بسیار مهمی در ایجاد نا امیدی و از بین بردن اعتماد ایفا کردند؛ البته جریان تحریف نیز با اخبار نادرست، همین رویه را در پیش گرفت.

راهکارهای ایجاد امیدآفرینی و اعتماد سازی در دولت سیزدهم چیست؟

وی در خصوص راهکارهای پیشنهادی ایجاد امیدآفرینی و اعتماد سازی در دولت سیزدهم، پاسخ داد: آقای رئیسی برای عبور از این وضعیت و بن بست، می‌تواند با اخلاص و توکل، کار و تلاش، مجاهدت شبانه روزی و اتخاذ سیاست‌ها و رویکردهای درست، دولت سیزدهم را به یک دولت تحول‌گرا و یک دولت امیدآفرین و انقلابی، تبدیل کند که مردم نسبت به آینده‌شان، امیدوار باشند تا آن اعتماد از دست رفته و امید خاموش شده به جامعه برگردد.

این کارشناس علوم سیاسی، تاکید کرد: بخشی از اقدامات امیدآفرینی که دولت سیزدهم می‌تواند آن را انجام دهد این است که یک دولت و کابینه تحول آفرین، جوان و صادق العهد با جامعه عمومی تشکیل دهد که خوشبختانه کابینه پیشنهادی و منتخب، یک کابینه جوان و کارآمد هستند.

استاد دانشگاه مازندران، مطرح کرد: دومین کاری که آیت‌الله رئیسی باید انجام دهد اتخاذ یکسری رویکردهای مدیریتی جهادی و انقلابی توأم با کار شبانه روزی است؛ سومین کار، پایان بخشی جدی و واقعی به تمامی رانت خواری‌ها و خاصه خواری‌ها در دولت است.

خدادی، چهارمین راهکار را مبارزه قاطعانه و بی امان با تمام مظاهر فساد دولتی و ریشه کن کردن آن با همکاری قوه قضاییه، مقننه و مجریه برشمرد و افزود: پنجمین راهکار، حل مشکلات معیشتی مردم به صورت فوری از طریق کنترل بازار و ثبات بخشی ببه قیمت‌ها است.

وی رونق بخشی به تولید را راهکار بعدی ایجاد امید و بازگشت اعتماد به جامعه از سوی دولت دانست و گفت: حمایت همه جانبه از تولید و رفع موانع از جمله مبارزه با کالاهای قاچاق، جلوگیری از واردات هر آنچه که در داخل کشور تولید می‌شود، در این مقوله قرار می‌گیرد.

این کارشناس علوم سیاسی، هفتمین راهکار را سازماندهی و ساماندهی به بازار سرمایه با ایجاد مکانیزم‌ها و سازوکارهای مناسب برای برای تضمین سلامت سرمایه مردم  عنوان کرد و افزود: رونق بخشی به تولید مسکن و ایجاد ثبات در بازار مکسن از دیگر راهکارهای پیشنهادی در این مبحث است.

استاد دانشگاه مازندران، مطرح کرد: توجه به حقوق عامه مردم در تمامی زمینه‌ها، گزارش صادقانه و مستمر به مردم و بیان دلایل مشکلات موجود نیز از دیگر راهکارهای ترمیم اعتماد سازی و تزریق امیدآفرینی توسط دولت سیزدهم می‌باشد.

خدادی متذکر شد: اگر این راهکارها با قاطعیت، هوشمندانه و جهادی پیگیری و مرتفع شود، کشور ما در حل مشکلات و معضلات، موفق خواهد بود و متعاقبا امید اجتماعی و اعتماد عمومی به کشور باز خواهد گشت.

«جهاد امیدآفرینی» لازمه اولویت دولت سیزدهم/«بحران مشروعیت و مقبولیت» چالش جدید دشمنان انقلاب برای ایران اسلامی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

16 − چهارده =