کد خبر : 279868
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
-

بلینکن: طالبان باید اجازه خروج افراد از افغانستان را بدهد

بلینکن: طالبان باید اجازه خروج افراد از افغانستان را بدهد

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد، دولت جدید کابل به رهبری طالبان باید به تعهدات خود برای اجازه دادن به عبور امن افرادی که خواهان خروج از افغانستان هستند، پایبند بماند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از الجزیره، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که به آلمان سفر کرده، در جریان نشست مجازی وزرای امور خارجه آمریکا-کشورهای هم‌پیمان سه “هدف اصلی” سیاست آمریکا در قبال افغانستان به دنبال تکمیل خروج نیروهای آمریکایی از این کشور را مطرح کرد.

وی گفت: اجازه خروج دادن به افرادی که خواستار خروج از افغانستان هستند، جلوگیری از استفاده از افغانستان توسط گروه‌های تروریستی به عنوان یک پایگاه و تضمین جریان کمک‌های بشردوستانه، سه هدف اصلی برنامه دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا هستند.

بلینکن افزود: ما باید طالبان از جمله دولت موقت تازه اعلام شده و دولت نهایی کابل را تحت فشار بگذاریم تا به تعهد خود برای اجازه خروج دادن به اتباع خارجی، افرادی که ویزا دارند و افغان‌هایی که خواهان خروج از افغانستان هستند، پایبند بمانند.

وی تصریح کرد: طالبان بارها اعلام کرده که هر شهروند افغانی که بخواهد سفر کند و مدارک لازم را داشته باشد می‌تواند از کشور خارج شود.

بلینکن به طور ویژه از طالبان خواست تا اجازه خروج پروازهای چارتی را که قصد خارج کردن شهروندان آمریکایی و اتباع افغان آسیب‌پذیر از شهر مزار شریف را دارند، صادر کند. براساس گزارش‌ها، صدها تن از مردم چند روز است که منتظر مجوز برای خروج و پرواز از فرودگاه هستند.

اسکات کوپر، یکی از اعضای شورای آتلانتیک و کهنه سرباز ارتش آمریکا که در عراق و افغانستان خدمت کرده، گفت: خارج کردن افرادی که خواستار ترک افغانستان هستند احتمالا چالش‌برانگیزترین هدف دولت بایدن از بین سه هدف مطرح شده است.

واشنگتن نگرانی خود را از دولت جدید کابل تحت رهبری طالبان که روز سه‌شنبه اعلام شد، ابراز کرده است.

بلینکن اوایل امروز (پنج‌شنبه) بار دیگر انتقاد واشنگتن از دولت جدید افغانستان را ابراز کرد اما گفت: آمریکا به همکاری با طالبان ادامه می‌دهد.

وی درباره دولت جدید افغانستان گفت: قطعا این دولت فراگیری را که انتظارش می‌رفت، در بر نداشته و شامل افرادی است که سوابق نگران‌کننده‌ای داشته‌اند. مشارکت با طالبان و با دولت موقت یا بلندمدت کابل با هدف پیشبرد منافع ملی، پیشبرد منافع‌مان و منافع شرکایمان صورت خواهد گرفت.

بلینکن افزود: واشنگتن از طریق راه‌هایی که کاملا مطابق قوانین آمریکا هستند، با طالبان همکاری خواهد کرد.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان روز چهارشنبه در کنفرانس خبری مشترکی با بلینکن در یکی از فرودگاه‌های هوایی آمریکا در فرانکفورت که میزبان هزاران پناهجوی افغان است، از دولت جدید کابل انتقاد کرد.

وی گفت: ما به همراه دیگر شرکایمان خواستار رعایت حقوق اساسی به ویژه حقوق زنان هستیم. در این رابطه، اخباری که روز سه‌شنبه از افغانستان به ما رسید باعث خوش‌بینی ما نشد.

ماس افزود: یک دولت گذار که شامل دیگر گروه‌ها نباشد نشانه همکاری بین‌المللی بیشتر و ثبات در این کشور نیست.

بلینکن نیز در این کنفرانس خبری گفت: طالبان تنها از طریق یک دولت جامع و فراگیر که توقعات جامعه بین‌المللی را برآورده کند از جمله احترام به حقوق اولیه، دسترسی بشردوستانه و جلوگیری از تبدیل افغانستان به پناهگاهی برای تروریست‌ها می‌تواند به رسمیت شناخته شدن را کسب کند.

وزیر خارجه آمریکا گفت: علی‌رغم گفته‌های آنها (طالبان)، کابینه آنها فراگیر نیست. کسانی را آنها اعلام کردند که نزدیک به آنها هستند. هیچ زنی در کابینه آنها نیست.”

او از طالبان خواست به حقوق بشر احترام گذاشته و تضمین کند افغانستان به تهدیدی برای کشورهای دیگر تبدیل نشود.

بلینکن ادامه مذاکره درباره افغانستان را ضروری دانست.

بلینکن: طالبان باید اجازه خروج افراد از افغانستان را بدهد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شانزده + 5 =