کد خبر : 279718
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
-

«در جستجوی خانه خورشید » به نقد رسید

«در جستجوی خانه خورشید » به نقد رسید

مستند «در جستجوی خانه خورشید» ساخته مهدی باقری از سوی کارگروه نمایش انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند شامگاه ۱۶ شهریور ماه در کلاب‌هاوس مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش عصرقائم،  به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند ، در ابتدای این نشست مهدی باقری ساخت این مستند را یک دغدغه شخصی در ادامه فیلم‌هایی با موضوع خیابان و شهر که سال‌های گذشته ساخته بود، دانست و گفت: این مستند را با دلمشغولی‌ شخصی شروع کردم و در ادامه، برپایه توافقی با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، تهیه‌کننده با فیلم همراه شد.

وی ادامه داد: از یک جایی در مسیر فیلم‌سازی ام تصمیم گرفتم به زبان و لحن بیشتر بپردازم و تنها به دنبال فیلم مشاهده‌گر نباشم. ما فیلم‌سازان اجتماعی متعددی در ایران داریم که فعال هستند اما فیلم شهری تعداد اندکی داریم. از جایی به بعد، خصوصا درمورد فیلم «اهالی خیابان یک‌طرفه» تصمیم گرفتم تا بسیار جدی‌تر به فیلم شهری بپردازم و «در جستجوی خانه خورشید» در همین راستا ساخته شد.
در ادامه همایون امامی، فیلم‌ساز و منتقد سینما درباره نقاط قوت فیلم گفت: «در جستجوی خانه خورشید» یکی از نمونه‌های خوبی است که روایت تاریخی با زیست انسانی دارد و فیلم‌ساز به عمد، خورشید را از پشت سر می‌نمایاند. در این مستند خورشید نمایش شبح‌واری دارد و بیشتر از وجود خود خورشید، ما با یک خورشید اثیری و اساطیری طرف هستیم و با یک روایت تاریخیِ آمیخته با زیست انسانی روبه‌رو می‌شویم.

وی ادامه داد: خورشید نماد خورشیدآگاهی است و در قالب رابطه‌ای عاشقانه که چند وجهی است، راه را برای تاویل‌های قابل تعمیم در ذهن مخاطب، باز می‌گذارد. یک عشقی که هم‌ رویکرد جنسیتی دارد و هم عشق به آب و خاک؛ یک عشق معتبر به معنای خاص و واقعی.

امامی همچنین اظهار داشت: متاسفانه گرایش تاریخی بر عنصر شهرسازی در این فیلم سنگینی می‌کند و در دقایقی از فیلم ریتم روایت، کند می‌شود و اگر زمان فیلم کمی کوتاه‌تر بود، نتیجه بهتری را شاهد بودیم.

در ادامه نوا توکلی‌مهر، شهرساز و پژوهشگر نیز بیان داشت: این فیلم بسیار به کالبد شهر نزدیک شده است و با توجه به عناصر شهر داستان را درست روایت می‌کند و پژوهشی جامع دارد. مهدی باقری با شهرسازهای زیادی رایزنی کرد و بازی جسورانه‌ای با کالبد شهر داشت.

در پایان باقری کارگردان فیلم بیان داشت: گفت‌وگوی من و شهرسازها برای این فیلم بسیار مفید بود و یاد گرفتم چگونه شهر را ببینم و خوشحال هستم که پس از سکوتی که درمورد فیلم «اهالی خیابان یک طرفه» شد، فیلم خورشید در حوزه نقد، به گفتمانی درخور منجر شده است. خوشحال هستم که اکنون در کلاب‌هاوس فضای درستی نسبت به نقد فیلم مستند شاهد هستیم و این برای من به‌عنوان فیلم‌ساز، امیدوارکننده است. نقدی که من را نسبت به نقاط ضعفم آگاه می‌کند، قصد تخریب ندارد و باعث رشد فیلم‌ساز می‌شود.

در ادامه، دیگر فیلم‌سازان مستند، همچون رضا دریانوش، فیما امامی و شماری از حاضران در این نشست، نکاتی را درمورد فیلم بیان کردند.

«در جستجوی خانه خورشید » به نقد رسید
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

17 − 8 =