کد خبر : 279629
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
-

برداشت ۹۵ درصد از اراضی شالیزاری مازندران

برداشت ۹۵ درصد از اراضی شالیزاری مازندران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه تا کنون برداشت نزدیک به ۹۵ درصد از اراضی شالیزاری مازندران، انجام شده است؛ گفت: ما از تمامی برنج کاران و کارخانجات تقاضا داریم که از عرضه برنج به بازار خودداری نکنند و با اینکار موجب ایجاد تنش در بازار و تبعات بعدی نشوند.

به گزارش عصرقائم، عزیزالله شهیدی‌فر در گفت‌وگو ، در خصوص آخرین میزان برداشت برنج در اراضی شالیزاری مازندران، اظهار کرد: تا کنون برداشت نزدیک به ۹۵ درصد از اراضی شالیزاری مازندران اعم از ارقام محلی و پرمحصول، انجام شده است.

وی افزود: برداشت اراقام محلی که کاملا انجام شده است و تنها بخش کمی از ارقام پر محصول باقیمانده است.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران، خاطرنشان کرد: از مجموع اراضی شالیزاری استان، برداشت تنها نزدیک به ۱۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری یاقیمانده است که طی روزهای آینده با مساهد شدن شرایط جوی انجام می‌شود.

این مسئول در خصوص وضعیت تولید برنج طی سال‌جاری، پاسخ داد: طی سال‌جاری خوشبختانه رشد ۴۰ درصدی ارقام پرمحصول را در استان داشتیم که در نهایت از ۴۷ هزار هکتار سال گذشته به ۶۸ هزار هکتار کشت ارقام پرمحصول طی سال جاری دست پیدا کرده‌ایم و لذا این امر موید افزایش تولید خوبی طی سال جاری است.

شهیدی‌فر بیان کرد: افزایش کشت ارقام پر محصول طی سال زراعی جاری، کسری کشت ارقام محلی در برخی از مناطق استان را جبران کرد.

وی عنوان کرد: با توجه به برآورهای انجام شده بنظر می‌رسد میزان تولید برنج استان مازندران در سال جاری، به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد که با در نظر گرفتن پیش بینی تولید ۳۰۰ هزار تنی کشت رتون و کشت دوم، در مجموع به رقم یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن دست پیدا کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران، خطاب به شالیکاران استان تاکید کرد: به تمامی کشاورزان و کارخانجات شالیکوبی استان توصیه می‌کنیم که برنج را طبق روال سالیان قبل، روانه بازار کنند و اجازه دهند که بازار از عرضه برنج، اشباع شود.

این مسئول اضافه کرد: این مهم موجب تداوم خرید برنج مشتریان برون استانی از کشاورزان مازندران و همچنین دسترسی راحت مردم بومی به خرید برنج می‌شود و قطعا این امر به نفع برنج‌کاران ما خواهد بود.

شهیدی‌فر متذکر شد: ما از تمامی برنج کاران و کارخانجات تقاضا داریم که از عرضه برنج به بازار خودداری نکنند و با اینکار موجب ایجاد تنش در بازار و تبعات بعدی نشوند.

وی اذعان کرد: قیمت فعلی برنج در بازار که به طور متوسط هر کیلو ۳۵ هزار تومان است، نرخ مناسبی برای کشاورزان  است و می‌بایست با این رقم قیمتی مطلوب، برنج به حد وفور به بازار عرضه شود.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران، با رد برخی اظهارات در خصوص کاهش کیفی برنج مازندران طی سال‌جاری، تصریح کرد: کاملا این موضوع را تکذیب می‌کنم و بر عکس، کیفیت برنج امسال مازندران بسیار مطلوب است، هیچ تغییری نداشته است.

این مسئول افزود: بحثی هم که برخی از کارشناسان مطرح کرده‌اند باید گفت که کارخانجات در بوجار برنج، کاملا ضایعات را جدا می‌کنند و این ارتباطی به برنج ندارد؛ افزایش نیم دانه هیچ ارتباطی به برنج اصلی ندارد؛ چرا که برنج نیم دانه کاملا در کارخانجات از برنج اصلی جداسازی می‌شود.

شهیدی‌فر یادآور شد: اگر برنج مازندران در بالاترین سطح کیفی نبود، با این رنج قیمتی در بازار به فروش نمی‌رفت.

گفتنی است استان مازندران با حدود ۲۱۴ هزار هکتار سطح زیرکشت اول، حدود ۱۱۰ هزار هکتار کشت دوم و رتون و با تولید سالیانه حدود یک میلیون و ۴۲۰ هزار تن شلتوک، تقریبا سهمی ۴۵ درصدی از تولید برنج کشور را دارا است.

برداشت 95 درصد از اراضی شالیزاری مازندران/برنج‌کاران و شالیکوبی‌داران از عرضه برنج به بازار خودداری نکنند
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک + سه =