کد خبر : 279569
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
-

واکسیناسیون؛ پایان یک بیماری جهانگیر

واکسیناسیون؛ پایان یک بیماری جهانگیر

مجید سرتیپی با اشاره به این که واکسیناسیون پایان بیماری جهانگیر کرونا را رقم می زند، گفت: اگر مردم واکسن نزنند و به ایمنی گروهی که می تواند کمک کند، پاندمی را پایان دهیم نرسیم، همچنان موج های بعدی را خواهیم داشت.

به گزارش عصرقائم، مجید سرتیپی، اپیدمیولوژیست درباره شایعاتی که این روزها علیه واکسن کرونا نقل می شود، در گفت و گویی بیان کرد: این که واکسن ها موثر هستند، در سطح دنیا ثابت شده است، همه واکسن هایی که تاکنون در کشورهای جهان استفاده می شود، نشان داده که اثربخشی مناسبی دارد.

وی تصریح کرد: به صورت میانگین همه واکسن ها بالای ۸۰ درصد اثر بخشی دارند، به این معنی است که اگر واکسن بزنید احتمال ۸۰ درصد و بیشتر به کرونا مبتلا نمی شوید، نکته بعدی این که وقتی کسی واکسن دریافت می کند به احتمال بالای ۹۵ درصد و همانطور که برخی عنوان می کنند حتی به احتمال بالای ۹۹ درصد به بیماری شدید که منجر به بستری یا فوت شود، گرفتار نمی شوند، این برای تمام واکسن ها تایید شده است.

سبقت جریان های ضد واکسن

سرتیپی اذعان کرد: متاسفانه مشکلی که با آن مواجه هستیم این است که جریان های ضد واکسن از جریان هایی که تزریق واکسن را تبلیغ می کنند، خیلی فعال تر هستند. متاسفانه مردم جنبه منفی پدیده ها را پر رنگ تر می بینند.

وی تصریح کرد: وقتی چیز جدیدی وارد جامعه می شود، هم برای آن تبلیغ منفی صورت می گیرد و هم منفی، اما تبلیغ منفی را پر رنگ تر می بینند و به آن توجه می کنند، این باعث شده که درصد زیادی از مردم را شاهد باشیم که به واکسن رغبت ندارند و به مراکز مراجعه نمی کنند.

این متخصص گفت: در رابطه با واکسن کرونا در سیستان و بلوچستان کمترین استقبال را نسبت به سایر مناطق کشور داریم، به همین دلیل است که تاکنون کمبود جدی واکسن نداشتیم، در حالی که بقیه دانشگاه ها با کمبود مواجه می شوند، ما فقط در یک مقطع زمانی واکسن برکت نداشتیم، آن هم به این دلیل که خط تولید آن دچار مشکل شده بود.

وی تاکید کرد: هیچ زمانی در استان کمبود واکسن نداشتیم، ولی استقبال مردم از واکسن کم است و گروه های سنی مراجعه نمی کنند که این برای استان خطرناک است.

خطر شروع موج های بعدی در صورت عدم تزریق واکسن

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری ها دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اضافه کرد: درست است که موج را پشت سر گذاشتیم، اما پاییز را پیش رو داریم، سال گذشته موارد مثبت از مهرماه شروع به افزایش کرد و آبان ماه به اوج رسید، اگر مردم واکسن نزنند و به ایمنی گروهی که می تواند کمک کند، پاندمی را پایان دهیم، نرسد همچنان موج های بعدی را خواهیم داشت.

وی با بیان این که ایمنی گروهی به این معناست که بیش از ۸۰ درصد جمعیت استان را واکسینه کنیم، گفت: اگر نتوانیم به این هدف برسیم، همچنان شاهد موج های دیگر خواهیم بود که احتمال دارد اولین موج از مهرماه شروع شود، موج هایی که آسیب های جدی به اقتصاد و سلامت و سایر بخش های جامعه خواهد زد و  ضررهای جدی را ایجاد خواهد کرد.

واکسیناسیون؛ پایان یک بیماری جهانگیر/ تمام واکسن های کرونا بالای ۸۰ درصد اثر بخشی دارند
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × 2 =