کد خبر : 279475
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
-

۶۰ درصد کارگران کشور بیمه ندارند

۶۰ درصد کارگران کشور بیمه ندارند

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی گفت: ۶۰ درصد کارگران متاسفانه بیمه ندارند و از خدماتی که یک بیمه شده در کشور باید استفاده کند محروم هستند.

به گزارش عصرقائم، فتح الله بیات رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی درباره وضعیت بیمه کارگران گفت: ۶۰ درصد کارگران متاسفانه بیمه ندارند و از خدماتی که یک بیمه شده در کشور باید استفاده کند محروم هستند و این یک فاجعه برای جامعه کارگری است.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی درباره تعداد کارگران کشور بیان کرد: در حال حاضر بیمه شده‌های سازمان تامین اجتماعی آن‌هایی که رسما ثبت شده‌اند بیش از ۱۴ میلیون نفر هستند و این ۶۰ درصد جزو این تعداد نیستند.

بیات درباره تعداد کارگران فاقد بیمه ادامه داد: بر اساس مطالعه من تقریبا حدود ۱۵ میلیون نفر بیمه ندارند که این رقم بسیار بزرگ است و اگر این گونه باشد باید فکری برای آن شود و عزیزانی که فاقد بیمه هستند حالا چه در بحث بیمه بیکاری چه در بحث بازنشستگی و موضوعات این قبیل از امتیازات محروم هستند.

وی افزود: مشمولین قانون کار باید بیمه شوند اگر چنانچه در کارگاهی کارگری بیمه نمی‌شود تقصیر کارفرماست، چون کارفرما دارد تخطی می‌کند، چون کارگر باید از روز اولی که وارد کارگاه می‌شود بیمه شود.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی اظهار کرد: اگر حادثه‌ای در کارگاه برای کارگر رخ دهد ضرر و زیانی که کارفرما باید بپردازد بیش از حق بیمه‌ای است که باید پرداخت کند.

بیات با بیان این‌که قانون توافق ندارد تصریح کرد: باید کارفرما کارگر را بیمه کند یعنی این‌که من بیایم با شما توافق کنم در دفترخانه و محضر بروم و از کارگر تعهد و سفته و فرارداد سفید بگیرم بگویم هر اتفاقی افتاد مسئولیت با خود کارگر است و بیمه هم نمی‌کنم همه‌ی این‌ها خارج از قانون است.

وی با اشاره به این‌که کارفرمایان عزیز به این موضوعات آگاه هستند بعضی‌ها خودشان را به ناآگاهی می‌زنند گفت: کارگر بر اساس قانون باید بیمه شود، چون اگر بیمه نشود اگر روزی اخراج شود از بیمه بیکاری محروم می‌شود اگر دچار حادثه شود نمی‌تواند از بحث مزایای درمانی استفاده کند، اگر سخت و زیان‌آور باشد نمی‌تواند از قانون آن استفاده کند.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی بیان کرد: ما آن بیمه شده‌هایی هم که داریم برخی‌شان ناقص بیمه شده‌اند بسیاری از افراد ۶۰ ساله شده‌اند وقتی دنبال بازنشستگی می‌روند می‌بینند ۱۵ سال سابقه دارند و حق بیمه برایشان پرداخت شده است.

بیات اظهار کرد: سامانه جامعی هم که وجود دارد خوب است هم کارگر و هم کارفرما اگر بروند و اطلاعات را وارد کنند می‌شود آمار به دست آورد.

علی خدایی نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره وضعیت بیمه کارگران کشور در ادامه اين گفتگو بيان کرد: آمار ۶۰ درصدی نمی‌تواند آمار درستی درباره حوزه کارگری و کارگرات فاقد بیمه باشد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار بیان کرد: با توجه به این‌که ما در حال حاضر بیش از ۱۴.۵ میلیون نفر بیمه شده در کشور داریم و با توجه به میانگین خانوار ۳.۳ نفری که در کشور داریم می‌توانیم حدس بزنیم که بیش از ۴۲.۵ میلیون نفر از جمعیت کشور در حال حاضر بیمه هستند.

خدایی ادامه داد: اگر جمعیت ۸۳ میلیون نفری کشور را حساب کنیم قطعا آمار ۶۰ درصد فاقد بیمه به اعتقاد من آمار درستی نمی‌تواند باشد به فرض این‌که تمام جمعیت کشور حتی شاغل در حوزه کارگری ببینیم.

وی افزود: با توجه به برآورد‌های ما در جمع حدوو ۷ میلیون نفر کارگر در سطح کشور داریم که در مشاغل غیر رسمی کار می‌کنند و بیمه نیستند.

این فعال کارگری اظهار کرد: برای رسیدن به نتیجه اعتقاد من این است که این‌ها را تقسیم‌بندی کنیم همه‌ی این‌ها با یک فرمول قطعا به نتیجه نخواهند رسید، چون هرکدام مشکلات خاص خود را دارند.

خدایی گفت: این ۷ میلیون نفر حدود ۳۰ درصد جمعیت کارگران کشور هستند.

وی افزود: جریانی در کشور وجود دارد که با بزرگ‌نمایی مشاغل غیر رسمی به دنبال اصلاح قانون کار و دستمزد توافقی است به این دلیل من می‌گویم که این عدد شاید در اطلاعاتی که به مرکز پژوهش‌هاداده شده بزرگ‌نمایی شده است.

60 درصد کارگران کشور بیمه ندارند/در آمار کارگران فاقد بیمه بزرگ‌نمایی شده است
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × پنج =