کد خبر : 279515
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۵
-

رگبار و رعد و برق در ۵ استان

رگبار و رعد و برق در ۵ استان

سازمان هواشناسی وقوع رگبار و رعد و برق در پنج استان، خیزش گرد و خاک در ۱۰ استان و افزایش ارتفاع موج تا ۳ متر در دریای خزر را پیش‌بینی کرده است.

به گزارش عصرقائم، در هشدار نارنجی‌ رنگ سازمان هواشناسی آمده است: بارش باران، رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید در استان‌های گیلان و مازندران طی سه‌شنبه و چهارشنبه (۱۶ و ۱۷ شهریور) ‌پیش‌بینی می‌شود و در چنین شرایطی آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه به‌ویژه در مناطق کوهستانی و خسارت ناشی از تندباد لحظه‌ای مورد انتظار است.

در ادامه این هشدار نسبت به اجتناب از تردد و اتراق در اطراف رودخانه‌ها، پرهیز از صعود به ارتفاعات، آمادگی و اقدامات دستگاه‌های اجرایی مانند شهرداری‌ها و … برای پیشگیری از آبگرفتگی معابر، بازگشایی دهانه پل‌ها و آبروها، انتقال شلتوک به مکان‌های مسقف، خودداری از آتش زدن کاه کلش توصیه می‌کند.

کارخانجات شالی‌کوبی اقدام لازم را جهت پوشش و ایمن‌سازی شلتوک‌های جمع آوری شده به عمل آورند. توقف عملیات سم‌پاشی، محلول پاشی و کوددهی در باغات و مزارع، انتقال محصول بادام زمینی به مکان‌های مسقف خودداری عشایر و دامداران برای عدم چرای دام در ارتفاعات نیز توصیه شده است.

سازمان هواشناسی در هشدار نارنجی رنگ دیگری آورده است: وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج بین ۱.۵ تا ۲.۵ متر در ساحل و تا ۳ متر در فراساحل دریای خزر، نواحی ساحلی و دور از ساحل گیلان، مازندران و گلستان طی سه‌شنبه و چهارشنبه (۱۶ و ۱۷ شهریور) دور از انتظار نیست.

در چنین شرایطی غرق شدن شناگران، آسیب دیدن قفس‌ها و پاره شدن تورهای صیادی، احتمال خسارت وارد شدن به قایق و شناورها وجود دارد بنابراین ممانعت از شنا، منع تردد قایق‌های سبک و تفریحی، منع انجام فعالیت‌های شیلاتی، ممانعت از ورود و خروج کشتی‌ها به بندر، منع تردد کشتی‌های تجاری، منع فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحلی و آماده باش برای مواجهه با خسارات احتمالی توسط کلیه فعالان دریایی توصیه می‌شود.

سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشداری زرد رنگ از فعالیت سامانه بارشی در نوار شمالی و رشد ابرهای همرفتی در جنوب کشور خبر داده است. در این هشدار آمده است: امروز (۱۴ شهریور) رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقتی در جنوب فارس و غرب هرمزگان و فردا (۱۵ شهریور) در جنوب کرمان، جنوب شرق فارس و شمال و غرب هرمزگان رخ می‌دهد.

فعالیت این سامانه بارشی روز سه‌شنبه (۱۶ شهریور) در استان‌های اردبیل، گلستان، شمال آذربایجان شرقی، نیمه شرقی مازندران و چهارشنبه (۱۷ شهریور) در استان‌های گلستان، شمال آذربایجان شرقی، شمال و شرق اردبیل و شمال خراسان شمالی ادامه خواهد یافت همچنین تداوم این شرایط جوی در گیلان، مازندران و گلستان تا ‌پنج‌شنبه ( ۱۸ شهریور) پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی  نسبت به احتمال جاری شدن روان آب در مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، احتمال آبگرفتگی موقت، وزش تند باد موقت، خیزش گرد و خاک هشدار داده و به احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، تقویت سازه‌های موقتی، احتیاط در چرای دام در مسیل‌ها و مناطق مرتفع و احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی توصیه کرده است.

در ادامه این هشدار فعالیت سامانه جوی دیگری از امروز (۱۴ شهریور) توصیف شده و آمده است: وزش باد و در مناطق مستعد همراه با خیزش گردوخاک در خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان رضوی و غرب خوزستان طی امروز (۱۴ شهریور) و در شرق خراسان رضوی، شرق خراسان جنوبی، شمال شرق سیستان و بلوچستان، قم، قزوین، نیمه جنوبی استان‌های تهران، البرز و سمنان طی فردا (۱۵ شهریور) ‌پیش‌بینی می‌شود.

تداوم فعالیت این سامانه جوی روز سه‌شنبه (۱۶ شهریور) در شرق خراسان جنوبی، شرق خراسان رضوی و جنوب سمنان و طی چهارشنبه و ‌پنجشنبه (۱۷ و ۱۸ شهریور) علاوه‌بر مناطق ذکر شده در  شمال سیستان و بلوچستان، غرب خوزستان،  جنوب غرب ایلام و شرق کرمان مورد انتظار است.

کاهش دید و کیفیت هوا، وزش باد شدید و احتمال شکستن درختان فرسوده و احتمال خسارت به سازه‌های موقت در چنین شرایطی امکان ‌پذیر است بنابراین محکم کردن سازه های موقت و تابلوهای تبلیغاتی و احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان های نیمه کاره توصیه می‌شود.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. به گزارش ایسنا هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

رگبار و رعد و برق در ۵ استان/خیزش گرد و خاک در ۱۰ استان
عکس آرشیوی است.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

14 − 3 =