کد خبر : 279523
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۵
-

تجمع در مسکو علیه “فشار بر رسانه‌های مستقل”

تجمع در مسکو علیه “فشار بر رسانه‌های مستقل”

ده‌ها تن از مردم روسیه در مسکو و برای اعلام اعتراض به سرکوب اخیر دولت علیه رسانه مستقل گردهم آمدند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این راهپیمایی کوچک از سوی کاندیداهای اپوزیسیون انتخابات ۱۹ سپتامبر پارلمان روسیه سازماندهی شده بود و به صورت رسمی به عنوان میتینگ کاندیداها و رای‌دهندگان برای اجتناب از بازداشت و اتهام‌زنی‌ها بابت راهپیمایی بدون مجوز برگزار شد.

کاندیداها در سخنرانی‌های خود برچسب زدن اخیر چند رسانه مستقل از جمله کانال تلویزیونی مستقل روسی به نام “دوژد” و سایت خبری “مدوزا” را به عنوان “عاملان خارجی”، از سوی دولت مسکو محکوم کردند.

این برچسب زدن می‌تواند به بی اعتبار کردن و نظارت بیشتر دولت بر این رسانه‌ها منجر شود.

“نیکولاس کاوکازسکی”، کاندیدای حزب لیبرال “یابلوکو” گفت: مقام‌های دولت روسیه می‌خواهند فضای رسانه‌ای را به طور کامل محدود کنند. برچسب زدن به این رسانه‌های مستقل به عنوان عوامل خارجی اقدامی در راستای ایجاد دیکتاتوری است که توسط جورج اورول و با شعار اصلی “جهل، قدرت است” محسوب می‌شود.

رسانه‌ها و خبرنگاران مستقل به همراه حامیان اپوزیسیون و فعالان حقوق بشری در روسیه با افزایش فشارها پیش از انتخابات پارلمانی ۱۹ سپتامبر روبرو شده‌اند که بخشی مهم از تلاش‌های ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای تحکیم قدرتش پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ است.

رئیس جمهوری ۶۸ ساله روسیه که بیش از دو دهه است در راس قدرت قرار دارد، سال گذشته میلادی تغییرات قانون اساسی را ایجاد کرد که به صورت بالقوه به وی اجازه می‌دهد تا ۲۰۳۶ در قدرت بماند.

در ماه‌های اخیر، دولت مسکو تعدادی از رسانه‌های مستقل و خبرنگاران را عاملان خارجی اعلام و به منازل چند تن از خبرنگاران برجسته روس یورش برد. ناشر یک خبرنامه که گزارش‌هایی تحقیقی را درباره فساد احتمالی و سوءاستفاده‌ها از سوی مقام‌های ارشد روسی و سرمایه‌داران بزرگ نزدیک به پوتین منتشر کرده بود به عنوان یک سازمان “نامطلوب” قلمداد شد و از فعالیتش جلوگیری به عمل آمد.

دو خبرنامه دیگر نیز پس از آنکه مقام‌ها آنها را به سازمان نامطلوب اعلام کردند، بسته شدند.

کرملین اتهامات درباره اینکه آزادی رسانه‌ای در روسیه محدود شده را رد کرده و تاکید دارد که برچسب عوامل خارجی هیچ رسانه‌ای را از فعالیت منع نکرده است.

موجی از سرکوب‌ها علیه رسانه‌های مستقل باعث برگزاری اعتراضاتی در مسکو شده است. دو هفته قبل، ۱۲ خبرنگار برای مدتی کوتاه و پس از آن بازداشت شدند که در اعتراض به قانون “عوامل خارجی” علیه سرویس امنیت فدرال روسیه اعتراض کردند.

در راهپیمایی روز شنبه در مسکو کسی دستگیر نشده است.

تجمع در مسکو علیه "فشار بر رسانه‌های مستقل"
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار + هفت =