کد خبر : 279487
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵
-

کشتی‌های سوخت ایران در اوج اقتدار با سرشکستگی آمریکا به لبنان رسیدند

کشتی‌های سوخت ایران در اوج اقتدار با سرشکستگی آمریکا به لبنان رسیدند

خرید سوخت ایران توسط لبنان و حرکت کشتی‌های ایرانی، نقشه شوم آمریکا و اسرائیل علیه مردم لبنان را نقش بر آب و عصبانیت واشنگتن و رژیم صهیونیستی را در پی داشت.

به گزارش عصرقائم، این روزها خبر خرید سوخت ایران توسط لبنان و حرکت کشتی‌های حامل سوخت از ایران و پهلوگیری این کشتی‌ها در لبنان در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفته است. بر همین اساس در هفته‌ها و روزهای اخیر سه کشتی ایرانی به مقصد لبنان حرکت کرده و سوخت صادراتی ایران به مقصد رسیده است. همزمان این احتمال مطرح است که کشتی چهارم به زودی از ایران به راه بیفتد. در روزهای گذشته حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی جبران باسیل وزیر امور خارجه سابق و رئیس بزرگ‌ترین فراکسیون مسیحی پارلمان لبنان، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای فروش محصولات نفتی خود به مشتریان جدید را مورد تأکید قرار داد و افزود: «اگر دولت و تجار لبنان باز هم سوخت نیاز داشته باشند، ایران آمادگی فروش و ارسال آن را داشته و تدبیری که دبیرکل پرافتخار حزب‌الله لبنان برای پایان دادن به این بحران دست ساخته صهیونیست‌ها بر ضد مردم لبنان انجام داد، مؤید این واقعیت است که مسیر سرافرازی لبنان تنها از اتکا به خود و استفاده از سرمایه‌ها و منابع خود می‌گذرد».

نقش بر آب شدن
نقشه آمریکایی- اسرائیلی

در حال حاضر لبنان بیش از یک سال است که با بحران شدید اقتصادی و سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند. این کشور در تاریخ چهارم اوت سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد ۱۳۹۹) شاهد انفجار در بندر بیروت بود که بیش از ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به جای گذاشت. این انفجار کشور لبنان را وارد یک بحران سیاسی- اقتصادی- اجتماعی کرد.
بحران سوخت تا جایی در این کشور پیش رفت که برخی منابع خبری از قطعی برق در بخش‌های جنوبی لبنان خبر دادند. در پی تشدید این بحران، رسانه‌های لبنانی همچنین درباره خطر اتمام مازوت و قطعی برق در بخش‌های حیاتی این کشور از جمله بیمارستان‌ها هشدار داده بودند.
این وضعیت دقیقاً قطعه‌های پازل آمریکایی- اسرائیلی برای ایجاد یک فتنه بزرگ در لبنان بود. آمریکا و رژیم صهیونیستی در پی آن بودند تا با ایجاد بحران اقتصادی در لبنان، زمینه یک اعتراض گسترده اجتماعی را ایجاد کرده و لبنان را به آشوب و التهاب بکشانند.
در ادامه، آمریکا در تقلا بود تا مسیرهای تأمین سوخت لبنان را مسدود کند. اما خرید سوخت ایران توسط لبنان و حرکت کشتی‌های ایرانی، نقشه شوم آمریکا و اسرائیل علیه مردم لبنان را نقش بر آب و عصبانیت واشنگتن و رژیم صهیونیستی را در پی داشت. در حقیقت اعزام کشتی ایرانی حامل سوخت به لبنان اتفاقی فراتر از یک تبادل تجاری است که در ابعاد مختلف، بر روند معادلات منطقه‌ای تأثیرگذار است. برخی تحلیلگران غربی معتقدند که دولت آمریکا با اقدام اشتباه خود و اعمال تحریم‌ها و محاصره اقتصادی و پولی فلج‌کننده ضد لبنان، شرایط این کشور را به جایی کشاند که آن را در آغوش ایران قرار داد.

لاف‌زنی صهیونیست‌ها
پس از اعلام خبر بارگیری محموله سوخت از بنادر جنوبی ایران به سوی سواحل لبنان، برخی مقامات رژیم صهیونیستی به شکل علنی و یا نقل‌قول‌های پنهان شروع به لاف‌زنی درباره هدف قرار دادن این کشتی‌ها کردند. در هفته‌های اخیر سیدحسن نصرالله ۳ بار به مناسبت‌های مختلف سخنرانی داشته و در سخنرانی‌های مذکور به مسئله ارسال سوخت از ایران به لبنان‌ اشاره کرده است.
وی در یکی از سخنرانی‌های اخیر به بارگیری و آغاز به حرکت سومین کشتی حامل سوخت از ایران به مقصد سواحل لبنان‌ اشاره کرد. پس از این اظهارنظر، کارشناسان و صاحبنظران تأکید کردند که اعلام رسمی ‌زمان حرکت و مکان ناوگان سوختی که به سوی لبنان در حرکت است نشان از اطمینان مقاومت لبنان بر تامین امنیت کشتی‌های ایرانی است. در حقیقت اگر امنیت سوخت مردم لبنان مختل شود، دشمن صهیونیست نیز امنیت منابع سوختی و فسیلی‌اش که از قضا در دریای مدیترانه و فاصله بسیار اندک از آب‌های لبنان قرار دارد تهدید خواهد شد. در سال‌های اخیر اسرائیل میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری در بخش استخراج از سکوهای گازی در سواحل خود و میادینی نظیر «تمر» و «لویاتان» کرده است؛ سکوهای گازی که در دورترین فاصله ممکن تنها ۳۵ کیلومتر از خاک مناطق جنوبی لبنان فاصله دارند.

به گزارش مشرق، اسرائیل یک‌بار در سال ۲۰۰۶ و جنگ ۳۳ روزه طعم تلخ نزدیک شدن به سواحل لبنان را با اصابت موشک ضدکشتی مقاومت به ناوچه INS Hanit و آسیب شدید به آن چشیده است و به خوبی می‌داند که توان مقاومت لبنان در عرصه جنگ دریایی و تهدید علیه سکوهای گازی این رژیم در چنین فاصله اندکی چندین برابر سال ۲۰۰۶ بوده و منابع اطلاعاتی و جاسوسی آنها نیز به خوبی آگاه هستند که حزب‌الله لبنان در سال‌های اخیر به چه تسلیحات مرگبار و غیرقابل دفاعی در حوزه نبرد دریایی دست یافته است.

عبدالواری عطوان، تحلیلگر سرشناس عرب در روزهای اخیر گفته بود:«آمریکا و اسرائیل نمی‌توانند به نفتکش ایرانی که اکنون در سواحل بانیاس پهلو گرفته است؛ حمله کنند و اگر حمله کنند حزب‌الله لبنان پاسخ تکان‌دهنده و گیج‌کننده‌ای به آنها خواهد داد». لازم به ذکر است که سید حسن نصر الله از مقطعی که کشتی‌های ایرانی به سمت لبنان به حرکت درآمدند گفت این کشتی‌ها بخشی از خاک لبنان خواهند بود و کشتی‌های لبنانی قلمداد خواهند شد. این به معنای آن است که در صورت حمله به آنها، حزب‌الله پاسخ خواهد داد. عطوان با‌ اشاره این اظهارنظر دبیرکل حزب‌الله گفت: پاسخ سیدحسن نصرالله واقعاً تکان‌دهنده خواهد بود و همه ملت لبنان از او حمایت می‌کنند.

۳ ضربه به آمریکا
بنابر مستندات موجود، حرکت کشتی‌های ایرانی حامل سوخت به مقصد لبنان حداقل ۳ ضربه به آمریکا وارد کرد. یکی از این ضربات مهم، دورزدن تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران بود. در حقیقت خرید سوخت ایران توسط لبنان، تحریم‌های آمریکا علیه ایران را به چالش کشید و ناتوانی و استیصال آمریکا را نمایش داد و این دولت مستکبر را تحقیر کرد.درس مهمی‌ که در این میان وجود دارد این است که «اقتدار»، احترام می‌آورد. رویکرد مقتدرانه در سیاست خارجی، هم احترام می‌آورد، هم امنیت و هم منفعت اقتصادی برای عموم مردم جامعه در پی دارد.و اما دومین ضربه مهم به آمریکا، خنثی شدن فتنه در لبنان بود. همان‌طور که پیش از این نیز‌ اشاره شد، آمریکا و رژیم صهیونیستی در پی آن بودند تا با ایجاد بحران اقتصادی در لبنان، زمینه یک اعتراض گسترده اجتماعی را ایجاد کرده و لبنان را به آشوب و التهاب بکشانند که با ارسال سوخت از ایران به لبنان، این نقشه شوم، نقش بر آب شد. سومین ضربه مهم به آمریکا، دور زدن تحریم‌های واشنگتن علیه سوریه بود. بر اساس قانون سزار، سوریه تحت تحریم و محاصره اقتصادی است. اما حرکت کشتی‌های ایرانی حامل سوخت از ایران به مقصد لبنان و ورود به آب‌های سرزمینی و بنادر سوریه، محاصره آمریکا ضدسوریه را شکست و قانون غیرانسانی و ظالمانه «سزار» را به چالش کشید.

انتشار سرود تشکر لبنانی‌ها
از نفتکش ایرانی

همزمان با ارسال کشتی حامل سوخت از سوی جمهوری اسلامی ایران به کشور لبنان نماهنگی حماسی به زبان عربی با عنوان «شکرا للشعب الایرانی» با محوریت قدردانی مردم لبنان از ایران در شبکه‌های اجتماعی لبنانی منتشر شده است.
در‌ ترجمه بخشی از این نماهنگ آمده است: «دریای لبنان را مزین کردی، به سلامت و در حمایت رسیدی، خدا به همراهت، چشم آمریکا کور، بیروت به تو خوش آمد می‌گوید،‌ ای نفتکش ایرانی». این نماهنگ طی روزهای گذشته در شبکه‌ها و فضای مجازی عرب‌زبان منتشر شده است. همچنین اهالی «ضاحیه» لبنان در پیامی ‌تشکرآمیز خطاب به ایران تأکید کردند «کشتی سوخت به سمت ما حرکت کرد؛ نفتکشی که پس از آن هم نفتکش دیگری در حرکت است؛ (دشمنان) هر شیطنتی می‌خواهند بکنند و پارس کنند؛ دیگر قافله به راه افتاده است. تشکر ایران. تشکر و سپاسگزاری داریم به‌خاطر حمایت همیشگی از لبنان و ملت لبنان».
علاوه بر این تصویری از بنر تشکر از ایران بابت فروش سوخت به لبنان بر روی یکی از ساختمان‌های اين کشور در فضای مجازی منتشر شده است. نکته جالب جمله «علی برکت الله» بر روی بنر است.

هشتگی که در لبنان ‌ترند شد
‏همچنین لبنانی‌ها با هشتگ«‎فکوا عنا إنتو وحصارکم (محاصره‌تان را بردارید و دست از سر ما بردارید)» به سیاست‌های آمریکا اعتراض کردند و گفتند مثل گذشته شکست خواهید خورد. این هشتگ ‌ترند لبنان شد. پیش از این سیدحسن نصرالله گفته بود سفارت آمریکا دستگاه نمایندگی دیپلماتیک نیست بلکه سفارتی برای توطئه علیه ملت لبنان است. همچنین هشتگ «سفینه وعد صادق» چندین روز در لبنان ‌ترند بود. وعد صادق‌ اشاره به قول سید حسن نصرالله بوده است، صادق راستگو که دوست و دشمن به صداقت نصرالله اعتراف می‌کنند.

خون تازه‌ای در رگ‌های محور مقاومت
پایگاه تحلیلی «کریدل» در مطلبی نوشت: «روی کار آمدن ابراهیم رئیسی خون تازه‌ای در رگ‌های محور مقاومت جاری کرده و ارسال سوخت از ایران به لبنان نشان می‌دهد تهران و حزب‌الله عزم خود را جزم کرده‌اند تا محاصره‌ آمریکایی- صهیونیستی را بشکنند».
در ادامه آمده است:«اقدام اخیر ایران در اعزام نفتکش‌های حاوی سوخت به مقصد لبنان، نه‌تنها برای مردم لبنان، بلکه برای تهران نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. حمایت مستقیم ایران از لبنان به درخواست یکی از مهم‌ترین متحدان منطقه‌ای‌اش، به تحکیم محور مقاومت و اثبات وفاداری تهران به اعضای این محور منجر می‌شود».

این پایگاه تحلیلی تصریح کرد:«ایران اولین نفتکش‌هایش را برای کمک به حل بحران نفت و بنزین در لبنان، در نتیجه‌ی دو سال فروپاشی اقتصادی، به مقصد این کشور روانه کرده است. پس از درخواست سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله برای دریافت سوخت، تهران مشتاقانه به کمک کشوری شتافت که تحت تحریم‌های شدید آمریکا قرار دارد؛ تحریم‌هایی که با هدف تضعیف محور مقاومت طراحی شده‌اند». در ادامه این گزارش آمده است: «انتظار می‌رود «جهان‌بینی مقاومتِ» رئیس‌جمهور جدید ایران، هم در داخل و هم در میان متحدان این کشور احساس شود؛ متحدانی که همگی از تحریم‌های تنبیهی آمریکا با هدف انزوای ایران رنج می‌برند. از غزه گرفته تا لبنان، عراق، سوریه و یمن، متحدان عضو محور مقاومت تحت تحریم‌ها یا محاصره‌ آمریکا قرار گرفته‌اند؛ کارزارهایی که با دقت تمام به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که باعث رنج و محرومیت مردم شوند تا جمعیت را علیه این محور بشورانند».

لازم به ذکر است که آمریکا پیش از این، دولت و ملت لبنان را تهدید کرده بود که باید سوخت و مواد غذایی را از متحدان واشنگتن از جمله مصر و اردن و دیگر طرف‌های منطقه‌ای دریافت کنند. این در حالی بود که کشورهای مذکور پیش از این هیچ علاقه‌ای به فروش سوخت یا انرژی برق به لبنان نشان نداده بودند. برخی تحلیلگران لبنانی تأکید کرده بودند که مشکل واقعی قوات و کتائب و مستقبل (احزاب ضد ایران و تابع آمریکا و عربستان) با بنزین ایرانی این است که نمی‌توانند به واسطه آن دزدی کنند، فساد به راه بیندازند و احتکار کنند. در روزهای گذشته عدنان منصور وزیر خارجه اسبق لبنان در مصاحبه با شبکه العالم گفته بود: اعزام نفتکش ایرانی به لبنان، محاصره آمریکایی علیه این کشور را در هم شکست و همه را در برابر عمل انجام شده قرار داد. عدنان منصور ادامه داد: وقتی مقاومت، با فرستادن یک نفتکش، محاصره لبنان را می‌شکند، باید درباره رابطه با دمشق نیز تجدید نظر شود، چرا که نفت ایران از طریق سوریه وارد لبنان خواهد شد.

کشتی‌های سوخت ایران در اوج اقتدار با سرشکستگی آمریکا به لبنان رسیدند
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

17 + 17 =