کد خبر : 279299
تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵
-

تمهیدات لازم برای بازگشایی آبرومند مدارس اندیشیده شود

تمهیدات لازم برای بازگشایی آبرومند مدارس اندیشیده شود

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نزدیک شدن به سال تحصیلی را امر مهمی خواند و گفت: لازم است که برای آغاز به کار مدارس تمهیدات لازم اندیشیده شود تا شاهد یک روند بازگشایی آبرومند باشیم لذا باید به تناسب ماهیت سازمانی، کاری را که در دست انجام داریم، سرعت دهیم تا در روند بازگشایی مطلوب سهیم باشیم.

به گزارش عصرقائم، حسن ملکی در جلسه شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی به منظور بررسی روند رمزینه‌های سریع پاسخ گفت: یکی از کارهایی که همکاران مشغول به انجام آن هستند، مسئله رمزینه‌های دسترسی سریع پاسخ است که طبق گزارشات ارائه شده و تلاش‌های همکاران محترم، خوب پیش می‌رود البته زمانی که ما برای اتمام کار، پیش بینی کرده بودیم به پایان رسیده و امروز ضروری است که گزارشات کامل را دریافت کنیم.

وی افزود: بحث دروس آموزش غیرحضوری که از آن به عنوان برنامه درسی فشرده نام بردیم نیز، از دیگر اقداماتی است در دست انجام قرار دارد و باید برای آماده کردن آن تلاش کنیم. بخش دیگری که در دست اقدام داریم و لزوما برای آغاز سال تحصیلی نیست، اما باید تعیین تکلیف نهایی شود، تکمیل راهنماهای برنامه درسی است که قبلا نیز مباحثات و گفتگوهایی در این راستا داشته‌ایم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تدوین و اجرای کارها در این سازمان را نیازمند توجه به نکات مختلفی خواند و در این باره گفت: آنچه از سوی سازمان به شکل مکتوب و غیر مکتوب منتشر می‌شود، باید ویژگی‌های مشخصی داشته باشد لذا ما باید بدانیم که ویژگی‌های صوری و محتوایی تولیدات ما در این راستا، کدام هستند. بدیهی است که تولیدات ما ویترین کارهای ماست و از طریق آنها درباره اقدامات سازمان قضاوت می‌شود. در واقع زبان گویای همه بخش‌ها عمل کردن است لذا سازمان ما باید با عمل قابلیت‌های خود را نشان دهد.

ملکی افزود: در این راستا، تولیدات سازمان پژوهش باید متناسب با جامعه و اجتماعی باشد که در آن زندگی می‌کنیم و این تناسب از سه جهت قابل تامل است. نکته نخست “هم‌راستایی تولیدات، با نیازهای اجتماعی” است. مساله بعدی “هم‌راستایی با مساله‌های اجتماعی و توجه به حساسیت های اجتماعی” است. بدیهی است که نیازها و حساسیت‌های افراد با یکدیگر متفاوت است، به این معنا که ممکن است یک جامعه حساسیت‌هایی داشته باشد که دیگر جوامع نداشته باشند بنابراین تولیدات ما باید با نگاه و حساسیت‌های جامعه ما همسو باشد.

وی بر لزوم توجه به زمان در روند کار تاکید کرد و ادامه داد: بدیهی است که هر چیز خوب و ضروری باید، در جای خود ارائه شود، ضمن اینکه ما باید تناسب با نیازها و علائق یادگیرنده‌ها را نیز مد نظر قرار دهیم. در واقع ما مانند آشپزی هستیم که باید غذای مناسب ذائقه دانش آموزان را طبخ کنیم تا آنان بتوانند به درستی از این آموزش‌ها استفاده کنند. تناسب با یافته‌های علمی نیز در این راستا، باید به شکل جدی مد نظر قرار گیرد زیرا علم در حال حرکت است لذا ما نباید از آن عقب بمانیم. در واقع ما با ظن و گمان و فرضیه هیچ میانه ای نداریم و نکته اصلی علم است. هر آن چیزی که عقل امضا کند در قلمرو شرع قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: “تناسب با سیاست‌های کلی حاکم بر جامعه” نکته دیگری است که باید به آن توجه کنیم. همچنین “تناسب با محدودیت‌ها” نیز باید مد نظر قرار گیرد. به عنوان مثال یکی از محدودیت‌های ما زمان است که باید به آن جدی نگاه کنیم. همچنین محتواهای ما باید با قواعد و اصول یادگیری همراه باشد زیرا یکی از اصول مهم در آموزش بحث تدریج است. همانطور که می‌دانید، در یادگیری یک مرتبه مساله را مطرح کردن وجود ندارد لذا باید به صورت گام به گام و آرام آرام مباحث را آموخت. نکته مهم آخر این است که اگر پیامی زیبا نباشد، خریداری نخواهد داشت بنابراین ارائه زمخت و زشت مباحث باعث شکست خوردن آن می‌شود. اساسا هنر به این خاطر در جامعه بشری ایجاد شده است که انسان از زیبایی لذت می‌برد البته این زیبایی گرایی به وسیله دین ما هدایت می‌شود و به هر مسیری نمی‌رود.

در ادامه این جلسه ملکی خواستار توجه به شیوه نامه مصوب شده در بخش ویرایش زبان فارسی شد و گفت: ضروری است که در تدوین کلیه متون به این بخش توجه ویژه‌ای شود و این بخش در دستور کار کلیه بخش‌ها قرار گیرد لذا لازم است که تمامی کارها از این پس با توجه به این شیوه نامه انجام شود.

علی محبی قائم مقام رییس سازمان نیز در این بخش گفت: در بخش رمزینه‌ها بنا بر این بود که تا دهم شهریور ماه بالغ بر ۲۵ درصد کتاب‌ها آماده باشد که این مسیر تا حدود زیادی طی شده است اما به دلیل حساسیت بالایی که در این بخش وجود دارد و تدوین برنامه درسی کووید ۱۹ که به گروه‌ها ارجاع داده شده است، کار اندکی کند شد البته نگرانی جدی در این بخش نداریم و محتوای کلی برای بخشی که برنامه ریزی شده بود، انجام شده است.

معصومه نجفی پازوکی، سرپرست دفتر تالیف عمومی و متوسطه نظری به ارائه گزارشی در این بخش پرداخت و گفت: منابع متعددی از دفتر فناوری به ما ارائه شد که در تامین محتوای این بخش به ما کمک کرد. هم اکنون در مرحله تدوین هستیم و سپس مرحله بارگذاری را پیش رو خواهیم داشت.

وی افزود: در حوزه زبان های خارجی دوره متوسطه اول و دوم، هر شش کتاب به صورت صد در صد آماده بارگذاری شده است. در حوزه کار و فناوری دوره متوسطه اول و دوم آماده است. حدود ۴۳ کتاب به صورت سی دی به بخش بارگذاری تحویل شده است و آماده هستند. تنها نگرانی ما در مورد کتاب هایی است که رمزینه ها بیش از یک محتوا بودند که البته امروز متوجه شدیم که این مشکل حل، و صفحه ای در این راستا طراحی شده است.

محبی در ادامه بیان کرد: به دلیل حساسیت‌های موجود در این بخش ما یک کمیته پایش نهایی نیز مد نظر قرار دادیم اما در نهایت بخش مهمی از کار با توجه به برنامه ریزی زمانی انجام شده است اما برای مرحله تدوین و بارگذاری یک پیک بسیار سختی را پیش رو داریم و هم اکنون در آن مرحله قرار داریم.

سیدسعید بدیعی، مدیرکل حوزه ریاست نیز خواستار مشخص شدن تکلیف جغرافیاهای استانی شد و گفت: قرار بود که بحث جغرافیای استان‌ها نیز به همان استان واگذار شود لذا پیگیری این بخش نیز باید در اولویت قرار گیرد.

محمد ابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی نیز در ادامه این جلسه گفت: طی دو هفته اخیر حجم بارگذاری‌ها افزایش یافته است و تعدادی از نیروها مشغول کار هستند و سعی ما این است که نهایتا تا سه شنبه کار را تحویل دهیم و امروز نزدیک به ۲ هزار دقیقه تدوین انجام شده است.

وی افزود: از ۱۹۳۷ محتوای جشنواره، بالغ بر ۶ هزار محتوا را تحویل داده‌ایم و نهایتا تا پایان هفته کل آثار جهت انطباق تحویل داده می‌شود.

در ادامه جلسه افشار بهمنی مدیرکل دفتر فنی حرفه ای از فضای همدلی موجود در سازمان ابراز خرسندی کرد و گفت: با توجه به اینکه رویکرد ما در فنی وحرفه‌ای پودمان محور است و بحث پیش نیاز و پس نیاز کمتر است، به همین خاطر مفهوم ۲۵ درصد، فاز اول زیاد ملموس نیست و لازم است که سایر پودمان‌ها را نیز عرضه کنیم.

ملکی در این بخش، بیان کرد: در واقعیت‌های افزوده باید مباحثی شامل مراقبت ارزشی فرهنگی، علمی و فنی را نیز مد نظر قرار دارد لذا لازم است که این بخش‌ها مورد تاکید قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان کرد: باید روی این سوال فکر کنیم که چگونه می‌توانیم از طریق رمزینه‌ها مهارت را به دانش آموز بیاموزیم؟

تمهیدات لازم برای بازگشایی آبرومند مدارس اندیشیده شود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پانزده − یک =