کد خبر : 279062
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰
-

۴۰ درصد از باغات چای را از دست داده ایم

۴۰ درصد از باغات چای را از دست داده ایم

حسنی، مدیر اجرایی سندیکای کارخانجات چای شمال با بیان اینکه ۴۰ درصد از باغات چای را از دست داده ایم، گفت: وزیر باید با تشکل ها مذاکره و همفکری کند تا برخی افراد به وی آدرس غلط ندهند.

به گزارش عصرقائم، صنعت چای کشور از جمله صنایعی است که طی سال های اخیر آسیب دیده است و بخش هایی از باغات چای تغییر کاربری یافته است و همین امر موجب شده تولید چای با چالش هایی مواجه شود. از سوی دیگر بازار چای نیز طی دو سال گذشته با شیوع بیماری همه گیری با مشکلاتی مواجه بوده است و لذا چایکاران با نه تنها با مشکل کمبود کارگر مواجه بودند بلکه بازار خوبی نیز نداشته اند. اگرچه سازمان چای و کارخانجات چای تلاش کرده اند برگ سبز چای را با قیمتی مناسب از چایکاران خریداری کنند و در کوتاه ترین فاصله زمانی مبالغ مورد نظر را بپردازند. با این وجود این صنعت کماکان با مسائلی روبرو است که فعالان این حوزه امیدوارند با روی کار آمدن وزیر جدید جهاد کشاورزی وی بتواند وضعیت تولید و فروش این محصول را سامان بدهد.

صادق حسنی مدیر اجرایی سندیکای کارخانجات چای شمال و عضو هیئت مدیره صندوق حمایت توسعه صنعت چای کشور در خصوص انتظارات بخش از وزیر منتخب گفت: وزیر منتخب جهاد کشاورزی در مجلس بر بها دادن به تشکل‌ های صنفی تاکید داشت و این چیزی است که در گذشته نداشتیم. به طوری که ما در صنعت چای نه از طریق مکاتبه و نه از طریق یکسری افراد نزدیک به وزیر سابق نتوانستیم با وی جلسه ای بگذاریم و در مورد یکسری مسائل مهم گفتگو کنیم. بنابراین امیدواریم وعده هایی که داده شده تحقق یابد.

حسنی افزود: ما امیدواریم وزیری که تصدی گری این وزارتخانه را به عهده گرفته است علاوه بر زیبا صحبت کردن، خوب هم عمل کند.

وی خاطر نشان کرد: همانطور که می دانید اساس استقلال هر کشوری کشاورزی آن است و در صنعت کشاورزی کشور ما نیز پس از انقلاب پیشرفت و پسرفت با هم داشته ایم اما مساله اینجا است نکات منفی ما بیش از نکات مثبتی است که رقم خورده است.

حسنی با بیان اینکه از جمله نکات منفی عملکرد دولت ها در بخش کشاورزی این بوده که بخش  عظیمی از زمین های کشاورزی مان را از دست داده ایم، افزود: به عنوان مثال در صنعت چای ما بیش از ۴۰ درصد از زمین های کشاورزی و باغات چای را از دست دادیم.

با اجرای طرح اصلاح ساختار تشکیلاتی چای سقوط کردیم
وی تصریح کرد: در حقیقت بعد از انقلاب افزایش سطح زیر کشت و افزایش تعداد کارخانجات چای در کشور داشتیم و همچنین میزان تولید افزایش یافت. اما با طرح  اصلاح ساختار تشکیلاتی چای در سال ۱۳۷۹ به مدت ۵ سال سقوط کردیم. به طوری که  بیش از۵۰ درصد از باغات چای کشور را از دست دادیم و در چند سال اخیر ۱۰ درصد برگشت خورد.

حسنی گفت: مساله اینجا است که بخش عمده‌ای از این ۴۰ درصد باغات چای که از دست داده ایم دیگر غیر قابل کاشت است زیرا تغییر کاربری یافته و تبدیل به ویلا شده است.

این مقام مسئول اظهار داشت: در گیلان هم مزارع برنج و محصولات باغی و زراعی داریم که متاسفانه آنها نیز از دست رفته اند.

مدیر اجرایی سندیکای کارخانجات چای شمال گفت:  وزیر جهاد منتخب در مجلس در خصوص صادرات و هم اندیشی و مذاکره با بخش خصوصی نیز اظهار داشت. قطعا در بحث اتکا به تولید و صادرات محصولی مانند چای وی باید با تشکل های و سندیکای مربوطه چای در مقوله صادرات همفکری و نظر خواهی کند و مذاکره داشته باشد تا برخی افراد آدرس غلط به وی ندهند.

وی با بیان اینکه صادراتی که الان در حوزه چای صورت می گیرد اصلا افتخار آمیز نیست گفت: مساله اینجا است که به قیمت ۵ دلار وارد می‌ کنیم و در عوض به قیمت یک دلار صادر می‌ کنیم. بنابراین امیدواریم وزیر منتخب با تشکل‌ها وقت بگذارد و نظرات ما را به عنوان افرادی که سالها است در این حوزه کار می کنند بشنوند.

حسنی خاطر تاکید کرد: در حال حاضر در حوزه چای کشور ما فعالانی در این بخش داریم که هم تجربه دارند و هم تحصیلات آکادمیک دارند لذا می توانند مشاوران خوبی برای وزیر آینده جهاد کشاورزی باشند، اگر وزیر نیز خواهان کمک گرفتن از آنها باشد.

وی در پایان خطاب به وزیر آینده جهاد کشاورزی گفت: امروز در بحث فروش چای خشک قیمت‌ گذاری نداریم اما در بخش برگ سبز دولت باید خرید تضمینی بگذارد و لذا در خواست ما این است که در تعیین قیمت حتما نظر اتحادیه چایکاران که اتحادیه بسیار فراگیری است و کلیه چایکاران ما که بالغ بر ۴۵ هزار خانوار است عضو این اتحادیه هستند را بگیرد تا قیمتی عادلانه تعیین شود.

۴۰ درصد از باغات چای را از دست داده ایم/ وزیر وعده بها دادن به تشکل ها را عملی کند
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 + 4 =