کد خبر : 279048
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
-

حذف کرونا ویروس از روی سطوح کاغذی با دستگاه ایران‌ساخت

حذف کرونا ویروس از روی سطوح کاغذی با دستگاه ایران‌ساخت

محققان یکی از شرکتهای دانش‌بنیان در قالب یک طرح کلان ملی با تولید یک دستگاه ضدعفونی کننده موفق به حذف کروناویروس از سطوح حساسی نظیر کاغذ شدند. این دستگاه از امواج ماکروویو برای تحریک ذرات آب موجود در کاغذ و ضدعفونی کردن آن استفاده می‌کند.

به گزارش عصرقائم، جمال شریفی، رئیس هیات مدیره این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه طرح‌های مختلفی بررسی شد تا بهترین و کارآمدترین روش ضدعفونی کردن کاغذ انتخاب شود، گفت: در گام نخست، مهم‌ترین و بهترین راه برای این کار، قرنطینه کردن اشیای کاغذی بود و بر اساس پژوهشی که ماندگاری ویروس کرونا بر سطح اجسام گوناگون را بررسی می‌کرد، نشان داد که این ویروس به مدت ۲۴ ساعت روی سطوح مقوایی و به مدت ۴ روز بر روی اسکناس فعال می‌ماند.

به گفته وی، این دستگاه ضدعفونی کننده کاغذ توسط انستیتو پاستور مورد تست ویروس آنفلوآنزا به عنوان مدلی از ویروس‌های پوشینه‌دار حاوی ژنوم تک رشته‌ای قرار گرفته و طبق نتایج به دست آمده در نابود کردن بیش از ۹۹ درصد ویروس‌های مورد آزمون توانمند است.

استفاده از امواج ماکروویو

این فعال فناور با بیان این‌که ضدعفونی کننده ایران‌ساخت، از امواج ماکروویو برای تحریک ذرات آب موجود در کاغذ و ضدعفونی کردن آن استفاده می‌کند، افزود: میزان آب موجود در کاغذ به دما و رطوبت بستگی دارد و می‌تواند از چهار تا ۶۱ درصد وزن کاغذ را تشکیل دهد. در دمای ۴۲ درجه سانتی گراد و رطوبت ۲۱ درصد میزان یک تا دو درصد از وزن خالص کاغذی که استفاده می‌کنیم، از آب تشکیل شده است.

شریفی با اشاره به این که در اثر امواج ماکروویو دمای کاغذ افزایش پیدا می‌کند، بیان کرد: فرآیندهای کنترلی دستگاه به واسطه حسگر مادون قرمز دما انجام می‌شود؛ ابتدا دمای سطح کاغذ تا ۸۰-۶۰ درجه سانتی‌گراد بالا می‌رود، سپس سیکل پله‌ای ضدعفونی کردن کاغذ شروع می‌شود و دستگاه دمای سطح کاغذ را ثابت نگه می‌دارد.

به گفته مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، این فرآیند ۵ دقیقه طول می‌کشد و سپس عمل ضدعفونی کردن کاغذ به اتمام می‌رسد. در این روش، تمام قسمت‌های کاغذ و اسکناس و … استریل می‌شود و می‌تواند ویروس کرونا را از سطوح کاغذی حذف کند.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، این شرکت دانش بنیان علاوه بر محصول ضد عفونی کننده کاغذ با استفاده از امواج ماکروویو، دستگاه خشک کن تونلی و کابینی، دستگاه بی خطر کننده زباله‌های عفونی به روش امواج ماکروویو مجهز به خردکن داخلی و خارجی و دستگاه ضد عفونی و تصفیه کننده هوا به روش پلاسمای سرد و ضد عفونی کننده و استریل تجهیزات پزشکی به روش پلاسما را تولید و تجاری سازی کرده است.

این طرح کلان ملی فناوری نیز با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مورد بهره‌برداری قرار گرفت و توانست نیاز صنایع، بخش‌های بهداشتی و ایمنی را به ضد عفونی کننده تامین کند.

حذف کرونا ویروس از روی سطوح کاغذی با دستگاه ایران‌ساخت
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

16 + ده =