کد خبر : 279012
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۹:۳۰
-

بایدن: برای جنگ به افغانستان رفته بودیم نه برای ساختن

بایدن: برای جنگ به افغانستان رفته بودیم نه برای ساختن

جوبایدن ۲۰ سال پس از اشغالگری آمریکا در افغانستان و کشتار ده‌ها هزار نفر در این کشور در پاسخ به انتقادات و در توجیه فرار تحقیر‌آمیز از افغانستان گفت: «ما برای جنگ به افغانستان رفته بودیم نه ساختن این کشور»! وی همچنین گفت روزانه ۳۰۰ میلیون دلار هزینه جنگ در افغانستان بوده است.

به گزارش عصرقائم، شکست آمریکا در جنگ افغانستان و فرار تحقیرآمیز از این کشور همچنان در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار دارد. بامداد روز سه شنبه بود که آخرین نظامی آمریکا شبانه خاک افغانستان را ترک کرد و بدین ترتیب دومینوی شکست‌های آمریکا در منطقه غرب آسیا تکمیل شد و طولانی‌ترین و تحقیر‌آمیزترین جنگ تاریخ این کشور بعد از ۲۰ سال از گورستان امپراتوری‌ها رسماً به پایان رسید.

به گفته «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه
«رای الیوم»، «صحنه شکست تحقیرآمیز آمریکا در افغانستان به‌زودی در عراق، سوریه و فلسطین نیز تکرار خواهد شد». در داخل آمریکا نیز بایدن رئیس‌جمهور، بلینکن وزیر خارجه، سالیوان مشاور امنیت ملی و لوئید آستین وزیر دفاع زیر شدیدترین فشارها برای استعفا و استیضاح قرار دارند چرا که آنها منتقدان می‌گویند، چنین فرار تحقیر‌آمیزی آمریکا را در دنیا رسوا کرد.

بایدن روز سه شنبه برای کاستن از سیل همین انتقادات در کنفرانس خبری حاضر و مدعی شد ارتش آمریکا از افغانستان فرار نکرده بلکه خارج شده است: «ارتش آمریکا برای جنگ به افغانستان رفت بود نه ساختن این کشور». البته وی دیگر توضیح نداد که این جنگ چگونه با شکست به پایان رسیده است. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین به بیان اعترافاتی تلخ درباره دستاوردهای حضور نظامی کشورش در افغانستان پرداخت: «جنگ در افغانستان اکنون به پایان رسیده است. ماموریت ما جنگ بود نه کمک برای ساختن افغانستان». وی با یادآوری دلیل حمله به افغانستان و کشته شدن اسامه بن لادن رهبر القاعده گفت: «هدف ما جلوگیری از تکرار حمله مشابه بود که به هدف خود رسیدیم. وی پایان حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان را «بهترین تصمیم برای آمریکا» توصیف کرد و گفت: «من این حرف را از صمیم قلب می‌گویم. شک نداریم که این تصمیم درست، عاقلانه و بهترین تصمیم برای آمریکا بود».

رئیس‌جمهوری آمریکا این را هم گفت که: «جنگ در افغانستان باید مدتها پیش به پایان می‌رسید. ما ٢٠ سال است که روزانه ٣٠٠ میلیون دلار در افغانستان هزینه می‌کنیم و من نمی‌توانم به این هدردادن ادامه بدهم…کهنه‌سربازان زیادی را در منطقه جنگ و همچنین اینجا در آمریکا دیده‌ام که با مشکلات بسیاری دست به‌گریبان هستند، آنها هستند که هزینه جنگ را تا آخر عمر به دوش می‌کشند…روزانه به‌طور متوسط
۱۸ کهنه‌سرباز آمریکایی اقدام به خودکشی می‌کنند… من با تمام وجودم معتقدم که تصمیم به خروج نظامی از افغانستان درست بوده است».
بسیاری از منتقدان آمریکا می‌گویند، با نفس خروج آمریکا از افغانستان مشکل ندارند بلکه با نحوه خروج این کشور است که مشکل دارند.

دولت طالبان
از تحولات داخلی افغانستان نیز خبر می‌رسد فرایند تشکیل دولت طالبان شدت گرفته است. «انس حقانی» عضو ارشد طالبان در این باره گفته تشکیل دولت فراگیر در افغانستان در مراحل پایانی قرار دارد. خبرگزاریری « ریا نووستی» روسیه نیز به نقل از یک منبع بلندپایه در گروه طالبان  نام برخی از رهبران این گروه را که در دولت آینده طالبان،  پست‌های کلیدی را بر عهده خواهند داشت، فاش کرد. به گفته این منبع، «ملا عبدالغنی برادر آخوند» به عنوان وزیر خارجه و «ملا یعقوب آخوند»، فرزند بنیانگذار طالبان به عنوان وزیر دفاع منصوب شده‌اند.این منبع افزود: «خلیفه حقانی فرزند جلال الدین حقانی یکی از رهبران طالبان هم سرپرستی وزارت کشور را برعهده گرفته است… رایزنی‌های ویژه تشکیل کابینه تمام شده است و نتایج آن به زودی اعلام خواهد شد». پیش از این یک عضو ارشد کمیته نظامی طالبان به ریانووستی گفته بود طالبان سوم سپتامبر(فردا) ترکیب کابینه جدید افغانستان را اعلام خواهد کرد.

تحولات پنجشیر
همزمان از «ولایت پنجشیر» آخرین سنگر نیروهای مقاومت نیز خبر می‌رسد که مذاکرات دو طرف به نتیجه نرسیده است. «امیرخان متقی»، رئیس‌کمیسیون دعوت و ارشاد طالبان، در پیامی صوتی گفته با وجود تلاش‌های زیاد، جبهه پنجشیر تمایلی به حل این مسئله از طریق گفت‌وگو و توقف جنگ ندارد. وی از مردم پنجشیر خواست با یکدیگر مشورت کنند و به فرماندهان جنگ بگویند که اکنون که آمریکا و ناتو از افغانستان خارج شده‌اند بهتر است از طریق مذاکره شرایط را بهبود دهند در غیر این صورت این اتفاق نخواهد افتاد. وی بار دیگر تاکید کرد که اگر مسئله پنجشیر از طریق گفت‌وگو حل شود، عزت و دارایی همه در امان خواهد بود. متقی در این نوار صوتی از مردم پنجشیر می‌خواهد «نگذارید آنانی که جنگ می‌خواهند این جغرافیا را ناآرام سازند». این در حالی است که روز سه شنبه همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، برخی رسانه‌ها به نقل از منابع نزدیک به احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت در پنجشیر گزارش داده‌اند که طالبان به این ولایت حمله کرده‌اما حملاتشان دفع شده است.

جشن تابوت
از شهرهای مختلف افغانستان نیز خبر می‌رسد به دنبال خروج نظامیان غربی از این کشور نیروهای طالبان و حامیان آنها در اکثر شهرهای مهم این کشور به خیابان‌ها آمده و جشن می‌گیرند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در شهر «خوست»، هزاران تن از محلی‌ها و نیروهای طالبان از خروج ناتو و نیروهای خارجی از افغانستان ابراز شادمانی کردند. جمعیت حاضر تابوت‌های خالی پیچیده شده در پرچم‌های آمریکا، انگلیس، فرانسه و ناتو را حمل می‌کردند. طالبان همچنین نماز میت به نشانه شکست این نیروها برگزار کرد.
به گزارش رویترز ویدئوهای مربوط به این مراسم در ولایت خوست در روز سه شنبه و فیلم‌های دیگری از تیراندازی در کابل و مردی که از بالگرد در حال پرواز «بلک‌هاوک» ساخت آمریکا و بر فراز ولایت «قندهار» افغانستان آویزان شده بود، به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد. این در حالی است که آمریکایی‌ها گفته بودند این تجهیزات را از کار‌انداخته‌اند!

بیدار باش به اروپا
«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اما دیروز در یادداشتی در روزنامه «نیویورک تایمز»، تحولات افغانستان و تصمیمات آمریکا را ندای بیدارباشی برای اروپا توصیف کرد».
در بخشی از این یادداشت آمده: «تسلط طالبان به افغانستان ضربه سنگینی به غرب است. اروپا و ایالات متحده تا پیش از مسئله افغانستان چنین اتحادی را تجربه نکرده بودند: بند پنجم پیمان ناتو درباره دفاع تمام اعضا از یکدیگر به اجرا گذاشته شد و سال‌ها اروپایی‌ها تعهد مستحکم نظامی و کمک‌های اقتصادی مهمی معادل ۱۷.۲ میلیارد یورو یا ۲۰.۳ میلیارد دلار را فراهم کردند…اما در پایان، زمان‌بندی و ماهیت خروج از سوی واشنگتن تعیین شد. ما اروپایی‌ها-نه فقط به‌خاطر خارج شدن از فرودگاه کابل بلکه به‌خاطر مسائل وسیع‌تری- خود را وابسته به تصمیمات آمریکا یافتیم. این مسئله باید به‌عنوان ندای بیدار باش برای کسانی باشد که به اتحاد آتلانتیک اهمیت می‌دهند».

بایدن: برای جنگ به افغانستان رفته بودیم نه برای ساختن

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 + 12 =