کد خبر : 279064
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰
-

هنرمندان برای توسعه فرهنگی مازندران مطالبه گری کنند

هنرمندان برای توسعه فرهنگی مازندران مطالبه گری کنند

نماینده ولی فقیه در استان مازندران گفت: خانه هنرمندان برای توسعه فرهنگی مازندران مطالبه‌گری داشته باشد.

به گزارش عصرقائم، آیت الله محمدباقر محمدی لائینی، در دیدار با اعضای هیات مدیره خانه هنرمندان ساری و مازندران، ضمن گرامی‌داشت هفته دولت و تقدیر از فرهیختگان هنری، هنرمندان را مجاهدان و جهادگران حوزه فرهنگ و هنر عنوان کرد.

وی هنر را نعمت و ودیعه الهی‌ دانست که به انسان اعطا شد و افزود: عدم استفاده از ظرفیت هنر در جامعه وهم‌چنین استفاده نادرست از آن، دو ویژگی است که اگر به شکل مناسب به آن نگریسته نشود، منجر به آسیب نیز می شود.

نماینده ولی فقیه در استان مازندران، عدم توجه به بسترهای فرهنگی هنری، فقدان بهره‌برداری و عدم احیای آثار فرهنگی را از جمله تهدید‌ها و آسیب‌های حوزه فرهنگی و هنری دانست و افزود: این مساله در ساری نیز مغفول مانده است، لذا خانه هنرمندان می‌تواند در توسعه این ظرفیت‌ها مطالبه‌گری داشته باشد.

وی با تاکید بر برگزاری رویداد ۲۰۲۲ که ساری به عنوان  پایتخت گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی موسوم به «اکو» خواهد شد، خواستار استفاده از ظرفیت‌های هنری در این رویداد بزرگ شد‌.

*اهمیت تبلیغ و ترویج هنر

امام جمعه ساری از دیگر ظرفیت‌های هنر را، انسان‌سازی و کسب معرفت یاد کرد و بیان داشت: چنین هنرمندی نقش قابل ملاحظه‌‌ای در توسعه اهداف والای انسانی و پیشبرد آرمان‌ها خواهد داشت؛ لذا وظیفه جامعه هنری در این خصوص، حساس و سنگین است.

آیت الله محمدی لائینی در ادامه به یکی از ضرورت‌های جامعه هنری اشاره نمود و یادآور شد:  اهمیت تحرک تبلیغی و ترویجی برای تبیین هنر به جامعه و آحاد مردم ضروری‌ست و لازم است، ارزش هنر برای جامعه و افکار عمومی بیش از این روشن شود.

امام جمعه ساری، استفاده نادرست از هنر را از آسیب‌های مهم برشمرد و عنوان داشت: این مساله باعث مظلومیت و انزوای آن خواهد شد. لذا نباید هنر موجب سو استفاده شود و هنرمندان در  این حوزه حساس باشند تا هنر از آسیب‌ها مصون بماند.

وی در عین حال یکی دیگر از وظایف هنرمندان را جهاد فرهنگی هنری عنوان کرد و این مهم را در چند حوزه تشریح نمود.

مطالبه گری ازمسئولان – مبارزه با سو استفاده‌های هنری – معرفی و ترویج هنر و ارتقای شناخت عمومی- احیا و توسعه داشته‌های فرهنگی و هنری- استفاده درست از شیوه‌های هنری و تعقل در آن و تعامل با  دستگاه‌ها و نهادهای همسو و هم افزایی با آنان از جمله تاکید‌های نماینده ولی فقیه در استان خطاب به اعضای خانه هنرمندان بود.

*ضرورت الگو سازی فرهنگی هنری
محمدی لائینی در جمع بندی سخنانش بر ایجاد الگویی جامع در حوزه هنر تاکید داشت و خاطر نشان ساخت: برای حرکت در مسیر توسعه فرهنگ و هنر و رسیدن به نتیجه مطلوب، می‌بایست الگویی جامع داشت.

وی نداشتن الگو در حوزه‌‎؛ صنعت، کشاورزی، گردشگری و دیگر بخش‌ها را از آسیب‌های اساسی استان مازندران یاد کرد و از خانه هنرمندان خواست تا ضمن تقویت ظرفیتهای بومی؛ با ایجاد الگویی توسعه محور، هنر مازندران را مبتنی بر داشته‌های تاریخی، فرهنگی، نخبگان و دیگر ظرفیت‌ها و استعدادها در مسیر شکوفایی و تحول مبتنی بر: پایه علم، فرهنگ و هنر، ایمان و عقل توسعه بخشند .

در ابتدای این دیدار عبدالرضا اتحاد رییس هیات مدیره خانه هنرمندان ساری با معرفی خانه و اعضای آن گفت: خانه تشکلی مردم نهاد است که با حضور نخبگان و هنرمندان بزرگ ساری از سال ۹۶ شروع به فعالیت نمود و دراین مسیر بدون حمایت بخش دولتی با حمایت اعضایش در خصوص برگزاری برنامه‌های متعدد فرهنگی و هنری اقدام دارد.

وی انجام فعالیت‌های اجتماعی و خیرخواهانه همچون؛ کمک به مردم آسیب دیده سیل گلستان،  تهیه  کپسول اکسیژن برای هنرمندان درگیر ویروس کرونا و کمک به برخی از هنرمندان را از دیگر فعالیت‌های جنبی این خانه عنوان کرد.

رییس خانه هنرمندان ساری با بیان هدف این تشکل در حمایت از هنرمندان و توسعه هنر افزود: ۱۰ انجمن تخصصی در این خانه فعالیت دارند که با وجود مشکلات مالی، با کم‌ترین منابع در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و هنری اقدام می‌نمایند.

وی از طرح فروش آثار هنرمندان استان مازندران و ساری در سایت تخصصی و صفحه مجازی خانه هنرمندان ساری به عنوان یک بسته حماتی برای هنرمندان یاد کرد و افزود: بسترهای لازم برای ایجاد یک سایت حرفه‌های ایجاد شده که به زودی شاهد فعالیت آن خواهیم بود.
طرح دانشنانه مشاهیرفرهنگ و هنر ساری از دیگر نکات مطرحه اتحاد در این نشست بود که افزود: طرح این دانشنامه آماده شده است و در صدد تامین منابع مالی آن هستیم تا ضمن معرفی شخصیت‌ها و ظرفیت‌های هنری کهن شهر ساری، سند و بانک اطلاعاتی جامع و مرجع در حوزه مشاهیر ساری تولید شده باشد.

مجتبی کواکبیان، رییس خانه هنرمندان مازندران نیز در این دیدار بر اهمیت تببین دیدگاه مسئولان نسبت  به تشکل‌های مردم نهاد هنری و حمایت از آن سخن گفت.

ابوطالب ترقی، از دیگر اعضای هیات مدیره خانه به اهمیت ایجاد نشاط اجتماعی اشاره کرد و نقش آن را  در شکل‌گیری مسیر درست زندگی برای جوانان و جلوگیری از انحرافات اجتماعی موثر دانست و گفت: هنر ظرفیت موثری در این حوزه دارد و تضمیت آینده‌ای سالم است.

رضا عابدی از دیگر اعضای هیات مدیره خانه هنرمندان مازندران نیز با تاکید بر نقش موثر هنر و هنرمند در توسعه فرهنگی، فقدان استفاده از این ظرفیت در تصمیم گیری‌های مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر را حلقه م فقوده در توسعه فرهنگی استان مازندران عنوان کرد و بر این اساس خواستار حمایت نماینده ولی فقیه و دیگر مسئولان امر شد.

هنرمندان برای توسعه فرهنگی مازندران مطالبه گری کنند
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

14 − 1 =