کد خبر : 278951
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
-

وزیر اقتصاد: بانک‌ها اغنیاء را بر فقرا ترجیح می‌دهند

وزیر اقتصاد: بانک‌ها اغنیاء را بر فقرا ترجیح می‌دهند

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت:‌ در حال حاضر بانک‌ها اغنیاء‌ را بر فقرا ترجیح می‌دهند و باعث عمیق شدن شکاف طبقاتی می‌شوند.

به گزارش عصرقائم، سید احسان خاندوزی در سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی اعلام کرد: برنامه تحول در نظام بانکداری را در پنج محور دنبال می‌کنیم.
وی توضیح داد:‌ محور اول خلق پول در بانک‌ها و پشتیبانی از تولید است که از محورهای این همایش هم به شمار می‌رود بگونه‌ای که بانک یک نهادی است که ۹۷ درصد پول و نقدینگی کشور را منتشر می‌کند و باید بدانیم که این نقدینگی صرف چه مواردی می‌شود.

وزیر اقتصاد محور دوم صحبت‌های خود را درباره نقش حکمرانی شرکتی در بانک‌ها عنوان کرد‌ و ادامه داد: اگر بانک وارد تأمین مالی برای تولید می‌شود چه وظایفی را در نظر می‌گیرد؟ برخی از بانک‌ها منابع خود را صرف فروشگاه‌های بزرگ‌مقیاس کرده و هزاران میلیارد نقدینگی جدید ایجاد کرده‌اند و برخی از بانک‌ها منابع خود را صرف خرید واحدهای مسکونی کرده‌اند یا صرف پرداخت کارکنان نهادی می‌کنند که سهامدار همان بانک هستند و برخی از بانک‌ها منابع خود را صرف ایجاد حباب در بازار ثانویه (بازار سرمایه) می‌کنند. بانک دیگر در نبود حکمرانی شرکتی پول خود را صرف پرداخت بهره به سپرده‌هایی می‌کند که مابه‌ازای آن در ترازنامه بانک در سمت راست وجود ندارد و واقعی نیست بنابراین نقش مخرب در اقتصاد ایفا می‌کنند.

وی محور سوم را مدل کسب و کار بانک‌ها دانست و عنوان کرد: تأمین مالی و اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی در مقایسه با واحدهای غیرتولیدی به سختی انجام می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: در حال حاضر روش غالب در بانک‌ها و منطقه امن آنها دادن تسهیلات با گرفتن وثیقه است و همچنین اعطای تسهیلات و دریافت نرخ بهره و انجام عملیات بانکی در بالای خط ترازنامه بانک است اما باید بحث اعطای خط اعتباری و دریافت کارمزد و عملیات در زیر خط ترازنامه بانک‌ها دنبال شود.

خاندوزی یادآور شد: محور چهارم تفکیک نهادی و کارکردی در بانکداری است که در الگوی موجود همه بانک‌ها تقریبا کارکرد مشابهی دارند و برای هر بانک کارکرد مشخص در نظر گرفته نشده است.

به گفته وی، در قانون عملیات بانکداری بدون ربا توجه ویژه‌ای به بانکداری سرمایه‌گذاری شده است همچنین بانک‌های تجاری،‌ توسعه‌ای و تخصصی از یکدیگر تفکیک شده‌اند اما در عمل خبری نیست و نوع بانکداری سرمایه‌گذاری تا حدی مغفول مانده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی محور پنجم را فراگیری و شمول مالی در بانک‌ها اعلام کرد و گفت: در حال حاضر نظام بانکی ما بر اساس وثیقه‌محور و گرو گرفتن یک عین معین تعریف شده است بنابراین ثروتمندان را بر فقرا ترجیح می‌دهد و منابع مالی را از کسانی که بیشترین نیاز را به آن دارند سلب می‌کند بنابراین وثایق آنها را گرو می‌گیرد و این کار به نابرابری و فقر و شکاف بین فقیر و غنی دامن می‌زند و اغنیاء را بر فقرا ترجیح می‌دهد.

خاندوزی با‌اشاره به ضرورت تغییرات اساسی بیان کرد: فراگیری و شمول بانکی را پیگیری کنیم بگونه‌ای که این طرح در ۷۰ کشور جهان اجرا شده و سند ملی شمول مالی پیاده‌سازی شده یا در مرحله تدوین قرار دارد ما هم تلاش می‌کنیم مقدمات تدوین سند ملی فراگیری مالی در بانک‌ها را تهیه کرده و در قالب یک بسته سیاستی به هیئت وزیران ارائه کنیم و آن را دنبال خواهیم کرد.

وزیر اقتصاد: بانک‌ها اغنیاء را بر فقرا ترجیح می‌دهند
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 + هفت =