کد خبر : 278943
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۰
-

نمکی: کسانی که در کرونا ما را تنها گذاشتند به خدا واگذار می‌کنیم

نمکی: کسانی که در کرونا ما را تنها گذاشتند به خدا واگذار می‌کنیم

وزیر سابق بهداشت ضمن گریزی کوتاه به اقدامات خود در وزارت بهداشت در عین‌حال انتقاداتی نسبت به کم کاری سایر بخش‌ها در کمک به کنترل کرونا مطرح کرد و گفت: گلایه هم داریم از آنهایی که ما را تنها گذاشتند و جا خالی دادند و ما را سیبل کردند تا خود در سایه تماشاگر باشند و ما آنها را به خدا می‌سپاریم.

به گزارش عصرقائم، دکتر سعید نمکی در مراسم تکریم خود و استقبال از دکتر عین اللهی با درود به روح شهدای مدافع سلامت، گفت: قرار نبود در این جلسه باشم چون به جناب دکتر عین‌اللهی گفتم من نیازمند جلسه تودیع نیستم زیرا من به عنوان سرباز کوچک نظام سلامت مبنایی بر وداع با این نظام ندارم. امروز شما فرماندهی و من سرباز و هر زمان شما اراده کنید برای خدمتگذاری حاضر هستم. از سوی دیگر من لایق تکریم نیستم و اگر قدردانی وجود دارد از آن شورای معاونین و سایر عزیران کادر درمان است و اگر من به عنوان نماینده این عزیزان به این مراسم آمده‌ام از دید من پذیرفته نیست. اگر به عنوان نماینده این خدمت گذاران در این ایام پر تلاطم به این مراسم آمده ام پذیرفتنی است.

وی ادامه داد: من می‌دانم که دکتر عین اللهی چه روزهای سخت و پر تلاطم را سپری می‌کنند و نباید دقیقه‌ای از این ایام برای کاری غیر بگذرد. من وقتی اسامی برای وزارت مطرح بودند وقتی اسم دکتر عین‌اللهی آمد از دوستان و مهندس موهبتی خواهش کردم در مجلس تلاش کنند تا دکتر عین اللهی رای بالایی بگیرند چرا که ایشان بوی جبهه می‌دهند. جداگانه از روسای بیمارستان‌ها هم خواستم با نمایندگان صحبت کنند تا برای این عزیز رای اعتماد بالایی کسب کند. امروز امکان ندارد بدون داشتن روحیه جهادی بتوانید با چنین بلیه بزرگی در بیفتید. من ایشان را به نیک نفسی قبول داشتم.

نمکی تاکید کرد: من واقعا دلم نمی‌خواست وزیر بهداشت شوم، ماه‌ها با من کلنجار می‌رفتند تا اینکه کار بالا گرفت و به خداوند گفتم من را گرفتار وزارت بهداشت نکن. یک روز سراغ دکتر قاضی زاده هاشمی رفتم و گفتم که تو را به جدت بمان تا دست از سر ما بردارند و من گفتم سید من دست کسی را جز پدرم نبوسیده‌ام و حاضرم دستت را ببوسم و به کمک تو بیایم و تو در وزارت بهداشت به خدمتت ادامه دهی، اما اتفاق اینگونه رخ داد و قرعه وزارت به نام من افتاد. وقتی وزارتخانه را تحویل گرفتیم آن مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم شدت گرفت.

وی افزود: من امروز نمیخواهم گزارش کار بدهم چون هر قدمی بر می‌داریم در برگ برگ تاریخ سرزمین ثبت می‌شود و نیاز به ویترین آرایی نیست، اما معاونان و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تلاش فراوان کردند. ما در سازمان غذا و دارو با مافیای شکم گنده و دهن باز رو به رو بودیم و این برای ما هزینه بسیاری برد تا این ریشه‌ها را در بیاوربم و یکی از جاهایی که می‌تواند حیثیت وزیر را مخدوش کند همین نقطه تاریکی است که متاسفانه سال‌ها توسط جریان‌های خاص مدیریت می‌شد. ترکش بسیاری تحمل کردیم تا توانستیم واردات دارو را ٣٠ درصد کم و تولید داخل را ٩٢ درصد افزایش دهیم. در سال ٩٩ که سال کرونا بود، یک میلیارد و ٢٠٠ میلیون یورو کمتر از سال آرام ٩٧ هزینه ارزی داشتیم و این هنر پاکدستان بود که به تولید داخل بها دادند. خیلی برای این بچه‌ها غصه می‌خورم، وقتی کسی در کسوت دفاع از بیت‌المال میگوید، اما همان زمان ۶ ماه در سال فقط ۹۵۰ میلیارد تومان بیت‌المال رفته بود برای داروهایی که ۵ تا ۱۵ درصد تولید کننده داخل داشت آن هم با قیمت بالاتر که دوستان و عزیزانی از بیرون آورده بودند.

وی افزود: در طول ۶ ماه اول شیوع کرونا تمام مایحتاج را در داخل کشور ساختیم و اگر این دیدگاه نبود امکان اینکه راه را بر واردات ویرانگر ببندیم، نبود. همین یک دستاورد برای این وزارتخانه کافی است و خداوند توفیق داد در سخت ترین ایام این مملکت کنار مردم باشیم. سیل گسترده در ۲۵ استان آمد و لاشه‌های فراوان حیوانات به جا ماند؛ اما بچه‌های بهداشت نگذاشتند یک مورد اپیدمی پیش بیاید و این افتخاری برای جمهوری اسلامی ایران بود. بعد از آن زلزله آمد و بعد گرفتار H1N1 شدیم.

وی با تاکید بر اینکه دوران کرونا ایام سختی بود، اظهار کرد: کرونا به ما آموخت همدلی و وفاق دفاع مقدس را نگه داریم که ابزار کارآمدی است و ما آن را با دوستان بسیج در طرح شهید سلیمانی تجربه کردیم. کرونا به ما آموخت دانسته‌های ما بسیار بیشتر از ندانسته‌های ما است. خیلی ها به من گفتند فلان تاریخ کار ویروس تمام است اما من به عنوان ایمونولوژیست گفتم که موجودی پا به عرصه آفرینش گذاشته که بشریت سالها باید با آن دست و پنجه نرم کند. من همان زمان که کرونا به ایران آمد گفتم خود را برای هجمه بزرگ آماده کنید. کرونا به ما یاد داد که نگاهمان به بیرون نباشد که خبری نیست و سازمان عریض و طویل بهداشت جهانی و دیگران به ما کمکی نخواهند کرد. هواپیمایی که ماسک و گان خریده بودیم به کشور نرسید که هنوز بغض گلوی من را می گیرد که مدافعان سلامت ما در روزهای اول بی‌دفاع بودند و ساعت ٢ شب با من تماس گرفتند که آمریکایی ها و انگلیسی ها نگذاشتند هواپیما بیاید و خودمان در عرض ۵۵ روز از وارد کننده این تجهیزات به تولید کننده تبدیل شدیم.

نمکی گفت: کرونا به ما آموخت که سرمایه گذاری در بخش سلامت اولویت‌دار ترین سرمایه گذاری است. گرچه مدارس مهم هستند اما تعطیلی آنها اوضاع کشور را به هم نریخت اما اگر ما یک تخت کم می‌آوردیم همه جا بهم می ریخت. همه دورکاری کردند اما مدافعان سلامت پا بیرون نگذاشتند و ۱۸ ماه تمام خدمت کردند و نشان دادند که اگر نباشند محوریت نظام دچار اشکال می‌شود. کرونا درس‌های دیگری هم در پساکرونا به ما خواهد آموخت. دوران سخت کرونا به ما و جهان خواهد آموخت که شیوه مدیریت باید دگرگون شود و عدالت در سلامت باید در اندیشه سیاستگذاران قوام پیدا کند.

وزیر سابق بهداشت، تصریح کرد: همه معاونت‌ها و عزیزان در دانشگاه‌های علوم پزشکی زحمت کشیدند و ۵ پیک را پشت سر گذاشتیم. از همه آنهایی که ما را از بیرون کمک کردند و از مردم، رسانه‌ها، مقام معظم رهبری، روحانیون، مداحان و صدا و سیما گرچه برخی شبکه ها در روزهای آخر جوانمردانه عمل نکردند، قدردانی می‌کنم. گرچه به مردم شریف خیلی کمکی نشد اما پای کار ایستادند.

وی افزود: گلایه هم داریم از آنهایی که ما را تنها گذاشتند و جا خالی دادند و ما را سیبل کردند تا خود در سایه تماشاگر باشند و ما آنها را به خدا می‌سپاریم. البته اکنون روزنگار کرونا را قلم می‌زنم تا مردم بدانند مرد و نامرد کیست و بفهمند مسئولیت وزارت بهداشت چه بود و مسئولیت دیگران که برایش خلق موج کردند چه بود. آنهایی که این که وزارت بهداشت را ته رودخانه رها کردند تا جنازه جمع کند چه کسانی هستند و بچه‌هایی که بال بال زدند که بودند و اصلا واکسن را چه کسی باید وارد می‌کرد؟ و چرا وارد نکرد؟ کجای دنیا وزیر بهداشت واکسن وارد می‌کند؟ از دکتر عین‌اللهی خواستم که او زیر بار این حرف نرود، کار وزارت بهداشت تلقیح واکسن است. شما باید طلبکار باشید و نه بدهکار.

نمکی اظهار کرد: عزیزان من غصه نخورید از بی‌مهری‌ها. حق دارید که ناراحت باشید که بعد از ۱۸ ماه تلاش شبانه روزی، از پشت و ناجوانمردانه خنجر بخورید اما بدانید که تاریخ این سرزمین بهترین گواه نامردی و ناجوانمردی است.

نمکی: کسانی که در کرونا ما را تنها گذاشتند به خدا واگذار می‌کنیم
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × یک =