کد خبر : 278894
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰
-

آخرین وضعیت حساب اقماری و دستور کار دوباره ستاد کرونا

آخرین وضعیت حساب اقماری و دستور کار دوباره ستاد کرونا

معاون گردشگری با اعلام این‌که حساب‌های اقماری گردشگری منطبق با شرایط کرونا پیش می‌رود، خبر داد: تسهیل ورود گردشگران خارجی به ایران دوباره در دستور کار ستاد ملی کرونا قرار گرفت.

به گزارش عصرقائم، به نقل از روابط‌ عمومی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: با توجه به این‌که برای پیشبرد فاز اجرایی طرح حساب‌های اقماری گردشگری با هدف دستیابی به اثرات اقتصادی این صنعت نیاز به بررسی نتایج آماری گردشگری داخلی و خارجی کشور وجود دارد، لذا ادامه و پیشرفت این طرح همچنان منطبق با جریان سفر ایمن و ضابطه‌مند طبق وضعیت پاندمی کرونا در کشور امکانپذیر است و از داده‌های حاصل از شرایط کنونی استفاده خواهد شد.

تیموری در پنجمین جلسه ستاد هماهنگی و راهبری حساب‌های اقماری گردشگری که با موضوع بررسی روند پیشرفت طرح با توجه به شرایط پاندمی به صورت وبیناری با حضور رییس مرکز آمار ایران و دیگر مدیران آن، رییس امور فرهنگ، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه، مدیران معاونت گردشگری و پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تشکیل شده بود، گفت: با توجه به این‌که حساب‌های اقماری گردشگری به عنوان ابزار آماری، ما را به سوی اثرات اقتصادی و درآمدهای حاصل از فعالیت‌های گردشگری در دوره زمانی مشخص هدایت می‌کند و همواره لازمه برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های کلان این حوزه به شمار می‌آید،  پیشبرد این طرح با وجود شرایط خاص پاندمی کرونا و اوضاع فعالان حوزه گردشگری داخلی و خارجی کشور امکانپذیر است و اثرات مثبت گسترده و عمیق آن در ایام پساکرونا قابل مشاهده خواهد بود.

او با بیان این‌که اثرات بحران کرونا در صنعت گردشگری کشور تابعی از وضعیت مشابه در سطح بین‌المللی است، افزود: طبق آخرین گزارش سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) که در ماه جولای منتشر شده، سفرهای بین‌المللی در سطح جهانی به طور متوسط ۸۵ درصد کاهش داشته است و این عدد در منطقه آسیا و اقیانوسیه که جمهوری اسلامی ایران را نیز شامل می‌شود، با ۹۵ درصد کاهش مواجه بوده است. آمارهای جهانی نشان می‌دهد که این اعداد نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل میلادی نیز ۱۴۷ میلیون نفر کاهش داشته است.

تیموری ادامه داد: در حال حاضر ۶۳ کشور که ۳۳ مورد آن در آسیا واقع شده است، همچنان درهای خود را به طور کامل به روی گردشگران بین‌المللی بسته‌اند. این در حالی است که در اتحادیه اروپا تنها هفت کشور با محدودیت‌های کمتر، سفر را انجام می‌دهند و این امر نیز با تدابیر و محدودیت‌های جدی پیش می‌رود.

او همچنین ضمن ارائه گزارشی از وضعیت گردشگری داخلی سایر کشورها در سطح بین‌الملل، گفت: در این بخش وضعیت کشورها نسبت به بُعد گردشگری خارجی کمی فرق می‌کند و اغلب به سرعت در حال فعال کردن سازوکار تسهیلی و محدودیت‌زدایی هستند، به عبارتی گردشگری داخلی در عمده مقاصد دنیا در حال احیاء و ترمیم است، به عنوان مثال تعداد پروازهای داخلی در چین، روسیه و همین‌طور آمریکا حتی از زمان پیش از کرونا فزونی یافته است.

معاون گردشگری با تشریح وضعیت گردشگری کشور در دو بُعد داخلی و خارجی به منظور ترسیم بستر پیشرفت فاز اجرایی طرح حساب‌های اقماری گردشگری، گفت: در مورد وضعیت گردشگری خارجی در حال حاضر به موجب مصوبه ستاد مدیریت بیماری کرونا، صدور روادید گردشگری ممنوع است، اما در راستای حمایت از فعالان حوزه گردشگری با فعال کردن سایر اشکال سفر از جمله سفرهای تجاری و درمانی، تلاش شده است جریان ورود اتباع خارجی به جمهوری اسلامی ایران متوقف نشود.

او اضافه کرد: اگرچه تا رسیدن به شرایط قبل از کرونا همچنان فاصله زیادی داریم، اما تلاش‌های ضابطه‌مند همزمان با حداکثر همکاری با ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در این زمینه بی‌شک راهگشای رونق گردشگری کشور در ایام پساکرونا خواهد بود.

تیموری گفت: تلاش‌ها برای رونق گردشگری خارجی ادامه دارد و این معاونت با ارسال طرح‌های متعدد از جمله تسهیل ورود گردشگران واکسینه‌شده همواره در راستای گشایش‌های محدود و برنامه‌ریزی‌شده از طریق کمیته‌های تخصصی ستاد کرونا بوده است، به نحوی که رسیدگی به پیشنهاد نهایی این وزارت پس از تایید کمیته امنیتی، انتظامی و اجتماعی برای چهارمین بار هم‌اکنون دوباره در دستور کار ستاد ملی کرونا قرار گرفته است.

معاون گردشگری با تاکید بر این‌که بررسی وضعیت گردشگری داخلی نیز در چگونگی پیشبرد طرح حساب‌های اقماری مفید بوده است، اظهار کرد: در بُعد گردشگری داخلی اقداماتی نظیر تدوین، ابلاغ و آموزش پروتکل‌های بهداشتی سبب اعتماد و اطمینان در سطح ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و نیز هموطنان گرامی شده است، لذا چنان‌چه ضوابط بهداشتی به طور کامل از سوی تاسیسات گردشگری و گردشگران رعایت شود جریان محدود و ضابطه‌مند گردشگری داخلی در چارچوب مصوبات ستاد ملی کرونا برقرار خواهد ماند.

او همچنین با ترسیم وضعیت گردشگری خروجی کشور به عنوان بخش دیگری از اطلاعات آماری مورد نیاز برای محاسبات اقماری گردشگری، گفت: در سطح گردشگری خروجی تابع شرایط و مقررات کشورهای پذیرنده گردشگران هستیم و طبق هماهنگی‌های انجام‌شده در کمیته‌های مختلف ستاد کرونا، سختگیری دیگری غیر از رعایت ضوابط کشورهای میزبان وجود ندارد.

تیموری افزود: در این رابطه به واسطه تفاهم‌های دوجانبه با کشورهای مختلف برای تبادل گردشگران، تلاش شده است تا سخت‌گیری دیگری نظیر قرنطینه در هنگام بازگشت صورت نگیرد، چرا که اعتقاد داریم گردشگری فرآیندی دوطرفه است، همان‌طور که از کشورهای دیگر انتظار داریم محدودیت ایجاد نکنند.

در پایان این نشست پس از گزارش معاون گردشگری از وضعیت صنعت گردشگری در سطح داخلی و خارجی کشور و نیز بررسی شرایط این حوزه در بخش بین‌الملل، حاضران نسبت به استقرار و تکمیل جداول آماری مرتبط با گردشگران ورودی، خروجی و داخلی منطبق با شرایط حاضر و در چارچوب شرح خدمات توافق‌شده قبلی، اعلام موافقت کردند تا این موضوع با جدیت مورد پیگیری قرار گیرد.

آخرین وضعیت حساب اقماری و دستور کار دوباره ستاد کرونا
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شش + ده =