کد خبر : 278840
تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵
-

طالبان با ترکیه و قطر برای اداره فرودگاه کابل در حال گفتگوست

طالبان با ترکیه و قطر برای اداره فرودگاه کابل در حال گفتگوست

وزیر خارجه فرانسه امروز (دوشنبه) با اعلام اینکه طالبان در حال گفتگو با ترکیه و قطر برای مدیریت و اداره امور فرودگاه کابل است، افزود: توافقی برای تضمین امنیت فرودگاه به زودی منعقد می‌شود و مردم می‌توانند با استفاده از هواپیماهای تجاری به خارج از افغانستان بروند.

به گزارش عصرقائم، به نوشته روزنامه دیلی صباح، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در گفتگویی با شبکه دو تلویزیون فرانسه گفت: قعطنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره تضمین امنیت فرودگاه کابل باید اجرایی شود. گفتگوهایی با قطر و ترکیه مربوط به مدیریت این فرودگاه در دست انجام است. ما باید بخواهیم که دسترسی به این فرودگاه با امنیت صورت گیرد.

لودریان همچنین گفت، فرانسه باید به اعمال فشار بر طالبان ادامه دهد و تاکید کرد که کشورش با آنها گفتگویی ندارد.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه و مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه این کشور روز یکشنبه درباره تحولات اخیر در افغانستان با همتایان قطری خود گفتگو داشتند.

مقام‌های ترکیه با خالد بن محمد بن عطیه، وزیر دفاع و محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر به صورت مجازی دیدار کردند.

با توجه به اینکه طالبان اکنون و پس از تکمیل خروج نیروهای آمریکایی، کنترل فرودگاه کابل را در اختیار دارد،‌ تمرکز اصلی از عملیات گسترده تخلیه غرب به برنامه‌های طالبان در فرودگاه کابل معطوف شده است.

پس از آنکه طالبان، کابل را ۱۵ اوت سال جاری میلادی تصرف کرد، ترکیه برای تامین امنیت فرودگاه کابل پیشنهاد داد اما طالبان بارها گفته که حضور هیچ نیروی نظامی خارجی را در افغانستان پس از ۳۱ اوت نمی‌پذیرد.

بلال کریمی، یکی از سخنگوهای طالبان روز دوشنبه در گفتگویی با خبرگزاری فرانسه گفت: نیروهای ما و نیروهای ویژه طالبان قابلیت و توانایی کنترل فرودگاه را دارند و ما نیازی به کمک هیچکس برای تامین امنیت و کنترل فرودگاه کابل نداریم.

ترکیه در افغانستان دو دهه نقش غیر ضربتی داشت و در فعالیت‌های رایزنی، بازسازی و نگهداری شرکت می‌کرد و برای شش سال هم فرودگاه کابل را مدیریت می‌کرده است.

قطر نیز نقش مهمی در تلاش‌های آمریکا برای خروح ده‌ها هزار تن از افغانستان داشت. حالا نیز از این کشور خواسته شده تا به شکل‌گیری آینده افغانستان کمک کند چون هم با طالبان و هم با واشنگتن روابط خوبی دارد.

قطر همچنین درباره تامین کمک‌های فنی غیرنظامی به طالبان در فرودگاه کابل گفتگو می‌کند و اعلام کرده که اولویتش احیای فعالیت‌های منظم فرودگاه و حفظ امنیت در تاسیسات آن است.

نقش قطر در عملیات تخلیه افغانستان هم بازتاب میزبانی آن در بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در خاورمیانه است و هم میزبانی از دفتر سیاسی طالبان در دوحه. قطر همچنین میزبان مذاکرات صلح طالبان و آمریکا نیز بوده است.

طالبان با ترکیه و قطر برای اداره فرودگاه کابل در حال گفتگوست
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

20 − 17 =