کد خبر : 278793
تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
-

نخست وزیر سودان: بحران با اتیوپی راهکار نظامی ندارد

نخست وزیر سودان: بحران با اتیوپی راهکار نظامی ندارد

نخست وزیر سودان اعلام کرد، هیچ راهکار نظامی برای پرونده‌های مورد اختلاف با اتیوپی در خصوص مرزها و سد النهضه وجود ندارد.

به گزارش عصرقائم، به نوشته روزنامه الشروق، عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان ضمن تاکید بر اینکه مذاکره و گفت‌وگو راهکار اصلی اختلافات با اتیوپی است، تصریح کرد: ما همسایه اتیوپی هستیم و زمین، جغرافیا، تاریخ و روابط مشترک ما را به یکدیگر مرتبط ساخته و من تاکید می‌کنم که این مسائل را می‌توانیم از طریق گفت‌وگو حل کنیم.

نخست وزیر سودان در ادامه افزود، کشورش از توانمندی‌ها و قابلیت‌های زیادی در بخش کشاورزی و زمین برخوردار است که می‌تواند پرونده امنیت غذایی اتیوپی را مورد بررسی قرار دهد.

حمدوک هشدار داد، در صورت وقوع هر اتفاقی در خصوص سد النهضه، سودان در معرض خطر بزرگی قرار می‌گیرد.

وی ضمن ستودن تلاش‌های الجزایر برای حل بحران سد النهضه، اظهار داشت، به زودی در چارچوب قوانین بین‌المللی به راه حلی برای بحران سد النهضه دست پیدا می‌کند.

اتیوپی کار ساخت سد النهضه را در سال ۲۰۱۱ با هدف تولید برق آغاز کرد و با وجود امضای توافقی میان سه کشور در سال ۲۰۱۵ درباره پایبندی سه طرف به دستیابی به توافقی برای آب‌گیری و راه‌اندازی سد از راه گفتگو، مذاکرات به هیچ توافقی منجر نشد.

مصر از این نگران است که احداث سد النهضه بر سهمیه آب این کشور از رودخانه نیل که حدود ۵۵.۵ میلیارد متر مکعب در سال است، تاثیر بگذارد، سودان نیز نگرانی مشابهی در مورد وضعیت سدهای خود دارد.

اختلافات مصر و سودان با اتیوپی بر سر ساخت و آب گیری سد النهضة به تنش دیپلماتیک تبدیل شده و گاه و بیگاه موضوع به تهدید نظامی هم کشیده می‌شود.

نخست وزیر سودان: بحران با اتیوپی راهکار نظامی ندارد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × پنج =