کد خبر : 278812
تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
-

جامعه کارگری در انتظار تصمیم واکسیناسیون همگانی

جامعه کارگری در انتظار تصمیم واکسیناسیون همگانی

با توجه به آنکه بسیاری از کارگران بخش های تولیدی و صنعتی و کارگران مشاغل پرخطر و خدماتی به جهت تامین نیازهای عمومی جامعه ناچار به حضور در محل کار هستند و امکان توقف فعالیت آنها وجود ندارد، ضرورت واکسیناسیون هرچه سریعتر این گروه از کارگران در شرایط حاضر کرونا امری ضروری و حیاتی است.

به گزارش عصرقائم، واکسیناسیون گروه‌های پرخطر شغلی نظیر معلمان، مدیران مدارس، کارکنان بانکها و خبرنگاران از اواسط مرداد آغاز شده و برای تمام گروه‌های هدف با سرعت در حال انجام است؛ خوشبختانه با اطلاع رسانی های صورت گرفته در هفته‌های اخیر، واکسیناسیون کارگران نیز سرعت گرفته و با توجه به اعلام آمادگی کارفرمایان و همکاری موثر وزارت بهداشت، تزریق واکسن در بیشتر مجموعه کارگری آغاز شده است.
بسیاری کارشناسان حوزه کار و مقامات کارگری با توجه به اهمیت حفظ سلامت شهروندان و صیانت از نیروهای کار شاغل در مجموعه‌های تولیدی و صنعتی بر واکسیناسیون هر چه سریعتر آنها تاکید دارند.
به زعم آنها، توجه به بهداشت کار در محیط کار و ایمن سازی مشاغل موجب افزایش بهره وری و پویایی اقتصاد جامعه و خانوارها می شود.
از  جمله کارگرانی که در شرایط حاضر و به منظور جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا لازم است هرچه سریعتر در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند، کارگران مشاغل پرخطر نظیر پاکبانها، نانوایان، کارگران میادین میوه و تره بار، کارگران وکارکنان صنف داروخانه داران، کارگران و نیروهای شاغل در بخشهای حمل و نقل ریلی، هوایی، دریایی و رانندگان تاکسی هستند.
این گروه به دلیل سر و کار داشتن با مردم ناگزیر از ادامه فعالیت و خدمت رسانی هستند و در این بین لزوم حفظ سلامت آنها و شهروندان در این شرایط بیش از پیش احساس می شود. البته از مدتها قبل کار تزریق واکسن به برخی از گروههای شغلی از جمله پاکبانها آغاز شده است.
در هفته گذشته برخی واحدهای بزرگ صنعتی از جمله شرکتهای خودروساز برنامه واکسیناسیون نیروهای خود را در دستور کار قرار دادند.
انجام واکسیناسیون اصناف با اولویت بازرسان و  واحدهای صنفی گروه شغلی ۱ نیز طبق گفته مسئولان بخش اصناف و طی مکاتبه با وزارت بهداشت از هفته گذشته در تهران آغاز شده است.
با این حال مقامات کارگری می گویند برخی از گروههای شغلی حساس هستند که باید در اولویت تزریق واکسن قرار داده شوند.
به اعتقاد آنها، با توجه به آنکه بیشتر کارگران بخش های تولیدی و صنعتی و کارگران مشاغل خدماتی به جهت تامین ارزاق و مایحتاج و نیازهای عمومی جامعه ناچار به حضور در محل کار هستند و امکان توقف فعالیت آنها وجود ندارد،  واکسیناسیون هرچه سریعتر این گروه از کارگران در شرایط حاضر کرونا امری ضروری است.
هادی ابوی، دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران در گفت وگو با ایسنا واکسیناسیون مشاغل پرخطر را خواستار شده و می گوید: کارگران بسیاری از صنوف و مشاغل خدماتی از جمله نانوایان و داروخانه داران به دلیل مراجعات مردمی ناچار به ارائه خدمات و فعالیت هستند و به منظور حفظ سلامت شهروندان و همچنین پرسنل شاغل در این بخشها لازم است هر چه سریعتر در اولویت تزریق واکسن قرار داده شوند.
وی می گوید: کارگران مشاغل پرخطر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کرونا هستند و با توجه به هزینه های سنگین درمان عمدتا از پرداخت این هزینه ناتوانند لذا لازم است در اولویت دریافت و تزریق واکسن کرونا قرار گیرند.
پیش از این نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی در گفت و گو با ایسنا از وزارت بهداشت و درمان و ستاد مقابله با کرونا خواسته بود تا گروه کارگران ساختمانی را که ناچار به حضور در پروژه‌های ساختمانی هستند و نمی‌توانند توقف در کار داشته باشند، جزو اولویتهای تزریق واکسن قرار بدهند.
تاکنون مرحله نخست واکسیناسیون بخشی از کارگران میادین و بازارهای میوه و تره بار انجام شده و آنطور که مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران گفته از صبح روز شنبه ششم شهریور ماه مرحله دوم واکسیناسیون کارگران میادین میوه و تره بار آغاز و تدابیر و تمهیدات لازم برای کاهش احتمال ابتلا و انتقال ویروس کرونا اتخاذ شده است.
در روزهای اخیر، روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی از ایجاد پایگاه های واکسیناسیون کارگران در شهرکهای صنعتی خبر داد که گرچه مدیران برخی از شهرکها با رد این مسأله اعلام کردند علیرغم درخواستها تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است، اما بسیاری از فعالان حوزه کار با استقبال از آغاز طرح ایجاد پایگاه های واکسیناسیون در شهرکهای صنعتی از مسئولان امر خواسته اند تا این طرح را در شهرکهای صنعتی تمام استانها به اجرا درآورند و در عین حال به شهرکهای صنعتی محدود نکنند بلکه این طرح در تمام کارخانه‌ها و مجموعه های بزرگ تولیدی و صنعتی که دارای نیروهای بسیار هستند، عملی کنند.

در جریان رأی اعتماد مجلس به حجت عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بسیاری از صاحبنظران، کارشناسان و مقامات کارگری از وی خواسته بودند تا پس از حضور در وزارت کار، برنامه واکسیناسیون کارگران کارخانه ها و مجموعه های تولیدی و صنعتی و کارگران مشاغل پرخطر را به عنوان یک الزام و اولویت اساسی دنبال کند.

جامعه کارگری در انتظار تصمیم واکسیناسیون همگانی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 + 16 =