کد خبر : 278620
تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۵
-

در دوران رحیمی، معاونت پژوهشی وزارت علوم چه کرد؟

در دوران رحیمی، معاونت پژوهشی وزارت علوم چه کرد؟

دکتر رضا نقی زاده، مشاور معاون پژوهش و فناوری ورئیس حوزه معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تشریح اقدامات حوزه پژوهش و فناوری وزارت علوم در بازه زمانی مرداد ۱۳۹۹ الی مرداد ۱۴۰۰ پرداخت.

به گزارش عصرقائم، نقی زاده درخصوص برنامه ریزی و سیاستگذاری راهبردی و ارزیابی عملکرد پژوهش، فناوری و نوآوری وزارت عتف، در یک سال اخیر که مسئولیت این بخش را غلامحسین رحیمی برعهده داشته، اظهار کرد: یکی از اقدامات محوری در این زمینه تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی پژوهش، فناوری و نوآوری وزارت عتف (سال ۱۴۰۰) است که  این برنامه مشتمل بر ۹ سیاست کلان و ۳۷ سیاست اجرایی از شروع سال ۱۴۰۰ در معاونت پژوهش و فناوری در حال اجرا است و نظارت بر حسن انجام آن بر عهده حوزه پژوهش و فناوری است.

وی افزود: تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی حوزه پژوهش و فناوری وزارت (۱۳۹۹-۱۴۰۰) دیگر اقدام این معاونت است که این برنامه در قالب پنج طرح راهبردی و ۱۵ برنامه عملیاتی در حوزه پژوهش و فناوری از مرداد ماه سال ۱۳۹۹ به طور عملیاتی در حال اجرا است.

مشاور معاون پژوهش و فناوری درخصوص تعداد ماموریت های واگذار شده به مراکز پژوهشی و فناوری و انجمن های علمی تصریح کرد:۱۷ ماموریت به مراکز پژوهشی و فناوری و انجمن های علمی واگذار شده است که شامل: پنج ماموریت به مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، یک ماموریت به موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، یک ماموریت به ایرانداک، پنج ماموریت به انجمن های علمی علوم پایه و پنج ماموریت به انجمن های علمی برتر علوم انسانی و اجتماعی می شود.

وی درخصوص نظام آماری و گزارشات عملکرد پژوهش، فناوری و نوآوری وزارت عتف گفت: از اقدامات محوری در این حوزه می‌توان به گزارش اقدامات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای تحقق سیاست های کلی علم و فناوری  (این گزارش با همکاری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در ۲۶۳ صفحه در سال ۱۴۰۰ منتشر شد)، مشارکت در تدوین گزارش تحقق سیاست های کلی علم و فناوری جهت ارائه به شورای نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام (این گزارش در همکاری نزدیک با دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در خرداد سال ۱۴۰۰ نهایی گردید)، گزارش عملکرد پژوهش، فناوری و نوآوری وزارت عتف (۱۳۹۹) (این گزارش در مرداد سال ۱۴۰۰ بر اساس شاخص های تعریف شده منتشر شد) و گزارش های آنلاین پژوهش، فناوری و نوآوری (۱۰ گزارش آنلاین پژوهش، فناوری و نوآوری بر اساس داده های در دسترس تهیه شده است. طراحی گرافیکی آنها در قالب داشبورد نیز پیش بینی شده است) اشاره کرد.

وی در ادامه سخنان خود به  پنجره واحد خدمات پژوهش، فناوری و نوآوری وزارت عتف اشاره کرد و افزود: ایجاد اولین درگاه الکترونیکی واحد (پنجره واحد) پژوهش، فناوری و نوآوری وزارت عتف در قالب یک سامانه از جمله اقدامات محوری در این زمینه است. در این درگاه کلیه سامانه ها مشتمل بر ۳۳ سامانه پژوهش، فناوری و نوآوری وزارت عتف به صورت یکپارچه قرار گرفته اند. همچنین ۱۹ سامانه به صورت SSO به پنجره واحد متصل شده اند. این سامانه از تابستان ۱۴۰۰ شروع به فعالیت کرده است و تا تاریخ ۶ شهریور بیش از ۳۵ هزار اطلاعات اشخاص حقیقی و حقوقی در سامانه ثبت شده است. آدرس سامانه از طریق mapfalogin.msrt.ir یا mapfa.msrt.ir در دسترس است.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد شش زیر سامانه جدید خدمات الکترونیک (شش زیر سامانه ویژه پژوهشگران پسادکترا، ارتباط با معاون و رئیس حوزه پژوهش و فناوری، علم سنجی، گزارش عملکرد، ثبت قراردادهای پژوهشی و فناوری در سال ۱۴۰۰ در راستای دولت الکترونیک ایجاد شد) از دیگر اقدامات پنجره واحد خدمات پژوهش، فناوری و نوآوری وزارت عتف است.

رئیس حوزه معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم در ادامه به مشارکت در تدوین آئین نامه ها و شیوه نامه های پژوهش و فناوری وزارت (مشارکت در تدوین آئین نامه بکارگیری پژوهشگران پسادکترا، دستیاران پژوهشی، شیوه نامه داخلی برگزاری جلسات شورای مدیران، شیوه نامه برگزاری کارگروه مشاوران)، تعداد بازدیدهای میدانی از دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری و جلسات شورای مدیران (مشارکت و هماهنگی بیش از ۲۵ بازدید میدانی از دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری سراسر کشور و برگزاری ۱۲ جلسه شورای مدیران) و عقد تفاهم نامه با سازمان ها و نهادهای مختلف(پی گیری عقد تفاهم نامه جهت توسعه فعالیت های پژوهشی و فناوری با ستادکل نیروهای مسلح، صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاددانشگاهی و …) به عنوان اقدامات محوری در آئین نامه ها و سازوکارهای اجرایی پژوهش، فناوری و نوآوری وزارت عتف اشاره کرد.

در دوران رحیمی، معاونت پژوهشی وزارت علوم چه کرد؟
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 + نوزده =