کد خبر : 278596
تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵
-

از رویداد «رویازی» چه می دانیم ؟

از رویداد «رویازی» چه می دانیم ؟

نشست سومین رویداد «رویازی» با حضور مدیران، اهالی رسانه و خانواده مرحوم ابوالحسنی در تالار صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از روابط عمومی برنامه ، نشست خبری سومین رویداد رویازی (پیچ بزرگ‌ تهران) پیش از ظهر امروز دوشنبه ۸شهریورماه با حضور امیررضا مافی رئیس مرکز انیمیشن حوزه هنری، احسان کاوه رئیس شورای سیاستگذاری در رویداد رویازی، داوود ضامنی مدیر کل دفتر ارزیابی و پایش حوزه هنری، خانواده مرحوم ابوالحسنی تهیه کننده انیمیشن رویازی و خبرنگاران در تالار صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری، امیررضا مافی رئیس مرکز انیمیشن حوزه هنری اظهار کرد: دومین دوره گذشته رویداد «رویازی» به همت احسان کاوه که هم‌ اکنون رئیس شورای سیاستگذاری گذاری سومین رویداد هستند، برگزار شد. این رویداد سال گذشته به دلیل همه گیری کرونا متوقف شد، اما در حالی که همچنان شیوع کرونا به پایان نرسیده، اندیشیدیم که نمی شود این رویداد را متوقف کرد.

مافی افزود: اینکه چرا اساسا رویداد پیچینگ برگزار شد، محصول مطالعات و سیر آفاقی است که آقای کاوه و تیمشان از تجربیات جهانی آموختند و این ادبیات را ترجمه کردند و در این راه آوردند. بعدتر نیز با مشارکت صاحب نظران و گفتگو با اندیشه ورزان حوزه انیمیشن به این نتیجه رسیدند که یک‌ رویداد پیچینگ را در جهت شفافیت و عدالت در حوزه انیمیشن برگزار کنند.

وی با بیان اینکه رویداد پیچینگ پیش از این برگزار نشده بود یا آنچه برگزار شده بود کامل نبود، خاطرنشان کرد: دو دوره رویداد رویازی تاکنون برگزار شده و نقاط ضعف و قوتی داشته که آنها را احصا کردیم، اما مهمترین هدفمان در رویداد «رویازی» این است که عدالت را سراسر کشور توزیع کنیم.

مافی تاکید کرد: بنده معتقدم اگر در حوزه سینمای رئال یا سریال سازی، تهران کانون است اما در حوزه انیمیشن این اتفاق در تهران رخ نمی دهد بلکه در همه ایران قطب های مختلف انیمیشن امکان پدید آمدن دارند. در یکی از روستاهای اراک، در زاهدان، بوشهر و مشهد استودیوی انیمیشن وجود دارد و برای ما که در پی برگزاری رویازی هستیم، بسیار مهم است رویاهای تمام سرزمین ایران را بارور کنیم. مهمترین هدف رویازی توزیع عدالت و سرمایه و شفافیت است.

رئیس مرکز انیمیشن حوزه هنری ادامه داد: این جلسه مزین است به یاد و خاطره مرحوم ابوالحسنی، یکی از برجسته ترین و مهمترین شخصیت های انیمیشن در ایران؛ کسی که اقتصاد انیمیشن و محتوا را به خوبی فهمید و می دانست که چگونه باید از حوزه انیمیشن در جهت فرهنگسازی کار کرد.

مافی با اشاره به اینکه مرحوم ابوالحسنی تاثیرات شگرفی در حوزه انیمیشن داشته است، بیان کرد: از کسانی که در حوزه آکادمیک پژوهش می کنند، خواهش می کنم که به شخصیت هایی مثل ابوالحسنی بپردازند. فقدان او داغ بزرگی است اما باید به مشیت الهی تن بدهیم.

دومین فردی که در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت، حسین شیخ الاسلامی از همکاران و دوستان مرحوم شیخ الاسلامی بود.

شیخ الاسلامی گفت: از دو جهت این‌ جلسه برایم حیرت انگیز است؛ یک نبود آقای ابوالحسنی است، چرا که عادت نداشتم یک نشستی با این اهمیت برگزار شود ولی او حضور نداشته باشند.

شیخ الاسلامی ادامه داد: نکته دوم اینکه شاید در این‌ جمع من چندان صالح نباشم برای سخن گفتن از ایشان. خاطرم هست سال ها قبل دکتر کاوه با آقای ابوالحسنی مشورت هایی را برای شکل گیری رویازی داشتند.

وی با بیان اینکه مرحوم ابوالحسنی خیلی اهل عمل کردن بود، خاطرنشان کرد: مرحوم را می شود با دو مشخصه اصلی تعریف کرد؛ یکی خود رویایی زیستن که به شدت در آقای ابوالحسنی وجود داشت و باعث مرز شکنی در انیمیشن شد.

وی تصریح کرد: ۲۷ اسفندماه آخرین جلسه ای بود که برای آخرین بار او را دیدم؛ به من اصرار می کرد در رویای من نمان و تو باید رویای خودت را داشته باشی. او منطق و آزادی انیمیشن را خوب فهمیده بود و مرزی برای اندیشیدن به اهداف جدید نداشت. این موضوع برای کسانی که برای رویازی ایده می‌دهد بسیار مهم و کارساز است. همچین رویدادی نیازمند آزادی و اصالت رویاست همچنین امیدواریم شیوه واقع گرا بودن در عین رویا زیستن را داشته باشیم‌ همان چیزی که درون ابوالحسنی وجود داشت.

شیخ الاسلامی یکی دیگر از ویژگی های شخصیتی ابوالحسنی را مخاطب نهایی و کار برای مردم عنوان کرد و گفت: مرحوم تاکید داشت که کار برای مخاطب جذاب باشد و بعد از آن به وجوه مالی توجه داشت. اگر کاری برای مردم ساخته نمی شد او اصلا ورود نمی کرد. خدمت به مردم و خندیدن مردم و خوش گذرانی بچه ها ملاک او بود. متاسفانه در حال حاضر همه می دانیم بازار انیمیشن ایران بازار دفرمه ای شده است.

وی افزود: کسی که در تلویزیون بیش از دو سه بار حاضر نشده بود، جمعیتی زیادی برای خاکسپاری او آمده بود. ‌او به یاد همه فعالان انیمیشن بود و رایگان تدریس می کرد، ندیدم کسی را که به او مراجعه کند و او وقت نگذارد؛ امیدوارم ما هم به یاد او باشیم و در دعاهای خود او را مد نظر قرار دهیم.

پس از صحبت های شیخ الاسلامی مستندی به یاد مرحوم محمد ابوالحسنی در این نشست خبری پخش شد.

داوود ضامنی مدیر کل دفتر ارزیابی و پایش حوزه هنری از دیگر مدیرانی بود که در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت. ضامنی با اشاره به اینکه از عزیزانی که نگذاشتند سومین رویداد رویازی کم فروغ شود، تشکر می کنم، اظهار داشت:در ابتدای سخنانم مراتب ارادت خود را خدمت خانواده مرحوم ابوالحسنی عرض می کنم. چه افتخار بزرگی ست که فرزندی تربیت کردید که دوستان زیادی دارد و در حوزه فرهنگ و هنر به این میزان تاثیرگذار بوده است. او سفری کرده از این جهان به جهان دیگر و او زنده است و روح او همواره در حال سیر و سلوک است.

مدیر کل دفتر ارزیابی و پایش حوزه هنری به همکاری با مرحوم ابوالحسنی اشاره کرد و افزود: ما در حوزه هنری سه سال گذشته افتخار همکاری به تهیه کنندگی مرحوم ابوالحسنی داشتیم که خبر و رونمایی این پروژه مشترک را در رویداد اصلی اعلام خواهیم کرد. در واقع آخرین پروژه ای که مرحوم ابوالحسنی با حوزه هنری داشتند در این رویداد رونمایی خواهد شد و بحث اکران این پروژه در موعد مقرر انجام خواهد شد.

ضامنی ادامه داد: او دو ویژگی برجسته داشتند که برای مدیران جوان صنعت انیمیشن درس آموز است؛ یک اینکه او فردی کارآفرین بود و کسی بود که ارزش خلاقیت را می فهمید، کسی بود که اهل ریسک بود اما نه کورکورانه، بلکه ریسک را مدیریت می کرد. ما در صنعت انیمیشن شاید به ندرت بتوانیم کسی را پیدا کنیم که تا این اندازه به توسعه گروه های مختلف کمک کند.

وی ادامه داد: ویژگی دوم او این بود که هنر کوچینگ را بلد بود. او میتوانست افرادی که برای یک پروژه مناسب تشخیص داده می شوند را کنار هم به خوبی بچیند. معتقدم درباره تاثیر مرحوم در صنعت انیمیشن ساعت ها گفتگو کرد.

هادی اسماعیلی معاون توزیع سازمان سینمایی حوزه هنری در ادامه این نشست خاطرنشان‌ کرد: بنده قبل از اینکه در حوزه توزیع سازمان سینمایی جایگاهی داشته‌ باشم، از خانواده انیمیشین هستم. در اکوسیستم انیمیشن ژنرال کم داشتیم اما مرحوم ابوالحسنی یکی از ژنرال های این حوزه بود. او بار اکوسیستم انیمیشن را برداشته بود و واقعا اکوسیستم را متحول می کرد. اگر بخواهیم از ۳-۴ نفر نام ببریم که تحول ایجاد کردند، قطعا یکی از این افراد ابوالحسنی بود. از این جهت یک ژنرال بودند که او ادبیات کارآفرینی و مدیریت را به فضای انیمیشن الصاق کرده بودند.

وی افزود: کار کردن با مرحوم ابوالحسنی جزو آرزوهای خیلی ها در حوزه انیمیشن بود. ایستادن در کنار او کارها را پیش می برد چه برسد به هم فکری با مرحوم.

در ادامه برگزاری مراسم همچنین از پرتره چهره مرحوم محمد ابوالحسنی با حضور خانواده ایشان رونمایی شد.

مهدی فرخی صاحب اثر این پرتره بوده است.

احسان کاوه رئیس شورای سیاستگذاری رویداد رویازی ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا و تشکر از حضور خانواده مرحوم محمد ابوالحسنی در این نشست، گفت: بسیار از نبود مرحوم ابوالحسنی در این جمع بسیار حسرت میخوریم.

رئیس شورای سیاستگذاری رویداد رویازی افزود: فضای دانشگاهی کشور سال هاست به عنوان یک محصول خلاقه هنری به انیمیشن نگاه می کند که بسیار هم درست است، منتها تا اراده های آهنین و پولادین و انگیزه های نه صرفا مالی نباشد، چرخ انیمیشن نخواهد چرخید.

کاوه خاطرنشان کرد: آقای شیخ الاسلام اشاره ای داشتند که فضای بازار یا مخاطب انیمیشن مخدوش است و من فکر می کنم نگاه چپی در فضای فرهنگی و هنری ما وجود دارد که متاسفانه درآمدزایی و روی پای خود ایستادن را تا حدودی نکوهش می کند. حتی جلساتی برگزار شد و در آن برخی ها از افرادی مانند محمد ابوالحسنی که قصدشان نه صرفا درآمدزایی بلکه ارتباط با مخاطب بود و روی پای خود ایستادن گروه های تولید کننده و کارآفرینی را سرمشق خودشان قرار می دادند، متاسفانه به خوبی یاد نمی شد و من به یاد دارم چنین جمع هایی را.

وی ادامه داد: فضای تولید و خلق تهیه کننده یکی از مواردی بود که مورد توجه مرحوم ابوالحسنی بود. امیدوارم دانشگاه های کشور به این مهم توجه داشته باشند و مبحث تهیه کنندگی را به عنوان یک سرفصل و بحث آکادمیک باز کرده و از تجربیات این بزرگوار استفاده کنند.

کاوه مهمترین هدف برگزاری پیچینگ در حوزه صنایع خلاق را ایجاد عدالت در نحوه سفارش گیری در حوزه سرمایه عنوان کرد و گفت: صنایع خلاق با بقیه صنایع مختلف است؛ به این معنا که صنایع خلاق از جمله نقاشی، سریال تلویزیونی و یا انیمیشن یک بار تولید می شوند و بعد از آنکه تولید شد، خودشان را اثبات می کنند. لذا سرمایه گذار با این سوال مواجه است که من روی چه چیزی باید سرمایه گذاری کنم؟ اینجاست که پیچینگ معما پیدا می کند و آن کسی که صاحب ایده است باید در چهارچوب مشخص طرح خود را ارائه دهند و مستعمین آن یعنی سرمایه گذاران در آن چهارچوب مشخص درک نسبتا کاملی از ایده به دست بیاورند.

وی در ادامه توضیح داد: البته این موضوع در کشورهای جهان سابقه طولانی دارد، اما در کشور ما به دلیل اینکه عمده سرمایه ها در اختیار مجموعه هایی ست که از منابع عمومی استفاده می کنند، دغدغه این موضوع کمرنگ بوده است.

رئیس شورای سیاستگذاری رویداد رویازی ادامه داد:خوشبختانه دوستان من در حوزه هنری رویداد رویازی را به این امید ایجاد کردند که فرایند فراخوان دادن، سفارش گرفتن و ابراز ایده یک فرایند منطقی در چهارچوب زمانی خاص باشد؛ خواهش می کنم کسانی که درباره پیچینگ سوال دادند جست و جو کنند. نه چیز جدیدی است نه چیزی است که خلق شده، پیچینگ در حال حاضر بومی شده و کارگاه های آموزشی در این باره برگزار شده است.

کاوه بیان کرد: تمام‌ تلاش ما این است که شرایطی ایجاد کنیم هر کسی در هر جای ایران و بدون نگرانی کارش را ارایه دهد. در این دوره از رویازی، عمده ثبت نام‌کنندگان از شهرستان ها بودند. این عزیزان واقعا دنبال این بودند که راهی به دفاتر ما پیدا کنند و طرحشان را ارایه دهند.با این سکو که ایجاد شده این مهم اتفاق خواهد افتاد. امیدوارم رویداد سوم به خوبی برگزار شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

11 + شش =