کد خبر : 278297
تاریخ انتشار : شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰
-

از افغانستان تا عراق: درس‌هایی که هیچ کس نمی‌خواهد آنها را یاد بگیرد؟

از افغانستان تا عراق: درس‌هایی که هیچ کس نمی‌خواهد آنها را یاد بگیرد؟

وزارت دفاع آمریکا حملاتی را که در اطراف فرودگاه کابل رخ داد خطرناک‌ترین حملات علیه نیروهایش از زمان سقوط بالگرد این کشور در سال ۲۰۱۱ دانست. به هیچ وجه تصادفی نیست که طالبان در آن سال از مخفیگاه‌های مستحکم خود خارج و به مرزهای کابل نزدیک شدند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از روزنامه القدس العربی، نهادهای سیاسی و نظامی آمریکا همواره مرتکب همین اشتباه شده‌اند و مجبور شده‌اند بعدا به آن اذعان کنند. بعد از اینکه خود و هم‌پیمانانشان هزاران سرباز و صدها میلیارد را از دست دادند تصمیم گرفتند تا عقب نشینی کنند و در معرض حمله نظامی بزرگی قرار گرفتند که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا دولتش را وارد باتلاق جدیدی کرد که احتمالا آن را به اقدامات نظامی وادار خواهد کرد که هیچ کسی نمی‌داند کی به پایان خواهد رسید.

باید این را به یاد آورد که داعش-ولایت خراسان که حملات اخیر را علیه غیرنظامیان و سربازان آمریکایی و عناصر طالبان انجام داد، در آن زمان وجود نداشت و در سال ۲۰۱۳ ظهور کرد.

همچنین می‌توان مسؤولیت این اقدام را بر دوش سیاست‌های آمریکا گذاشت. آمریکایی که در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر تصمیم گرفت افغانستان و بعدا عراق را اشغال کند. به صورت عملی بعد از اینکه توانست نخبگان سیاسی عراقی را برای حکومت آماده کند که برخی از آن‌ها با اسرائیل در ارتباط بودند و شخصیت‌های عراقی شبیه حامد کرزای را روی کار آورد، عراق را به شکل افغانستان مهندسی کرد.

اشغال عراق توسط آمریکا زمینه را برای رشد داعش که در عملیاتی سریع موصل را در دست گرفت ایجاد کرد. داعش بعدا کنترل بخش‌های زیادی از سوریه را نیز در دست گرفت و به تهدیدی برای کشورهای منطقه تبدیل شد. همچنین به مرکزی برای جذب گروه‌های سلفی مسلح تبدیل شد که پرچمش را در آسیا و آفریقا برافراشتند یا دست به عملیات‌های تروریستی جهانی زد.

به لحاظ تاریخی جای تفکر دارد که چطور تلاش ناکام برای افغانستانی کردن عراق به اعلام رهبران گروه‌های مسلح افغان برای بیعت با گروهی که در یک کشور عربی ظهور کرد، منجر شد. آنهم ۱۲ سال پس از قرار دادن عراق در لیست پاسخ انتقام‌جویانه واشنگتن به عملیاتی که یک گروه تاسیس شده توسط سعودی یمنی‌الاصل مقیم افغانستان را به آن متهم کرد. به طوریکه طالبان در آن زمان با محاکمه‌ این فرد در خاک خود موافقت کردند اما آمریکا ناگزیر در راه اشغال کشوری عربی که هیچ ارتباطی بین القاعده با دروغ برنامه هسته‌ای عراق وجود نداشت، برآمد.

جای تعجب دارد که به دلیل عملیات اخیر درحالی که آمریکا برای پایان عملیات خروج آماده می‌شود کارشناسان آمریکایی از دولت بایدن بخواهند از طالبان انتقام بگیرد حتی اگر این حمله را انجام نداده باشد و تدابیر امنیتی اطراف فرودگاه را از طریق استقرار نیروهای اضافی تقویت کند. این مساله بازگرداندن سناریوهای آمریکاست که به این جهنمی منجر شد که برای دوره طولانی پیامدهایش در افغانستان و عراق ادامه دارد.

از افغانستان تا عراق: درس‌هایی که هیچ کس نمی‌خواهد آنها را یاد بگیرد؟
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 + چهارده =