کد خبر : 278228
تاریخ انتشار : شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
-

دادن نمره منفی به قضاتی که آرایشان نقض می‌شود بسیار مفید است

دادن نمره منفی به قضاتی که آرایشان نقض می‌شود بسیار مفید است

یک وکیل دادگستری در واکنش به اظهار نظر رئیس دیوان عالی کشور مبنی بر درنظر گرفتن نمره منفی برای قضاتی که رای‌هایشان نقض می‌شود، گفت: دادن نمره منفی به قضات کار بسیار مفیدی است زیرا یکی از ملاک‌های ارزیابی قضات می‌تواند آرای آن‌ها باشد.

به گزارش عصرقائم، محمود علیزاده طباطبایی در گفت‌وگو ، در ارتباط با اظهارنظر رئیس دیوان عالی کشور مبنی بر این‌که «برای قضاتی که آراء آن‌ها مشمول ماده ۴۷۷ شود و نقض گردد نمره منفی در نظر گرفته می‌شود» گفت: متاسفانه در سیستم دادگستری، نظام ارزشیابی صحیحی وجود ندارد و این ارزیابی باید از ابتدا یعنی نظارت از مرحله دادسرا تا دیوان عالی کشور وجود داشته باشد.

وی افزود: بازپرسی که قرارهایش نقض می‌شود، قاضی که رای‌هایش در مرحله تجدید نظر نقض می‌شود و همینطور قضاتی که آرایشان در دیوان عالی کشور نقض می‌شود باید نمره منفی بگیرند. به هرجهت نقض آرا به دلیل ایراداتی است که به رای وارد است ولی متاسفانه نظام ارزشیابی تا به حال در تشکیلات قضایی نبوده است و متاسفانه خیلی از قضاتی که آرایشان نقض می‌شود روز به روز ارتقا پیدا می‌کنند و در مراجع بالاتری قرار می‌گیرند.

این حقوقدان با بیان این‌که دادن نمره منفی به قضات کار بسیار مفیدی است گفت: یکی از ملاک‌های ارزیابی قضات می‌تواند آرای آن‌ها باشد بخصوص این‌که آرا منتشر شود و صاحب‌نظران بتوانند نسبت به آرا نظر دهند و آرا را ارزیابی کنند و این کار در تشکیلات قضایی کار بسیار مثبتی است.

علیزاده طباطبایی در پاسخ به این سوال که چرا تعداد آرایی که نقض می‌شود زیاد است گفت: یکی از دلایل آن این است که سر قضات بسیار شلوغ است و بی‌دقتی می‌کنند و دلیل دیگر آن است که آموزش آن‌ها کامل نیست. چهار سال در دانشگاه درس خواندند و آموزش در حین خدمت به آن صورت نداشتند و نتیجه این می‌شود که آرا با بی‌دقتی صادر می‌شود. ممکن است این مساله خدایی نکرده ناشی از فساد در تشکیلات قضایی نیز باشد.

به گزارش ایسنا، رئیس دیوان عالی کشور  چندی پیش با اشاره به اظهارات رییس قوه قضائیه در مورد قضاتی که به صورت مکرر رأی خلاف بیّن شرع صادر می‌کنند، گفت: بر اساس تدابیر اتخاذ شده، از این پس برای قضاتی که آراء آن‌ها مشمول ماده ۴۷۷ شوند، و نقض گردد نمره منفی در نظر گرفته می‌شود و در صورت تکرار برخوردهای دیگری با آن‌ها صورت می‌گیرد.

دادن نمره منفی به قضاتی که آرایشان نقض می‌شود بسیار مفید است
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

6 − 4 =