کد خبر : 275335
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵
-

لزوم تجاری سازی طرح بومی‌سازی چرخه فناوری تولید فرمون حشره کرم خراط

لزوم تجاری سازی طرح بومی‌سازی چرخه فناوری تولید فرمون حشره کرم خراط

مدیر طرح فناورانه تکمیل و بومی‌سازی چرخه فناوری تولید فرمون حشره کرم خراط اظهار کرد: با توجه به کاربرد عمومی دستاورد این فناوری نیاز است بخش خصوصی برای تجاری‌سازی نتایج و تولید انبوه ورود کند تا سریع‌تر بخش کشاورزی کشور از نتایج آن بهره‌مند شود.

به گزارش عصرقائم، دکتر سیدعلی طباطبایی قمی فارغ‎التحصیل دکتری تخصصی شیمی آلی از دانشگاه تهران و مدیر طرح فناورانه تکمیل و بومی‌سازی چرخه فناوری تولید فرمون حشره کرم خراط جهت مبارزه با آفت کرم خراط در درختان آلبالو و گردو درباره مدت زمان اجرای این پروژه و ضرورت انجام آن در کشور، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۸ کار بر روی این پروژه در حال انجام است.

وی ادامه داد: مبارزه تلفیقی با آفاتی که خسارات زیادی به باغات و مزارع وارد می‌کنند و مبارزه شیمیایی پاسخ مناسبی برای آنها ندارند و یا آلایندگی زیادی به همراه دارند، در دستور کار مدیریت مزرعه در کشاورزی نوین در چند دهه اخیر قرار گرفته است. مبارزه بیولوژیک به ویژه استفاده از فرمون‌ها از مؤثرترین این روش‌هاست. کرم خراط همه ساله خسارات زیادی به درختان گردو و آلو و زیتون وارد می‌کند، به طوری که وارد تنه این درختان شده واز چوپ این درختان تغذیه می‌کند.

دکتر طباطبایی افزود: مبارزه شیمیایی با آن نیز مؤثر نیست. در دنیا چند دهه و در ایران نیز چند سالی است که با استفاده از فرمون، حشره این آفت کنترل می‌شود. با توجه به حضور شرکت‌های تأمین‌کننده و آشنایی کشاورزان و همچنین تحریم‌های موجود، به جهت تکمیل چرخه فناوری برای رفع وابستگی به این مواد مؤثر پروژه اجرا و به موفقیت کامل رسید. جدای از دسترسی به هدف مذکور، ایجاد بستر مناسب برای ساخت فرمون‌های ضروری، از دیگر دستاوردهای اصلی این پروژه بود.

وی همچنین درباره اینکه به سرانجام رسیدن این پروژه توسط جهاددانشگاهی چه دستاورد و منابعی برای کشور به همراه خواهد داشت، گفت: با توجه به کاربرد عمومی دستاورد این فناوری نیاز است بخش خصوصی برای تجاری‌سازی نتایج ورود کند تا سریع‌تر بخش کشاورزی کشور از نتایج آن بهره‌مند شود. بروکراسی ستادی برای کسب مجوز محصولات برای استفاده در مزارع کشور وجود دارد.

مدیر طرح فناورانه تکمیل و بومی‌سازی چرخه فناوری تولید فرمون حشره کرم خراط درباره زمان خاتمه یافتن این پروژه خاطرنشان کرد: نتایج تست مزرعه و کسب مجوز استفاده از محصولات مذکور تا پایان سال ۱۴۰۰ به طول می‌انجامد، اما مطابق برنامه در صورت واگذاری به بخش خصوصی محصول در سال ۱۴۰۱ به تولید انبوه خواهد رسید.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، وی در پایان بیان کرد: باتوجه به نیاز شدید کشور به دانش ایجاد شده، ضروری است ، هر چه سریع‌تر برای تجاری‌سازی دستاوردهای پروژه تصمیم‌گیری شود.

لزوم تجاری سازی طرح بومی‌سازی چرخه فناوری تولید فرمون حشره کرم خراط/ ورود بخش خصوصی برای تولید
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × پنج =