کد خبر : 275339
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
-

دیده‌بان آمریکا: خیز طالبان یک “بحران وجودی” برای دولت افغانستان است

دیده‌بان آمریکا: خیز طالبان یک “بحران وجودی” برای دولت افغانستان است

به دنبال تشدید حملات طالبان در افغانستان پس از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا با این گروه شبه‌نظامی، نتایج گزارشی جدید که امروز پنج‌شنبه منتشر شد، تاکید دارد که دولت کابل با یک “بحران وجودی” مواجه است.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در این گزارش آمده است حملات طالبان علیه اهداف دولتی افغانستان از ۶۷۰۰ مورد در سه ماه مانده به توافق دوحه، به ۱۳ هزار و ۲۴۲ مورد در بازه سپتامبر – نوامبر ۲۰۲۰ رسیده است.

براساس این گزارش بازرس کل ویژه در امور بازسازی افغانستان (سیگار)، حملات در هر دوره سه ماهه متعاقب بالای ۱۰ هزار مورد شده است. در حالی که افزایش حملات بسیار روشن بود، داده‌ها قبلاً در دسترس نبود تا نشان دهد شدت حمله شبه‌نظامیان چقدر شدید شده است.

ایالات متحده با خروج تمام نظامیانش از افغانستان موافقت کرد و انتظار داشت طالبان برای یک پیمان صلح با دولت کابل به پای میز مذاکره بنشیند. از آن زمان گرچه مذاکرات طالبان و دولت کابل به بن‌بست رسیده، اما آمریکا نیروهایش را به چند صد تن کاهش داده و ضرب‌الاجل خروج کامل هم برای ۳۱ اوت تنظیم شده است.

گزارش این دیده‌بان آمریکایی نشان می‌دهد، توافق دوحه به جای آنکه زمینه مذاکرات طالبان – کابل را فراهم کند، موجب رشد حملات شبه‌نظامیان به نیروهای دولتی شده و شمار تلفات غیرنظامی را افزایش داده است.

طبق این گزارش، تنها در بازه زمانی ژانویه – مارس ۲۰۲۰ به میزان ۵۱۰ مورد تلفات غیرنظامی و ۷۰۹ مورد زخمی ثبت شده است. پس از آن، تعداد این افراد افزایش یافت و در سه ماهه سوم آن سال به ۱۰۵۸ کشته و ۹۵۹ زخمی رسید و در سطوح بالا ادامه یافت.

براساس این گزارش، تازه‌ترین آمارها از آوریل و مه امسال تعداد تلفات غیرنظامی را ۷۰۵ تن و تعداد مجروحان را ۱۳۳۰ مورد نشان می‌دهد. جان سوپکو، بازرس کل ویژه در امور بازسازی افغانستان تاکید کرد: روند کلی به وضوح برای دولت افغانستان نامطلوب است که در صورت عدم رسیدگی و معکوس شدن، می‌تواند با بحران وجودی روبرو شود.

او گفت، گزارش مذکور تصویری هوشیارانه ارائه می‌دهد که در تقابل با “فراگیر بودن خوش‌بینی” است که مشخصه تلاش‌های ایالات متحده برای بازسازی و تقویت افغانستان و اختصاص صدها میلیارد دلار هزینه برای دولت ایالات متحده است. در این گزارش آمده است: اخبار منتشر شده از افغانستان در این سه ماه ناخوشایند است.

در گزارش دیده‌بان آمریکا آمده است: نیروهای امنیتی دولت افغانستان در مواجه با موج تازه حملات طالبان به نظر ناآماده و بهت زده می‌آیند و اکنون در وضعیت نامناسب هستند. مخصوصا مورد نگران‌کننده، سرعت و سادگی کار طالبان در تصرف مناطقی در ولایت‌های شمالی افغانستان است که زمانی احساسات ضد طالبان داشتند.

دیده‌بان آمریکا: خیز طالبان یک "بحران وجودی" برای دولت افغانستان است
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هجده + هشت =