کد خبر : 275186
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۹:۱۰
-

نگرانی آمریکا از تقویت هسته‌ای چین به دنبال گزارش ساخت سیلوهای جدید

نگرانی آمریکا از تقویت هسته‌ای چین به دنبال گزارش ساخت سیلوهای جدید

به دنبال انتشار گزارش جدیدی مبنی بر اینکه پکن در حال ساخت ۱۱۰ سیلوی موشکی دیگر است، پنتاگون و اعضای جمهوریخواه کنگره آمریکا نسبت به تقویت نیروهای هسته‌ای چین ابراز نگرانی کردند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری رویترز، در گزارش روز دوشنبه فدراسیون دانشمندان آمریکایی (AFS) با استناد به تصاویر ماهواره‌ای آمده است که چین در حال ساخت چندین سیلو در نزدیکی “هامی” در بخش شرقی منطقه سین‌کیانگ است.

این گزارش چند هفته پس از آن منتشر میشود که اخباری از ساخت حدود ۱۲۰ سیلو در یومن، منطقه بیابانی در حدود ۳۸۰ کیلومتری جنوب شرق چین شنیده شد.

فرماندهی استراتژیک آمریکا در توییتی که مقاله نیویورک تایمز درباره گزارش ای.اف.اس ضمیمه آن بود، نوشت: این دومین مرتبه در ظرف دو ماه است که مردم آنچه را که ما در مورد تهدید رو به رشد جهان و پنهانکاری در اطراف آن میگوییم، کشف میکنند.

وزارت خارجه آمریکا اوایل ژوئیه تقویت اتمی چین را نگران‌کننده دانست و گفت اینطور به نظر میرسد که پکن از استراتژی هسته‌ای چندین دهه‌ای خود حول محور بازدارندگی حداقلی تغییر مسیر داده است. این وزارتخانه از چین خواست “در تدابیر عملی برای کاهش خطرات رقابت تسلیحاتی بی‌ثبات‌کننده” همکاری داشته باشد.

مایک ترنر، عضو جمهوریخواه کنگره آمریکا و از اعضای ارشد کمیته نیروهای استراتژیک در سرویس‌های مسلح مجلس نمایندگان گفت، تقویت هسته‌ای چین “بی‌سابقه است و به وضوح نشان میدهد که چین در حال استقرار تسلیحات هسته‌ای برای تهدید ایالات متحده و متحدان ماست.” او گفت، امتناع چین برای مذاکره درباره کنترل تسلیحاتی “باید مایه نگرانی باشد و تمام کشورهای مسوول آن را محکوم کنند.”

مایک راجرز، عضو سرشناس دیگر جمهوریخواهان در کمیته سرویسهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت که تقویت چینی‌ها “ضرورت مدرن‌سازی سریع بازدارندگی هسته‌ای آمریکا را نشان میدهد.”

در گزارش ۲۰۲۰ پنتاگون برآورد شد ذخایر کلاهک هسته‌ای چین “کمتر از ۲۰۰” باشد و پیش‌بینی شد که با توجه به اقدام پکن در توسعه و مدرن‌سازی نیروهایش، این تعداد “دست‌کم دو برابر” شود. تحلیلگران میگویند، ایالات متحده حدود ۳۸۰۰ کلاهک دارد و طبق اطلاعات وزارت خارجه، ۱۳۵۷ مورد از آنها تا اول مارس مستقر شده‌اند.

واشنگتن بارها از چین خواسته به ایالات متحده و روسیه در یک پیمان کنترل تسلیحاتی جدید ملحق شود. انتشار گزارشی درباره ساخت سیلوهای جدید در شرایطی منتشر میشود که وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا قرار است امروز چهارشنبه در ژنو با روس‌ها درباره کنترل تسلیحاتی به مذاکره بنشیند.

نگرانی آمریکا از تقویت هسته‌ای چین به دنبال گزارش ساخت سیلوهای جدید
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پانزده − 7 =