کد خبر : 275148
تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
-

فقدان آزمایشگاه مرجع منسجم در حوزه تجدیدپذیرها

فقدان آزمایشگاه مرجع منسجم در حوزه تجدیدپذیرها

معاون پشتیبانی امور فناوری پارک علم و فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: زمانی کشورها می‌توانند به بازدهی اقتصادی از فناوری‌ها نائل شوند که آزمایشگاه‌های مرجع اصالت فناوری را تایید کنند، ولی آزمایشگاه مرجع یکپارچه و منسجمی در زمینه تجدیدپذیرها در کشور وجود ندارد.

به گزارش عصرقائم، دکتر حسینعلی ازگلی در نشست مجازی انجمن سازندگان و تامین کنندگان تجهیزات انرژی‌های تجدیدپذیر که به صورت مجازی از طریق کلاب هاوس برگزار شد، با طرح این سوال که استارت‌آپ‌های موفق در ایران کدام هستند، افزود: استارت‌آپ‌های موفق در حوزه‌های IT ، تجارت، کسب و کارهای مربوط به پرداخت الکترونیکی، خدماتی چون حمل و نقل و سرویس‌های تعمیر، تجهیزات پزشکی که در یکی دو سال اخیر رشد چشمگیری داشتند، خدمات بهداشتی، نانو، صنایع غذایی، تولید دارو و مکمل‌ها بوده است.

وی زود بازده بودن را از دلایل موفقیت استارت‌آپ‌ها در این حوزه ‌ها عنوان کرد و یادآور شد: از آنجایی که در این زمینه‌ها احتمال بازگشت سرمایه سریع‌تر و بیشتر است، تمایل به توسعه آنها بیشتر است و این وضعیت در حوزه تجدیدپذیرها حاکم نیست.

معاون پشتیبانی امور فناوری پارک علم و فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران کاربرد تجدید پذیرها را در دو زمینه “تولید برق” و “تولید برودت و گرمایش” دانست و افزود: یکی از کاربردهای زودبازده این حوزه تولید سرمایش و گرمایش از انرژی‌های تجدیدپذیر است، ولی اشکال آن این است که بازدهی اقتصادی مناسبی ندارد، ولی در مقابل فناوری‌های مربوط به تولید برق از منبع تجدیدپذیرها صرفه اقتصادی دارد.

وی اضافه کرد: بر این اساس باید در این زمینه اولویت بندی کنیم که می‌خواهیم وارد کسب و کارهای زودبازده شویم یا می‌خواهیم در سطوح کلان این حوزه فعال شویم‌.

ازگلی توسعه کاربردهای کلان فناوری‌های مرتبط با تجدید پذیرها را منوط به حمایت‌های دولتی و صندوق‌های سرمایه گذاری دانست و گفت: در حال حاضر ۵۶ صندوق سرمایه گذاری در کشور راه اندازی شده که پنجاه و ششمین آن در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران ایجاد شده است‌. این صندوق‌ها می توانند از توسعه فناوری‌های این حوزه حمایت کنند.

به گفته وی با حمایت این صندوق‌ها و بخش‌های دولتی می‌توان انتظار داشت که بر روی فناوری‌هایی چون سلول‌های فتوولتائیک، ژنراتورهای بادی، اینورترها و باتری‌ها و ذخیره سازها با پتانسیل و توان متمرکز شد.

وی با انتقاد نسبت به نبود آزمایشگاه‌های مرجع در این حوزه گفت: زمانی کشورها می‌توانند به بازدهی اقتصادی از فناوری‌ها نائل شوند که از سوی مرجع معتبری مورد تایید قرار گیرد که این مرجع معتبر در قالب آزمایشگاههای مرجع با انجام تست‌های مختلف اصالت فناوری را تایید می‌کنند و این در حالی است که در کشور آزمایشگاه مرجع یکپارچه و منسجمی در زمینه تجدیدپذیرها نیست.

فقدان آزمایشگاه مرجع منسجم در حوزه تجدیدپذیرها/نقش صندوق‌های مالی در توسعه
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهارده − سیزده =