کد خبر : 275027
تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
-

معرفی ۸ برنامه ملی برای حفظ ذخایر ژنتیکی

معرفی ۸ برنامه ملی برای حفظ ذخایر ژنتیکی

هشت برنامه ملی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حفظ و توسعه ذخایر ژنتیکی کشور طراحی و پیاده‌سازی می‌شود.

به گزارش عصرقائم، تنوع اقلیمی، ایران را به یکی از کشورهای غنی از ذخایر ژنتیکی تبدیل کرده است. حفاظت از این ذخایر ارزشمند داخلی رابطه مستقیمی با ارتقای امنیت پایدار سلامت و غذا دارد.

از سوی ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور هشت برنامه ملی برای پاسداری از این ذخایر ارزشمند کشور تعریف شده است که از آن جمله می‌توان به «حفاظت و بهره‌برداری از منابع گاو سرابی»، «حفاظت و بهره‌برداری از منابع گاو گلپایگانی»، «حفاظت و بهره‌برداری از منابع شتر دوکوهانه»، «حفاظت و بهره‌برداری از منابع بز نجدی»، «حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی (سبزی و صیفی بومی)»، «حفاظت و بهره‌برداری از منابع بز عدنی»، «حفاظت و بهره‌برداری از منابع کمای ایرانی» و «حفاظت و بهره‌برداری از منابع درخت سرخدار» اشاره کرد. این برنامه‌ هشت گانه با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق اجرایی خواهد شد.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، قدمت بانک‌های زیستی در ایران به حدود ۱۰۰ سال قبل بازمی‌گردد؛ بانک‌هایی که برای حفظ و نگهداری گونه‌های ارزشمند زیستی کشور ضامن ماندگاری نسل بزرگی از دارایی‌های طبیعی کشور و ارتقای امنیت غذایی هستند.

معرفی ۸ برنامه ملی برای حفظ ذخایر ژنتیکی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

14 − دوازده =