کد خبر : 275063
تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
-

آشنایی با انواع آنتی اسکالانت ها بر اساس پارامترهای مختلف

آشنایی با انواع آنتی اسکالانت ها بر اساس پارامترهای مختلف

آنتی اسکالانت ها از مواد شیمیایی هستند که در صنعت تصفیه آب، برای جلوگیری از ایجاد رسوب در فیلترهای ممبران به کار می روند.

به گزارش عصرقائم، بنابر اعلام آبین، تاثیر مطلوب آنتی اسکالانت ها در افزایش طول عمر ممبران و راندمان کلی سیستم های تصفیه آب صنعتی باعث شده تا استفاده از آن به عنوان یک ضرورت محسوب شود. اما آیا همه آنتی اسکالانت هایی که برای جلوگیری از ایجاد رسوب در فیلترهای ممبران مورد استفاده قرار می گیرند ترکیباتی یکسانی دارند؟ انواع آنتی اسکالانت ها کدام اند؟ آیا کاربردهای انواع آنتی اسکالانت ها در صنایع مختلف متفاوت است؟

از آن جایی که انواع آنتی اسکالانت ها دارای ویژگی های متفاوتی بر اساس ترکیبات شیمیایی و ساختار هستند بررسی نوع و ترکیب شیمیایی آنتی اسکالانت قبل از خرید توصیه می شود. در واقع نوع آنتی اسکالانت است که مشخص می کند این ترکیب برای چه نوع ممبران و استفاده در چه کاربردهایی مناسب است.

توجه کنید که آنتی اسکالانت ها از هر نوعی که باشند برای استفاده در سیستم های تصفیه آب صنعتی، باید با برند معتبر و بالاترین سطح کیفی مورد استفاده قرار بگیرند. آنتی اسکالانت ها با برندهای مختلفی ارائه شده و با توجه به این برای خرید مناسب نوع آنتی اسکالانت ها استفاده از کمک افراد متخصص در این زمینه تا حد زیادی حائز اهمیت است.  جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.
بررسی ویژگی های انواع آنتی اسکالانت ها بر اساس ترکیبات شیمیایی

آنتی اسکالانت ها، در سیستم های تصفیه آب صنعتی برای کنترل و جلوگیری از ایجاد رسوب در فیلترهای ممبران صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. آنتی اسکالانت ها بر اساس وزن مخصوص، میزان PH و سایر پارامترها می توانند ترکیبات شیمیایی متفاوتی داشته باشند و بر همین اساس هم کاربردهای مختلفی دارند.  انواع آنتی اسکالانت ها بر اساس ترکیبات شیمیایی، شامل موارد زیر می شوند:

آنتی اسکالانت ها بر پایه فسفونات: آنتی اسکالانت هایی که بر پایه فسفونات ها هستند از گروه عاملی کربوکسیلیک اسید و فسفاته تشکیل می شوند. کاربرد آنتی اسکالانت های فسفاته برای جلوگیری از ایجاد رسوب سولفات و کربنات در ممبران های تصفیه آب صنعتی می باشد. در واقع یکی از بهترین انواع آنتی اسکالانت هایی که برای جلوگیری از ایجاد رسوب سولفات و کربنات مورد استفاده قرار می گیرند، آنتی اسکالانت ها بر پایه فسفونات هستند. اما به این موضوع هم توجه کنید که آنتی اسکالانت های فسفاته دارای خاصیت پراکنده سازی کمی هستند، خاصیت پراکنده سازی در آنتی اسکالانت ها به معنای جلوگیری از انحلال و یا چسبندگی کلوئیدها می باشد.

*آنتی اسکالانت های فسفاته، بر اساس فرمول شیمیایی و داشتن ترکیبات فسفاته، به راحتی تجزیه نمی شوند، با توجه به این بعد از دفع می توانند سال ها در محیط باقی بمانند. این موضوع باعث شده تا استفاده از آنتی اسکالانت های فسفاته در کشورهای مختلف، محدود و رو به کاهش باشد.

آنتی اسکلانت ها بر پایه فسفونات

مزیت ها

بهترین نوع ماده شیمیایی برای جلوگیری از ایجاد رسوب کربنات و سولفات

معایب

خاصیت پراکنده سازی کم و بعد از تخلیه در محیط تجزیه نمی شود.
آنتی اسکالانت ها بر پایه پلیمری: آنتی اسکالانت های پلیمری، وزن مولکولی بالایی داشته و دارای قدرت رسوب زدایی مطلوبی برای جلوگیری از ایجاد رسوبات کربنات و سولفات هستند.

بررسی ویژگی های انواع آنتی اسکالانت ها بر اساس PH
انواع آنتی اسکالانت ها بر اساس میزان PH می توانند در سه نوع آنتی اسکالانت های اسیدی، خنثی و قلیایی مورد استفاده قرار بگیرند. انواع آنتی اسکالانت ها بر اساس میزان PH شامل موارد زیر می شوند:
آنتی اسکالانت های اسیدی: آنتی اسکلانت های اسیدی با میزان PH کمتر از ۳ هستند و در فرمول شیمیایی آنها از ترکیبات پلیمری و فسفاته که دارای PH اسیدی هستند استفاده می شود. اگر در سیستم شما رسوبات کربنات کلسیم وجود دارد، استفاده از آنتی اسکالانت های اسیدی در این زمینه می تواند راهکار مناسبی باشد.

آنتی اسکالانت های خنثی: آنتی اسکالانت های خنثی با PH نزدیک به خنثی به کار می روند و به صورت کلی با انواع ممبران های تصفیه آب صنعتی سازگار هستند.

آنتی اسکالانت های قلیایی: در مواردی که میزان TDS آب ورودی به دستگاه تصفیه آب صنعتی، بسیار بالاست از آنتی اسکالانت های قلیایی استفاده می شود. آنتی اسکالانت های قلیایی تاثیر بسیار مطلوبی برای جلوگیری از ایجاد رسوب سولفاته دارند و با توجه به این دارای کاربردهای مشخصی در سیستم های تصفیه آب صنعتی هستند.

بررسی ویژگی های انواع آنتی اسکالانت ها بر اساس شکل ظاهری

آنتی اسکالانت ها بر اساس شکل ظاهری می توانند در انواع زیر به کار می روند:
آنتی اسکالانت های مایع: اکثر آنتی اسکالانت ها به صورت مایع هستند و در واقع پرکاربردترین نوع آنتی اسکالانت بر اساس شکل ظاهری از نوع آنتی اسکالانت مایع می باشد. غلظت آنتی اسکالانت های مایع بر اساس ساختار و فرمول شیمیایی، متفاوت است. آنتی اسکالانت های مایع در سیستم های تصفیه آب صنعتی، می توانند با همان غلظت مورد استفاده قرار بگیرند یا با اضافه کردن آب رقیق بشوند. این موضوع و در واقع نحوه استفاده از آنتی اسکالانت به برند آن بستگی دارد، که در این زمینه استفاده از کمک افراد متخصص و کارشناسان هم می تواند راهکار مناسبی باشد.

آنتی اسکالانت های پودری: آنتی اسکالانت های پودری از نسل جدید هستند، که دارای ترکیبات موثری هم برای جلوگیری از ایجاد رسوب در فیلتر های ممبران تصفیه آب صنعتی می باشند. پودر آنتی اسکالانت تاثیر مطلوبی برای جلوگیری از ایجاد رسوب در پلی آمید ممبران ها دارد.

آشنایی با انواع آنتی اسکالانت ها بر اساس پارامترهای مختلف
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × 1 =