کد خبر : 274438
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۰
-

طالبان: خواستار روابط خوب با ترکیه‌ایم

طالبان: خواستار روابط خوب با ترکیه‌ایم

در پی تصمیمات برای کنترل امنیت و مدیریت فرودگاه بین‌المللی کابل توسط ترکیه، جنبش طالبان افغانستان امروز سه‌شنبه ضمن مخالفت با این تصمیم اعلام کرد، خواستار روابط خوب با کشور برادر ترکیه است.

به گزارش عصرقائم، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در مصاحبه با شبکه ترکیه‌ای “تی آر تی” گفت، این جنبش می‌خواهد روابط خوبی با ترکیه مبتنی بر منافع مشترک برقرار کند.

وی افزود: خواستار روابط خوب با ترکیه هستیم. از ترکیه می‌خواهیم مهندسان، پزشکان، دانشمندان و بازرگانان را بیاورد نه اینکه از طریق جنگ و اسلحه (وارد شود).

مجاهد تاکید کرد: ترکیه برادر ماست و ما روابط قدیمی مشترک زیادی با هم داریم اما موضع گیری ترکیه در طول ۲۰ سال گذشته مناسب نبود چون این کشور بخشی از ناتو بود.

وی گفت، حضور نظامی خارجی در افغانستان خوب نیست و مداخله در امور داخلی محسوب می‌شود. مسؤولیت حفاظت از فرودگاه بین‌المللی کابل و مراکز دیپلماتیک بر عهده افغانستان است. طالبان با برنامه‌های ترکیه برای کنترل امنیت این فرودگاه پس از خروج نیروهای خارجی از کشور مخالف است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه امروز پس از ادای نماز عید قربان در مسجد «خاله سلطان» در شهر لفکوشای جمهوری ترک قبرس شمالی در جمع خبرنگاران گفت، در صورت موافقت طالبان با شروط آنکارا، این کشور پرونده مدیریت و حفاظت از فرودگاه کابل را با این جنبش بررسی خواهد کرد.

وی افزود: «پرونده افغانستان را با گروه طالبان که از برخی مسائل ناراحت است بررسی و مذاکره خواهیم کرد. همانطور که طالبان با آمریکا مذاکره کرد، مذاکره با ترکیه باید راحت‌تر از آن باشد».

پیش از این هم سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت، این کشور و مقام‌های ترکیه‌ای در حال نهایی کردن جزئیات مربوط به طرح آنکارا برای تامین امنیت فرودگاه کابل هستند.

طالبان: خواستار روابط خوب با ترکیه‌ایم
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × چهار =