کد خبر : 274243
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
-

مصرف آنتی‌بیوتیک در سنین پایین می‌تواند بر رشد مغز اثر بگذارد

مصرف آنتی‌بیوتیک در سنین پایین می‌تواند بر رشد مغز اثر بگذارد

تحقیقات آزمایشگاهی منتشر شده در مجله‌ی “آی ساینس”(iScience) نشان می‌دهد که پنی‌سیلین باعث تغییر در میکروبیوم‌ها و بیان ژن در بخش‌های اساسی مغز در حال رشد می‌شود. میکروبیوم‌ها باکتری‌های مفید بدن هستند و بیان ژن به سلول‌ها کمک می‌کند تا به تغییرات محیطی پاسخ دهند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از فیوچریتی، یافته‌های این تحقیقات نشان می‌دهد که کاهش استفاده از آنتی‌بیوتیک و استفاده از موارد جایگزین می‌تواند از بروز مشکل در رشد عصبی جلوگیری کند.

پنی‌سیلین و سایر داروهای مرتبط، پرکاربردترین آنتی‌بیوتیک‌ها برای کودکان در سراسر جهان هستند. در ایالات متحده آمریکا به طور متوسط کودکان تا قبل از دو سالگی سه بار آنتی‌بیوتیک دریافت می‌کنند.

“مارتین بلزر”(Martin Blaser)، نویسنده اصلی این مقاله و مدیر مرکز بیوتکنولوژی پیشرفته و پزشکی در دانشگاه راتگرز(Rutgers) می‌گوید: تحقیقات قبلی ما نشان داده است که قرار دادن حیوانات جوان در معرض آنتی‌بیوتیک بر سوخت‌وساز و ایمنی آنها اثر می‌گذارد. رشد مغز در سال‌های آغازین زندگی سومین موضوع حائز اهمیت است. این تحقیقات که در مراحل اولیه قرار دارد ارتباطی میان تغییر میکروبیوم‌ها و تغییر در مغز در پی مصرف آنتی‌بیوتیک نشان می‌دهد.

محققان جنین‌های موش و موش‌های تازه متولد شده را در معرض مقادیر کمی از پنی‌سیلین قرار دادند و آنها را با گروه دیگر که در معرض دارو نبودند مقایسه کردند و تغییراتی در میکروبیوم‌های روده و بیان ژن در قشر پیشانی و آمیگدال مغز موش‌هایی که پنی‌سیلین دریافت کرده بودند، مشاهده کردند. قشر پیشانی و آمیگدال مسئول حافظه و واکنش در برابر ترس و اضطراب است.

بلزر می‌گوید: سال‌های آغازین زندگی اهمیت زیادی در رشد عصبی دارند. در دهه‌های اخیر بروز مشکلات عصبی در کودکان مانند اوتیسم، نقص توجه، بیش‌فعالی و اختلالات یادگیری افزایش یافته است.

اگرچه افزایش آگاهی در مورد این موارد نیز از عوامل موثر در رشد این آمار است اما اختلال در روند بیان ژن نیز می‌تواند در بروز چنین مواردی نقش داشته باشد.

در آینده باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا مشخص شود آیا آنتی‌بیوتیک به طور مستقیم بر روی رشد مغز اثر می‌گذارد یا مولکول‌های میکروبیوم که به مغز می‌روند در فعالیت ژن‌ها ایجاد اختلال می‌کنند و منجر به مشکلات شناختی می‌شوند.

مصرف آنتی‌بیوتیک در سنین پایین می‌تواند بر رشد مغز اثر بگذارد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 − پانزده =