کد خبر : 274235
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵
-

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۷ تیر

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۷ تیر

موضع‌گیری قالیباف در مورد مشکل آب خوزستان، واکسن کرونا، قطع برق/ بررسی گزارش کمیسیون انرژی درباره خاموشی‌های اخیر/ تعیین نحوه هزینه‌کرد کمک‌ها برای بازسازی و تجهیز مراکز آموزشی/ اعلام وصول طرح مانع زدایی از صنعت برق کشور و… از جمله مهمترین اخبار امروز (یکشنبه) بیست و هفتم تیرماه ۱۴۰۰ مجلس است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش عصرقائم، جلسه علنی مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و بررسی گزارش کمیسیون انرژی در خصوص خاموشی های اخیر در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود با اشاره به مشکلات اخیر در زمینه آب خوزستان، واکسن کرونا، قطع برق و… گزارشی از اقدامات مهم مجلس برای حل مشکلات مردم در این زمینه ها ارائه  کرد.

رییس مجلس همچنین در پاسخ  به تذکر برخی نمایندگان درباره موضوع رتبه بندی معلمان گفت که مجلس از روز اول پیگیر رتبه‌بندی معلمان بوده و این لایحه در کمیسیون مسیر قانونی خود را طی می‌کند.

ناطقین مجلس

فیروزی: مسئولان اجرایی زبان عذرخواهی و پذیرش بی تدبیری‌های خود را ندارند

لطفی: مجلس هر روز برنامه‌های غیر ضروری را در دستور قرار می‌دهد

حیدری: بی آبی امان روستاهای سرپل ذهاب و قصر شیرین را بریده است

نماینده سیرجان: صدای العطش مردم کرمان بلند است

***

در ادامه جلسه علنی امروز،‌ نمایندگان در جریان بررسی جزئیات لایحه نحوه کمکهای اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در مصوبه‌ای مقرر کردند کمکهای نقدی و غیرنقدی و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی برای احداث، تعمیر، توسعه، بازسازی و تجهیز مراکز آموزشی با اولویت نیازهای مصرفی مهارتی شامل مواد مصرفی و ابزار کارگاهی برای آموزش های عملی کشور مصرف شود.

بررسی قطعی برق در مجلس

در این جلسه گزارش کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در مورد خاموشی های اخیر و مانع زدایی از صنعت برق کشور قرائت شد.

در جریان بررسی این گزارش،‌ معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تاکید بر ضرورت ادامه همکاری ها برای مدیریت خاموشی ها گفت که گرمای بی‌سابقه رشد ۲۰ درصدی مصرف و کاهش شدید توان نیروگاه‌های برق آبی از جمله عوامل خاموشی‌ها بوده و با تدابیر انجام شده و همکاری صنعتگران و تمام بخش‌ها مدیریت‌ خاموشی‌ها در دستور کار است.

همچنین سید محمد مولوی نماینده مردم آبادان با انتقاد از گزارش کمیسیون انرژی در مورد قطعی برق اظهار کرد که در این گزارش تقصیرها به گردن طبیعت انداخته شده در حالی که باید از بی‌مدیریتی و بی‌توجهی حرف زد.

پرداخت بدهی سرمایه گذاران خصوصی برق از راههای حل مشکلات شبکه برق از نظر شهباز حسن‌پور نماینده مردم سیرجان بود که بر ضرورت تعیین تکلیف وزارت انرژی در دولت آینده تاکید کرد.

در جریان بررسی گزارش کمیسیون انرژی در خصوص خاموشی‌های اخیر، سارا فلاحی نماینده مردم ایلام با طرح این پرسش که آیا نهادهای دولتی الگوی مصرف درستی دارند؟ تاکید کرد: متاسفانه دولت که باید متولی اصلاح الگوی مصرف مردم باشد در طول این سال‌ها بزرگترین ضربه را به این حوزه وارد کرده است.

خلیل بهروزی‌فر نماینده مردم فومن و شفت هم از عدم اجرای تعهدات دولت در خصوص افزایش تولید برق تا سقف ۲۵ هزار مگاوات براساس برنامه ششم توسعه انتقاد کرد و افزود: چه کسی پاسخگوی خسارات وارده به مردم به دنبال قطعی‌های برق است؟

نبود هماهنگی میان بخش های مختلف دولت از دلایل قطعی برق از نظر علی اصغر عنابستانی نماینده سبزوار بود و تاکید کرد با این وضعیت احتمال خاموشی در زمستان هم وجود دارد پس باید دولت تدبیر کند.

پس از ارائه این گزارش محمدباقر قالیباف بر ضرورت سرمایه گذاری و سیاست گذاری درست در بخش برق و انرژی های تجدید پذیر تاکید کرد و افزود:  ما باید به سمت سیاست گذاری درست و سرمایه گذاری و قوانینی برویم که زیر ساختهای کشور را خصوصا در بخش برق و انرژی های تجدید پذیر تقویت کند. در بودجه ۱۴۰۰ تصمیم خوبی برای حوزه برق، عدالت در مصرف برق، قیمت گذاری و سرمایه گذاری گرفته شد که اگر به آن سمت حرکت کنیم مشکلات حل می شود.

محمدحسن آصفری نماینده اراک هم با تاکید بر لزوم پاسخگویی مسوولان برای حل مشکل آب و برق گفت که باید گزارش کمیسیون انرژی درباره خاموشی های اخیر به قوه قضاییه ارسال شود.

همچنین حجت الاسلام مجید ناصری نژاد عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با انتقاد از برگزار نشدن جلسه فوق العاده ای در مجلس برای حل مشکلات خوزستان گفت که باید یک جایی قصه پر غصه خوزستان خاتمه پیدا کند، از همه مسوولان خاضعانه درخواست دارم که به داد خوزستان برسید.

در ادامه جلسه علنی سید البرز حسینی عضو کمیسیون عمران در تذکری خواستار تشکیل جلسه‌ای در مجلس برای بررسی وضعیت فعلی کشور از جمله کمبود آب و قطعی برق شد.

درخواست جبران خسارت قطعی برق در صنایع سیمان و فولاد توسط دولت هم از سوی عبدالرضا مصری نایب رییس مجلس مطرح شد.

محمد رشیدی عضو هیات رئیسه هم در جریان بررسی گزارش کمیسیون انرژی در خصوص خاموشی‌های اخیر پس از استماع گزارش کمیسیون و تشریح پیشنهادات اعضا، طرح مانع زدایی از صنعت برق کشور را که از سوی کمیسیون انرژی مجلس به منظور مدیریت خاموشی‌ها تهیه شده است، اعلام وصول کرد.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

آزادی خواه: ستاد تنظیم بازار به وزارت کشاورزی برگردد

انتقاد بابایی از مجوز واردات برنج در فصل برداشت محصول

ذاکر: وزارت کشور و جهاد کشاورزی به داد کشاورزان و دامداران ارومیه برسند

محمودزاده: دولت جدید با بکارگیری وزراء کارآمد به داد مردم برسد

محمودی: لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس تعیین تکلیف شود

انتقاد نماینده اصفهان از وضعیت قطعی آب در استان

نماینده آمل: در فصل برداشت برنج جلوی واردات آن گرفته شود

حاتمی: از جامعه عشایر حمایت شود

حسینی کیا: وزیر نیرو در خصوص بحران بی برقی به مردم پاسخ دهد

***

در پایان جلسه تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور توسط روح‌الله متفکر آزاد عضو هیات رییسه مجلس قرائت شد.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۷ تیر
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهارده + 11 =