کد خبر : 274117
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
-

امکان بازنشستگی همسران و فرزندان شهدا

امکان بازنشستگی همسران و فرزندان شهدا

سازمان تامین اجتماعی به عنوان یکی از بزرگترین نهادهای عمومی غیر دولتی کشور نقش به‌سزایی در تامین امنیت اجتماعی جامعه بیمه شده ایفا کرده و همواره حامی جامعه بزرگ بیمه شده از طریق ارائه خدمات بیمه‌ای و درمانی بوده است.

به گزارش عصرقائم، سازمان تامین اجتماعی بیش از نیمی از جمعیت و سهم بزرگی از شاغلین کشور را تحت پوشش داشته و اولین خریدار خدمات درمانی و دومین ارائه کننده آن است. تامین اجتماعی چه در معنای عام آن یعنی نظامی شامل قلمروهای امداد اجتماعی، حمایت اجتماعی و بیمه اجتماعی و چه در معنای خاص آن یعنی سازمان تامین اجتماعی نقش به‌سزایی در تحقق امنیت، عدالت و رفاه دارد.

یکی از عمده‌ترین جهات مطرح شده در زمینه حقوق و کرامت انسان، توجه به جنبه مادی زندگی و رفاه اوست. اصل دوم قانون اساسی، دولت اسلامی را موظف به «پی ریزی اقتصادی صحیح و عادلانه برضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه، رفع فقر وبرطرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه‌های تغذیه، مسکن، کار، بهداشت و تعمیم بیمه» کرده است.

اسقرار یک نظام کارآمد تامین اجتماعی که از ساختار توسعه‌ای برخوردار باشد، ضرورتی ملی است. سازمان تامین اجتماعی مهم‌ترین بخش در این ساختار و نظام به شمار می‌رود و به عنوان بخش محوری نظام بیمه‌های اجتماعی، از ارکان مهم کشور محسوب می‌شود و توجه ویژه در راستای کارآمدی آن عزمی همگانی را می‌طلبد و تردیدی نیست که ارتقای فرهنگ بیمه و تامین اجتماعی به عنوان یکی از ابزارهای اصلی رشد و تعالی جامعه و باور به نقش تاثیرگذار آن رشد اقتصادی و برقراری عدالت اجتماعی است.

نامگذاری هفته‌ای به نام “تامین‌اجتماعی” (۱۹ تا ۲۵ تیر ماه)، ناشی از اهمیت کارکرد نظام تامین‌اجتماعی در عمق بخشیدن هرچه بیشتر به امنیت‌ اجتماعی و اقتصادی جامعه و یادآوری رسالت عظیم سازمانی است که بالغ بر ۴۵ میلیون نفر از جامعه مولد و شاغل کشور، شاغلان دیروز، مستمری‌بگیران امروز و خانواده تحت تکفل آنان را تحت پوشش قرار داده و یکی از مهمترین ماموریت‌هایش دایر بر توزیع عادلانه و کارآمد منابع است.

همزمان با فرارسیدن هفته تامین اجتماعی، در این گزارش مروری بر برخی از مهمترین اقدامات و دستاوردهای معاونت بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی با محوریت حفظ کرامت شرکای اجتماعی،حمایت از توسعه کارآفرینی و همچنین تجمیع، تنقیح، روانسازی و تلخیص ضوابط، بخشنامه‌ها و دستورالعمل ها خواهیم داشت.

این سازمان در راستای حفظ کرامت شرکای اجتماعی، نسبت به انجام “متناسب سازی پرداخت مستمری ها” با هدف افزایش سطح معیشت مستمری‌بگیران و همسان‌سازی حقوق آنان با بازنشستگان کشوری بر اساس قانون برنامه ششم توسعه پنج‌ساله و مطالبه هزینه‌های مترتب بر آن در مواجهه با افزایش تورم اقتصاد کشور و همچنین حمایت از بیکاران و توانمند سازی و صیانت از گروه هدف در طول دوره بیکاری اقدام کرده است.

سایر اقدامات این محور در راستای حفظ کرامت شرکای اجتماعی به این شرح است:

– ابلاغ افزایش مدت مرخصی زایمان بیمه شدگان مشمول از شش ماه به ۹ ماه

– برقراری مستمری بازماندگان ناشی از فوت بیمه شدگان به دلیل بیماری کرونا جهت۳۸۱۳ نفر و به میزان بار مالی ۹۱ میلیارد ریال از اسفند ۹۸ تا فروردین ۱۴۰۰

– فراهم کردن امکان بازنشستگی همسران و فرزندان معظم شهدا در راستای مفاد بند خ ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه و صدور بخشنامه ۷۷

– افزایش تعرفه‌های اروتز و پروتز (افزایش ۱۰ برابری تعرفه یک دست دندان کامل،  هشت برابر شدن تعرفه عینک طبی و افزایش تعرفه سایر اقلام به طور متوسط به میزان ۱۰ برابر)

– اضافه شدن اقلامی نظیر تشک مواج، کپسول اکسیژن، پروتز کره چشم، لنز داخل چشم و جدول وسایل کمک پزشکی

– صدور ۱، ۲۳۷، ۷۶۸ سند تعهد کوتاه مدت تا پایان سال ۱۳۹۹ و پرداخت ۱۹۳۹۰ میلیارد ریال به  بیمه شدگان و مستمری بگیران

کمک به ایجاد اشتغال پایدار و حمایت از توسعه کارآفرینی

کمک به ایجاد اشتغال پایدار و حمایت از توسعه کارآفرینی را می‌توان از دیگر اقدامات مهم معاونت بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی دریک‌سال گذشته برشمرد. این سازمان به عنوان یکی از بازیگران چرخه اقتصاد کشور نقش مثبتی در توسعه اشتغال پایدار داشته، به طوری که با بهبود گردش این چرخه، موجبات تعمیق پایداری منابع مالی سازمان را ترسیم  می‌کند.

در همین راستا و به منظور پیاده‌سازی سیاست‌های کلان نظام و با هدف حمایت از پیشرانان حوزه تولید و در ادامه اقدامات سال گذشته برنامه‌ها و طرح‌های عملیاتی را دنبال می‌کند که از مهمترین این اقدامات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– اجرای طرح مشوق بیمه‌ای سهم کارفرما جهت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی(ماده ۷۱ برنامه ششم)

– اجرای طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی با هدف حمایت از مهارت آموزان و کمک به توسعه کارفرما

تنقیح بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها

تجمیع، تنقیح، روانسازی و تلخیص ضوابط، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها (با هدف حذف فرآیند زائد و شفاف‌سازی اطلاعات و پاسخگویی) از دیگر اقدامات مهم معاونت بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی است. یکی از مولفه‌های شعار سال جاری در فرمایشات مقام معظم رهبری طرح موضوع مانع زدایی و زدودن موانع اشتغال است.

در همین راستا و به منظور کاهش فرایندهای دست‌وپاگیر و نیز سردرگمی در نحوه اجرا و رعایت قوانین این معاونت مساعی خود را بر آن قرار داده است. با باز مهندسی فرآیندها و مهندسی مجدد نسبت به حذف فرآیندهای زائد، گامی بزرگ در بهینه کردن اقدامات انجام دهد لذا محور تلخیص بخشنامه‌ها در حوزه‌های گوناگون همواره در دستور کار این معاونت و ادارات کل تخصصی این معاونت بوده که از اهم نتایج این دستاوردها می‌توان موارد زیر را نام برد:

– صدور بخشنامه تنقیح و تلخیص بخشنامه ۱۱ جدید درآمد و ملحقات آن
– تنقیح، تجمیع و تلخیص بخشنامه رانندگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر
– تنقیح، تجمیع و تلخیص بخشنامه مقاطعه‌کاران
– تنقیح، تجمیع و تلخیص بخشنامه بازرسی کارگاه‌ها
– تنقیح، تجمیع و تلخیص محاسبه حق بیمه کارگران ساختمانی
– تنقیح، تجمیع و تلخیص بخشنامه بازرسی از دفاتر قانونی
– تنظیم بخشنامه احاله بازرسی دفاتر قانونی
– تهیه و تدوین شیوه‌نامه همپوشانی بیمه درمان
– تهیه و تدوین شیوه‌نامه همپوشانی بیمه درمان فی‌مابین سازمان‌های بیمه‌گر پایه
– تنقیح و تلخیص آیین‌نامه اجرایی هیئت‌های تشخیص مطالبات با حضور فعال نمایندگان قوه قضائیه مجامع کارفرمایی و کارگری بخشی از این اقدامات است.

امکان بازنشستگی همسران و فرزندان شهدا/ابلاغ افزایش مرخصی زایمان به ۹ ماه
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

12 + دو =