کد خبر : 274040
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۵
-

آکار: تعطیلی فرودگاه کابل، افغانستان را منزوی می‌کند

آکار: تعطیلی فرودگاه کابل، افغانستان را منزوی می‌کند

وزیر دفاع ترکیه با اشاره به تعیین چارچوب حضور آنکارا در افغانستان برای مدیریت و حفظ امنیت فرودگاه بین‌المللی کابل گفت که در صورت تعطیلی آن، افغانستان به کشور منزوی تبدیل خواهد شد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری آناتولی، خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه امروز، سه‌شنبه در جمع خبرنگاران با بیان این که دیدارهای مقامات ترکیه و آمریکا در سطوح عالی در مورد مدیریت و حفظ امنیت فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی کابل بود، گفت: «این فردوگاه باید همواره دایر باشد تمامی کشورها در این زمینه اتفاق نظر دارند. در غیر این صورت کشورها ناگزیر دیپلمات‌هایشان را فرا می‌خوانند. این امر افغانستان را به یک کشور منزوی تبدیل خواهد کرد».

وزیر دفاع ترکیه اضافه کرد: «این موضوع افغانستان را در عرصه بین‌المللی دچار مشکل خواهد کرد. همچنین کسانی‌که ناچار به رفتن به خارج از کشور هستند، چگونه خارج خواهند شد».

آکار خاطرنشان کرد: «از ۲۰ سال گذشته در افغانستان حضور داریم. ماموریت‌های تخریبی را عهده‌دار نشده و بیشتر در خدمات مشاورتی، تعمیر، نگهداری و عمرانی را عرضه کردیم. حدود ۶ سال است که فرودگاه کابل را مدیریت‌ می‌کنیم. هدفمان مشارکت در روند ایجاد امنیت، ثبات و آرامش برداران افغان است».

وزیر دفاع ترکیه با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی خود با لوید جیمز آستین همتای آمریکایی‌اش اظهار کرد: «ما مردم افغانستان را برادر خطاب می‌کنیم. با آن‌ها ریشه فرهنگی و تاریخی داریم. با توجه به وضعیت کلی، سیاسی و اجتماعی افغانستان در این زمینه به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهیم. چارچوبی تعیین شده و رایزنی‌ها در این مورد ادامه دارد».

آکار رایزنی‌ بین هیئت‌های فنی وزارت دفاع ترکیه و آمریکا را مثبت و سازنده دانست و افزود: «همانظور که می‌دانید روسای جمهوری دو کشور هم در این زمینه گفت‌وگو کردند و گام‌های ترکیه در ناتو به طور مثبت ارزیابی شد. کشورهای دیگری هم خواهان کمک به افغانستان هستند و با آن‌ها نیز در ارتباط هستیم. این موضوع جنبه‌های مختلف دارد. این روند را همزمان با برادران افغان، در قالب اتحادیه اروپا، ناتو و جامعه بین‌المللی پیش می‌بریم».

وزیر دفاع ترکیه در رابطه با گسترش کنترل نیروهای طالبان در سطح کشور افغانستان گفت: «تمامی رویداهای مرتبط با این مساله به ویژه تحولات موجود در مرز این کشور با تاجیکستان و ازبکستان را از نزدیک پیگیری و همچنین موج مهاجرت احتمالی به سمت ترکیه را نیز ارزیابی می‌کنیم».

آکار: تعطیلی فرودگاه کابل، افغانستان را منزوی می‌کند
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نه + 8 =