کد خبر : 273961
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۹:۰۰
-

گره کور مناقشه فوتبالی ایران و عربستان

گره کور مناقشه فوتبالی ایران و عربستان

روند مذاکرات دیپلماتیک میان ایران و عربستان و اظهارات امیدوارکننده مسئولان هم مانع ادامه مناقشه فوتبالی این دو کشور نشده و نمایندگان دو کشور، همچنان در زمین بی طرف بازی می‌کنند که کاملا علیه منافع طرف ایرانی است.

به گزارش عصرقائم، بالاخره کنفدراسیون فوتبال آسیا و سعودی ها حرف خود را به کرسی نشاندند و اگر چه خودشان هم مایل به بازی با استقلال در زمین بی طرف نبودند اما در نهایت برای نیامدن به ایران، النصر مجبور شد با تراکتور در زمین بی طرف به میدان برود. طبق آخرین اطلاعات، استقلال در دوبی از الهلال پذیرایی می کند و النصر در قطر میزبان تراکتور است.

این اتفاق در شرایطی رخ داد که بعد از حضور ایرانی ها در عربستان برای بازی های مرحله گروهی و سخنان طرف های ایرانی و عربستانی برای برقراری ارتباط و کنار رفتن کدورت های گذشته، امیدواری ها برای اتمام مناقشه فوتبالی دو کشور صاحب سبک و پرافتخار منطقه افزایش یافته بود.

اظهارات رضا صالحی امیری، رییس کمیته ملی المپیک به عنوان یکی از مقامات رسمی و ارشد ورزش ایران برای برقراری رابطه در زمینه فعالیت های ورزشی باعث افزایش امیدواری ها با رفع این مناقشه قدیمی شده بود که ظاهرا راه به جایی نبرده است. از زمان این سخنان تاکنون  که حدود ۲۵ روز گذشته، فعل و انفعالات به شکل دیگری رقم خورده و به نظر حق ایران با توجه به عزیمت به عربستان تضییع شده است.

از آن زمان تاکنون اتفاقات به این شکل رقم خورده است:

۲۸ خرداد: نامه فدراسیون برای بازگرداندن عربستانی‌ها به ایران

۳  تیر: مهلت ۱۴ روزه AFC به استقلال برای انتخاب استادیوم

۴ تیر: سخنگوی AFC: دیدارهای نمایندگان ایران و عربستان در زمین بی طرف برگزار می شود!

۶ تیر: واکنش خبرنگار سعودی به اقدام AFC؛ تاریخ انقضای «زمین بی طرف» با ایرانی‌ها تمام شده است.

۹ تیر: روزنامه الرای قطر: استقلال شهر دوحه قطر را به عنوان میزبان بازی از الهلال عربستان به کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی کرده است.

۱۳ تیر: مخالفت AFC با درخواست میزبانی النصر در عربستان

۱۵ تیر: سخنگوی AFC: النصر تا فردا وقت دارد زمین بی طرف را معرفی کند در غیر این صورت AFC ورزشگاهی را انتخاب می کند.

۱۷ تیر: استقلال-الهلال عربستان (ورزشگاه زعبیل دوبی)/ النصر عربستان-تراکتور (ورزشگاه جاسم بن حمد باشگاه السد قطر)

در حالی بازی‌ها به زمین بی طرف منتقل شده که تاکنون مقام های ارشد سعودی در حوزه ورزش سخنی از ایجاد گشایش های جدید میان طرفین سخن نگفته اند اما مسئولان ایرانی به صراحت این وعده را هم داده بودند که ایرانی ها مجبور به میزبانی در زمین بی طرف نیستند؛ سخنانی که رنگ حقیقت به خود نگرفته و کاملا برعکس و بدتر از آنچه در گذشته بود رقم خورده است. کما اینکه در صورت متمرکز شدن بازی های مرحله یک چهارم نهایی تا فینال و اعطای میزبانی به عربستان، ایرانی ها باز هم مجبور به سفر به این کشور می شوند.

باید خاطرنشان کرد که ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ بود که سرانجام فشارهای سعودی‌ها جواب داد و کنفدراسیون فوتبال آسیا رسما گزینه کشور ثالث را به عنوان میزبان بازی‌های نمایندگان ایران با عربستان انتخاب کرد و پس از آن، دی ماه سال ۹۸ بود که لغو میزبانی از تمامی تیم های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا در دستورکار AFC قرار گرفت.

علی‌رغم ایجاد روابط دیپلماتیک و رایزنی برای رفع اختلافات و در نتیجه اظهارات اخیر رییس کمیته ملی المپیک ایران، همچنان اتفاقات، حول محور مناقشه فوتبالی دو کشور که از ۶ سال قبل آغاز شده و همچنان ادامه دارد، می چرخد و ایرانی ها از نظر میزبانی و همینطور مسائل ملی متضرر می شوند. حداقل اینکه در حال حاضر و در این فصل، هیچ دیدار دیگری در ایران برگزار نخواهد شد.

گره کور مناقشه فوتبالی ایران و عربستان/  کارشکنی سعودی‌ها!
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نوزده − دوازده =