کد خبر : 273979
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
-

شیوه جدید ارزیابی تحقیقات دانشگاه‌های علوم پزشکی

شیوه جدید ارزیابی تحقیقات دانشگاه‌های علوم پزشکی

چندی پیش، طی جلسات کمیته بررسی و بازآرایی ارزشیابی تحقیقات و فناوری، جزئیات دستورالعمل ارزشیابی فعالیت دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد. به گفته مشاور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت؛ این فرآیند به منظور ارزشیابی کیفی دانشگاه‌ها و حرکت محققان به سمت توجه به کاربردی شدن پژوهش‌ها و حل مسائل کشور در فعالیت‌های تحقیقاتی ایجاد شده است.

به گزارش عصرقائم، دکتر علی علیزاده در گفت‌وگو ، با اشاره به مواردی که در این آیین‌نامه مورد بررسی قرار خواهد گرفت، عنوان کرد: طبق راهنمای ابلاغی، تمام فعالیت‌های تحقیقاتی و فناورانه دانشگاه‌های علوم پزشکی در قالب سه محور اصلی و تعدادی زیر شاخص مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در محور تولید دانش به معنای فعالیت‌های پژوهشی؛ میزان چاپ مقالات، همکاری‌های بین‌المللی، میزان ارجاع به مقالات که نشان‌دهنده کیفیت پژوهش است و همین‌طور تعداد ارجاعات و خروجی‌های مرتبط با این موضوع، ارزیابی خواهد شد.

وی ادامه داد: در محور دوم؛ بحث ساختار و زیرساخت‌هایی که دانشگاه‌های علوم پزشکی برای توسعه تحقیقات و فناوری عملیاتی و فراهم کردند، مانند آزمایشگاه‌های جامع، مطالعات هم‌گروهی یا بیوبانک‌ها، بحث سامانه‌های رجیستری و ثبت پیامدهای بیماری و همچنین موارد مربوط به حوزه فناوری؛ مانند مراکز رشد، زیرساخت‌های آن و منابع مالی در صندوق‌ها برای حمایت از تولید فناوری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

علیزاده افزود: محور سوم نیز مربوط بحث توسعه فناوری است و در این محور ۲۶ شاخص مختلف که نشان‌دهنده کارکرد دانشگاه در حوزه توسعه فناوری است، ارزیابی می‌شود.

مشاور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت عنوان کرد: محور چهارمی نیز در مورد سنجش اثربخشی نتایج تحقیقات وجود دارد که امسال تنها برای ۱۸ دانشگاه از میان ۶۸ دانشگاه علوم پزشکی به صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

عضو کمیته بررسی و راهبری ارزشیابی تحقیقات و فناوری در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه ارزشیابی تحقیقات در گذشته، گفت: در گذشته نیز ارزشیابی انجام می‌شد؛ ولی ساختار ارزشیابی، تعداد شاخص‌ها، جزئیات و فرآیند ارزشیابی، فرآیندی سنتی داشت و طبیعتاً طی آن بسیاری از جزئیات را نمی‌توانستیم بررسی کنیم. از طرف دیگر؛ فرآیند ارزشیابی در گذشته، طولانی، زمان‌بر و در برخی موارد از نظر دانشگاه‌ها غیر شفاف بود.

وی تشریح کرد: در حال حاضر برای انجام فرآیند جدید، سامانه جامع ارزشیابی طراحی و اجرایی شده است که دانشگاه‌ها می‌توانند در تمامی موارد به صورت آنلاین امتیازات خود و وضعیت خود در هر شاخص را مشاهده کنند. در حقیقت ارزشیابی سال جاری، به کل موضوعات تحقیقات و فناوری نگاهی جامع دارد و حوزه‌های مختلف کاری معاونت تحقیقات در دانشگاه‌های علوم پزشکی در یک فرآیند منسجم در هم ادغام شده است.

علیزاده دلیل اصلی ایجاد این تغییرات را مطالبه دانشگاه‌ها و نیاز به جهت‌دهی و کاربردی شدن تحقیقات و فناوری عنوان کرد و ادامه داد: فرآیند ارزشیابی به عنوان ابزاری برای جهت‌دهی فعالیت‌ها و ارسال پیام کاربردی شدن تحقیقات و فناوری است. همچنین این فرآیند به منظور ارزشیابی کیفی دانشگاه‌ها و حرکت محققان به سمت توجه به کاربردی شدن پژوهش‌ها و حل مسائل کشور در فعالیت‌های تحقیقاتی ایجاد شده است.

مشاور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به کاربرد این ارزشیابی‌، عنوان کرد: ارزشیابی تحقیقات و فناوری در حوزه‌های مختلف به‌کار گرفته می‌شود و دانشگاه‌ها را از نظر میزان فعالیت‌شان رتبه‌بندی می‌کند. همچنین مراکز تحقیقاتی حوزه علوم پزشکی را نیز از نظر توانمندی رتبه‌بندی می‌کند. خروجی این سامانه را می‌توان در آینده برای ارزیابی و انتخاب فناور برتر و سایر شاخص‌های جشنواره رازی به کار گرفت.

وی افزود: طبیعتاً این شیوه بررسی میزان توانمندی دانشگاه‌ها را در حوزه‌های مختلف شکل می‌دهد و در زمانی که محقق برتر و دانشگاه برتر انتخاب شود، امتیازاتی در سطح کشور برای برگزیدگان به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: کلیت ارزشیابی، شاخص محور و به یک معنا کمی است؛ اما سعی شده در این ارزشیابی شاخص‌های کیفی هم در نظر گرفته شود.

علیزاده در پایان وعده داد: طبق تقویم ارزشیابی تا اواسط مرداد ماه سال جاری، نتایج ارزشیابی‌ها برای تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شود.

شیوه جدید ارزیابی تحقیقات دانشگاه‌های علوم پزشکی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × 4 =