کد خبر : 273925
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۵
-

تمایل کشورهای حومه اروپا به برقراری روابط با دمشق

تمایل کشورهای حومه اروپا به برقراری روابط با دمشق

یک رسانه انگلیسی از تمایل کشورهای حومه اروپا به برقراری روابط با دولت سوریه خبر داد.

به گزارش عصرقائم، “کلوی کورنیش”، خبرنگار روزنامه فایننشال تایمز در بیروت در گزارشی نوشت که کشورهای حاشیه اروپا در حال بررسی برقراری روابط با سوریه هستند و تمایل این کشورهای کوچک برای برقراری ارتباط با دمشق بیانگر چالشی است که اروپا با آن مواجه است.

در این گزارش آمده است: کشورهای کوچک اروپایی با احتیاط در تدارک برقراری روابط با نظام بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه هفته‌ها پس از انتخاب مجدد هستند؛ قبرس به سفارت جدیدی در دمشق منتقل شده است و صربستان یک سفیر به دمشق اعزام خواهد کرد.

کورنیش در این باره نوشت: اینها گام‌های کوچکی است و نقطه عطفی به شمار نمی‌رود و بعید به نظر می‌رسد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به ویژه کشورهای قدرتمندی مانند آلمان و فرانسه از آن پیروی کنند.

وی همچنین گفت: با این حال این اقدامات اگرچه کوچک هستند اما چالشی برای بلوک اروپا به شمار می‌روند که به مرور زمان با عادی سازی روابط با سوریه روبرو است.

در همین حال، “لوری فوچر”، تحلیلگر ارشد گروه بحران‌های بین‌المللی گفت که اقدامات انجام شده توسط کشورهای حاشیه اروپا باعث تضعیف موقعیت اتحادیه اروپا می‌شود و نظام سوریه به خوبی می‌داند که چگونه از این فرصت استفاده کند.

فایننشال تایمز در ادامه به نقل از “نیکولاس بروتونوتاریوس” کارشناس یونانی نوشت: یونان علاقه مند به حضور در کشوری است که تحولات آن بر منافع ملی ما؛ ازجمله بحران مهاجرت تاثیر می‌گذارد.

در این گزارش همچنین آمده است: با وجود ۳/۶ میلیون پناهنده سوری در ترکیه بعید نیست که یونان تمایل به بازسازی سوریه داشته باشد تا سوری‌های ساکن یونان و ترکیه به کشورشان بازگردند علاوه بر آتن، دانمارک در ماه آوریل اعلام کرد که دمشق و حومه آن برای بازگشت پناهندگان امن شده است.

یک دیپلمات اروپایی نیز در این باره تاکید کرد: اقدامات برای تعامل با دمشق محدود به کشورهایی است که در حاشیه سیاست ما در سوریه قرار دارند و تنها کشورهایی که با سوریه مرز دارند یا نگران حضور ترکیه هستند سعی در باز کردن کانال‌های ارتباطی مستقیم با دمشق دارند.

این رسانه انگلیسی در ادامه نوشت: این تلاش‌ها اختلاف نظر میان اروپایی‌ها را نشان می‌دهد و علی رغم تردید اروپا در تأمین بودجه عملیات بازسازی سوریه، اما چندین کشور برنامه‌هایی را تأمین مالی می‌کنند که می‌توانند به عنوان بخشی از تلاش‌های بازسازی مانند بازسازی مدارس در نظر گرفته شوند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 + 10 =