کد خبر : 273904
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
-

آمریکا احتمالا در پرونده‌های قضایی علیه بن‌سلمان مداخله کند

آمریکا احتمالا در پرونده‌های قضایی علیه بن‌سلمان مداخله کند

آمریکا که نگران است که در دو پرونده قضایی ولیعهد عربستان با یک مسؤول اطلاعاتی برجسته و سابق سعودی، برخی اسرار دولتی بسیار مهم آمریکا فاش شوند، احتمال دارد به شکلی بی‌سابقه در این پرونده‌ها ورود کند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری فرانسه، احتمال دارد دو دادخواست مطرح شده در آمریکا و کانادا که در آن ولیعهد عربستان در مقابل یک مسؤول برجسته و سابق اطلاعات این کشور قرار دارد، باعث افشای اسرار بسیار مهمی از دولت آمریکا شده و همین مساله احتمالا آمریکا را به دخالت قضایی بی‌سابقه‌ای سوق دهد.

این دو پرونده در دادگاه‌های آمریکا و کانادا درباره اتهامات فسادی هستند که برخی شرکت‌های دولتی موجود در عربستان علیه سعد الجابری، مسؤول برجسته اطلاعات عربستان مطرح کردند که مدت طولانی از نزدیک با مسؤولان آمریکایی در عملیات محرمانه مبارزه با تروریسم کار می‌کرد.

الجابری در دوره ولیعهدی محمد بن نایف مسؤولیت داشت اما در سال ۲۰۱۷ بن نایف از سمت خود برکنار و در عربستان بازداشت شد و محمد بن سلمان جای او را گرفت.

در حالی که این تغییر و تحولات قضایی نگاه‌ها را متوجه رقابت‌های موجود در سطوح بالای خاندان حاکم در عربستان کرد، آمریکا نگران است این تقابل‌ها در دادگاه‌ها به افشای برخی اطلاعات بسیار مهم در رابطه با عملیات‌های مخفی‌اش منجر شود.

در یک دادخواست بی‌سابقه که ماه آوریل از سوی وزارت دادگستری آمریکا در دادگاه ماساچوست ارائه شد، عنوان شد که الجابری قصد دارد اطلاعات مربوط به فعالیت‌های “ادعایی” امنیت ملی را شرح دهد.

در این دادخواست بدون ارائه جزئیات بیشتر آمده است: دولت (آمریکا) در حال بررسی این موضوع است که آیا در این موضوع مداخله کند یا نه و این مداخله به چه شکل می‌تواند باشد و آیا چنین اقدامی لازم و قابل اجرا است یا نه.

در دادخواست دومی که یک ماه بعد ارائه شد، وزارت دادگستری آمریکا با اشاره به اینکه مسایل امنیت ملی نیازمند ارزیابی دقیق و پیچیده مسؤولان ارشد کشور هستند از دادگاه درخواست زمان بیشتری کرد.

در این دادخواست آمده است که دولت (آمریکا) آماده است اطلاعات بیشتری را به صورت محرمانه در اختیار دادگاه قرار دهد.

برخی کارشناسان حقوقی اظهار کردند، ممکن است واشنگتن با حکم دادگاه برای افشای این اطلاعات به بهانه اینکه افشای اسرار کشور می‌تواند به ضرر امنیت ملی آمریکا تمام شود، مخالفت کرده و از آن سر باز بزند.

آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا از پاسخ به سوالات خبرگزاری فرانسه در این خصوص خودداری کرد. وزارت دادگستری این کشور نیز از اظهارنظر در این زمینه اجتناب کرد.

الجابری سال گذشته در یک دادخواست دیگر مدعی شده بود که محمد بن سلمان تیم ترورش را برای کشتن او به کانادا فرستاده و این در حالی است که الجابری در کانادا در تبعید به سر می‌برد و دو تن از فرزندانش در عربستان بازداشت شده‌اند تا او مجبور به بازگشت به عربستان شود.

این اختلاف‌نظر مارس گذشته وارد مرحله جدیدی شد و شرکت هلدینگ “سکب” عربستان، الجابری را به اختلاس ۳.۴۷ میلیارد دلاری در دوره فعالیت محمد بن نایف در وزارت کشور متهم کرد.

شرکت سکب از دادگاه شهر ماساچوست خواست دارایی‌های الجابری شامل املاک و مستغلات او در شهر بوستون را که ارزش‌شان به حدود ۲۹ میلیون دلار می‌رسد، مصادره کند.

این اتفاق چند هفته پس از شکایات شرکت‌های دولتی متعدد عربستان از الجابری در تورنتو با اتهاماتی مشابه رخ داد.

در ادامه یک دادگاه در کانادا اعلام کرد که دارایی‌های الجابری در سراسر جهان بلوکه شدند.

در مقابل تیم حقوقی الجابری ارتکاب هرگونه تخلف مالی از سوی موکلش را تکذیب و تاکید کرد که او در واقع هزینه رقابت میان محمد بن سلمان و محمد بن نایف را که از زمان انتشار گزارش‌هایی از بازداشتش در مارس ۲۰۲۰ در ملا عام دیده نشده، می‌پردازد.

شرکت سکب که طبق اسناد دادگاه در سال ۲۰۰۸ توسط محمد بن نایف تاسیس شد، بخشی از مجموعه شرکت‌هایی بوده که عملیات امنیتی محرمانه با آمریکا را پوشش می‌داده است.

در دادخواستی که الجابری ارائه کرده، آمده است: دادگاه برای اثبات بی‌گناهی‌ من باید درباره مسایل مالی شرکت سکب از جمله چگونگی استفاده از آن در تامین مالی برنامه‌های حساس با مشارکت آژانس اطلاعات مرکزی، آژانس امنیت ملی و وزارت دفاع آمریکا تحقیق کند.

یک منبع نزدیک به مسؤول سابق اطلاعات عربستان به خبرگزاری فرانسه گفت: دکتر الجابری هرگز پروژه‌های محرمانه مبارزه با تروریسم که جان هزاران تن از جمله برخی آمریکایی‌ها را نجات داد، افشا نخواهد کرد و متاسفانه انتقام کورکورانه بن سلمان، او را در موقعیتی قرار داد که مجبور شد برای دفاع از خود در دادگاه چنین کاری انجام دهد.

در حالی که وزارت دادگستری آمریکا در حال بررسی اقداماتی برای جلوگیری از هرگونه افشای اسرار کشور در ماساچوست است، هنوز مشخص نیست که چگونه می‌خواهد این کار را در آنتاریوی کانادا که هیچ اختیاری ندارد، انجام دهد.

این منبع نزدیک به الجابری گفت: هر گونه افشای اطلاعات می‌تواند کسانی را که در عملیات (مبارزه با تروریسم) شرکت داشتند، به خطر انداخته، منابع و راهکارهایی را افشا کرده و مانع عملیات مشابهی در آینده شود.

وکیل آمریکایی بن سلمان نیز از اظهارنظر در خصوص این دادخواست خودداری کرد.

اما یک منبع نزدیک به رهبری عربستان بار دیگر اتهامات فساد چند میلیارد دلاری را در مورد الجابری مطرح و او را متهم کرد که روابط ریاض-واشنگتن را مسموم کرده است.

برخی مسؤولان آمریکایی که با الجابری همکاری داشتند، حمایت خود را از او اعلام کرده و برخی نیز اعتراف کردند که او از اطلاعات مهمی آگاه بوده است.

فیلیپ مود، مسؤول سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا در گزارشی مکتوب که به دادگاهی در این کشور ارائه کرد، نوشت: سعد (الجابری) دستکم با آژانس اطلاعات مرکزی، دفتر تحقیقات فدرال، وزارت امنیت داخلی، کاخ سفید، وزارت خارجه و خزانه‌داری آمریکا همکاری مستقیم داشت و ما زمانی که آمریکا اطلاعاتی به دست می‌آورد، آن را به سعد می‌دادیم.

وزارت دادگستری آمریکا در دادخواست خود در آوریل اعلام کرد که انتظار دارد با دو طرف برای اطلاع از موضعگیری‌شان رایزنی کند و تمایل دارد که مساله را بیرون از دادگاه حل کند.

دنیل هافمن، مدیر سابق بخش خاورمیانه آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفت: مساله مهم‌تر برای من این است که بن سلمان فرزندان سعد (الجابری) را بازداشت کرده و به این شکل او را تهدید می‌کند و این با ارزش‌های انسانی آمریکا کاملا در تضاد است.

آمریکا احتمالا در پرونده‌های قضایی علیه بن‌سلمان مداخله کند
سعد الجابری
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × 3 =