کد خبر : 273846
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۸:۵۵
-

آمار تلفات کرونا در پایتخت ۳ برابر شد

آمار تلفات کرونا در پایتخت ۳ برابر شد

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در تهران ۳ برابر شده است، گفت:از یک اسفند ۹۸ تا روز جمعه ۱۸ تیر در تهران ۳۳ هزار و ۲۴۰ نفر به دلیل کرونا جان خود را از دست دادند.

به گزارش عصرقائم، وارد پیک پنجم کرونا شده‌ایم. بسیاری از شهرها قرمز شده‌اند و محدودیت‌ها دوباره بازگشت. هم‌اکنون ۱۴۳ شهرستان قرمز، ۱۸۶ شهرستان نارنجی و ۱۱۹ شهرستان زرد هستند و هیچ شهری در وضعیت آبی قرار ندارد. همچنین استان تهران در وضعیت قرمز و سه شهر آن در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

تهران، تجریش، لواسان، اوشون‌فشن میگون، شمشک، دماوند، آبسرد، رودهن، آبعلی، فیروزکوه، قیام‌دشت، حسن‌آباد و باقرشهر در وضعیت قرمز کرونایی یعنی خیلی پرخطر هستند و بقیه شهرهای استان تهران هم در وضعیت قرمز هستند.

از ۱۸ تا ۱۹ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۶۶۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۴۱۸ نفر از آنها بستری شدند.مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۳۵۵ هزار و ۷۸۶ نفر رسید. همچنین در این مدت ۱۵۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۵ هزار و ۶۹۴ نفر رسید.

وضعیت در تهران بحرانی است. محدودیت‌ها اعمال شد. پارک‌ها تعطیل شد. بسیاری از مراکز پرتردد شهرداری به تعطیلی کشانده شد و مسئولین از مردم می‌خواهند از ترددهای غیرضرور خودداری کنند. بهشت‌زهرا آرایش بحرانی به خود گرفت. در خصوص اقدامات شهرداری تهران در پیک پنجم کرونا، با ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

آمار تلفات کرونا در پایتخت ۳ برابر شد

وارد پیک پنجم شده‌ایم. بهشت زهرا آرایش بحرانی به خود گرفته و در حال آماده‌باش هستند. برخی از مراکز شهرداری از جمله برج میلاد تعطیل شد. شهرداری تهران چه اقداماتی برای کاهش شیوع کرونا انجام می‌دهد؟

بهتر است بخش خصوصی در زمینه واکسیناسیون ورود کند

متأسفانه ما در کشور پنج پیک کرونا را تجربه کردیم و دوره‌های آن  را با شیب کم اما با فراز بالا تجربه کرده‌ایم و در هر پیک، افزایش مرگ و میر بیماران را شاهد بودیم. همچنین کرونا تبعات اجتماعی، روحی و روانی دارد که هم در حال حاضر و هم در آینده باعث بروز مشکل می‌شود. تنها راه مهار کرونا واکسیناسیون عمومی است و باید این اقدام انجام شود. البته ما می‌دانیم که شرایط تحریم و اقتصادی چگونه است، اما بهتر است تا بخش خصوصی وارد شود تا بتوانیم واکسیناسیون را ادامه دهیم.

 اعلام کردند واردات واکسن یک موضوع حاکمیتی است و بهتر است بخش خصوصی ورود نکند

در ابتدا اعلام شد که بخش خصوصی برای کمک به دولت در بخش واردات واکسن کمک کند، اما بعد این موضوع منتفی شد و اعلام کردند واردات واکسن یک موضوع حاکمیتی است و بهتر است بخش خصوصی ورود نکند. البته بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که شاید مشکلاتی در بحث واکسیناسیون وجود داشته باشد.

ستاد کرونا طرح شهرداری در خصوص واردات واکسن را نپذیرفت

ما در شورای اسلامی شهر تهران طرحی را آماده کردیم که بتوانیم خودمان واکسن وارد کنیم، ولی ستاد ملی کرونا آن را نپذیرفت و گفت امکان‌پذیر نیست و باید دولت واکسیناسیون را انجام دهد.

در حال حاضر آمار مرگ و میر در تهران افزایش یافته است و شنیده شده که میزان مرگ و میر آقایان بیشتر از  خانم‌ها بوده است، آیا در بهشت‌زهرا ظرفیت لازم برای دفن اموات وجود دارد؟

آمار مرگ و میر تهرانی ها۳ برابر شد/حدود ۶ هزار بیمار بستری در بیمارستان‌ها داریم

متأسفانه در هفته گذشته از ابتدا تا انتهای هفته ناگهان آمار مرگ و میر تهرانی‌ها بر اثر ابتلا به کرونا سه برابر شده است و حدود ۶ هزار بیمار بستری در بیمارستان‌ها داریم. البته طبیعتاً بیماری دو هفته دیگر هم خودش را نشان می‌دهد و آمار مرگ و میر بالاتر می‌رود.

در روز جمعه هفته گذشته ۹۵ نفر فوتی و در روز پنج‌شنبه ۷۲ فوتی داشتیم. ظرف یک هفته آمار متوفیان چند برابر شد. ضمن اینکه این آمار برای مرگ‌هایی است که در جواز دفن آنها تشخیص کرونا بوده است. برخی مواقع هم تشخیص قطعی نبوده و به نظر می‌رسد مجدداً آمار مرگ و میر در تهران سه رقمی شود.

از ابتدای شیوع کرونا در اسفند ۹۸ تاکنون چند تهرانی بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند؟

۳۳ هزار و ۲۴۰ نفر به دلیل کرونا در بهشت‌زهرا دفن شده‌اند 

از ۱ اسفند ۹۸ تا روز جمعه ۱۸ تیرماه در تهران ۳۳ هزار و ۲۴۰ نفر به دلیل کرونا در بهشت‌زهرا دفن شده‌اند که از این تعداد ۱۹ هزار و ۹۷۲ نفر مرد و ۱۳ هزار و ۲۶۸ نفر زن بوده‌اند. اگر یک تحلیل کنیم می‌بینیم که ۳۲ هزار خانواده بی‌سرپرست شده یا بخشی از امورات آنها دچار اختلال شده است و از همه مهمتر بار روحی و روانی این بیماری و مرگ ناشی از آن برای خانواده‌ها سخت و بسیار بحرانی بوده است. البته این شرایط هم اثرش در کوتاه‌مدت و هم درازمدت است.

شورای شهر تهران چه اقداماتی برای کاهش شیوع کرونا انجام داده است؟

نماینده در ستاد ملی مقابله با کرونای استان تهران نداشتیم/شهردار عضو ستاد ملی نیست

شورای شهر کمترین قدرت را در این حوزه داشت. حتی ما نماینده در ستاد ملی مقابله با کرونای استان تهران نداشتیم و شهردار هم در ستادملی مقابله با کرونا عضو نبود و این موضوع پاشنه آشیل است.

 قرار بود گورستان جدیدی در تهران ساخته شود کار به کجا رسید؟ آیا مشکلی در دفن اموات به وجود می‌آید؟

قبور آماده داریم، تطهیرکنندگان هم چند شیفت مشغول کار هستند

ما مشکل قبر فعلاً نداریم. در هفته قبل به محض مشاهده تعداد مبتلایان و افزایش چشمگیر فوتی‌ها، دوباره سازمان بهشت‌زهرا حالت آماده‌باش گرفت. سازمان بهشت‌زهرا یکی از بهترین سازمان‌ها در ایام کرونا بوده است و حداقل نگذاشت مشکلی بر مشکلات اضافه شود.

قبور آماده داریم، تطهیرکنندگان هم چند شیفت مشغول کار هستند. سردخانه‌ها تجهیز و توسعه یافته است. امیدواریم بتوانیم از این پیک عبور کنیم. باز هم تأکید می‌کنم تنها راه جلوگیری از شیوع کرونا واکسیناسیون همگانی است. کادر درمان از زمانی که واکسینه شده‌اند، میزان مرگ و میرشان به حداقل رسیده است.

چرا تاکنون سرنوشت گورستان جدید مشخص نشده است.بارها اعلام شده که کارها انجام شده است اما هنوز خبری از گورستان جدید نیست، در این باره توضیح می‌دهد؟

طرح گورستان جدید تهرانی ها بزودی به صحن شورا می آید

به زودی طرح ساخت گورستان جدید تهرانی‌ها به صحن می‌آید و کار آن تقریباً به اتمام رسیده است.

دوباره کرونا اوج گرفت. میزان مسافران در حمل و نقل عمومی بالاست. از سوی دیگر واگن‌های جدید خریداری نشده تا بتوان فاصله‌گذاری اجتماعی  را در مترو انجام داد، در این زمینه توضیح می‌دهید؟

مشکل در این اپیدمی‌ها نه اتوبوس است و نه مترو و نه طرح ترافیک

مشکل در این اپیدمی‌ها نه اتوبوس است و نه مترو و نه طرح ترافیک. در سایر استان‌ها که این موارد هم وجود ندارد باز شاهد شیوع کرونا هستیم. باید ماسک زده شود و فاصله اجتماعی رعایت شود. البته در حال حاضر مسافران در مترو و اتوبوس ماسک زده و حتی ضدعفونی‌ها هم به صورت مداوم انجام می‌شود. براساس مطالعات ایران و جهان، نگرانی در مترو و اتوبوس نیست و طرح ترافیک هم تأثیری ندارد و بهتر است که شهروندان از ماسک استفاده کنند. البته واکسیناسیون هم حرف اول را می‌زند.

وضعیت ساعت کار کاری در شهرداری به کجا رسید؟

ما در مواقع بحران اقدامات مقطعی انجام می‌دهیم. البته ساعات کاری هم کاهش پیدا کرده است و عده‌ای هم دور کار شده‌اند.

پارک‌های تهران براساس مصوبه ستادملی مقابله با کرونا تعطیل شد، اما همچنان شاهد حضور پررنگ شهروندان در پارک‌ها و اطراق آنها هستیم. چرا  این مصوبه به درستی اجرا نمی‌شود؟‌ البته در دوره‌های قبل هم که پارکها تعطیل شده بود باز هم شاهد حضور مردم بودیم، در این زمینه توضیح می‌دهید؟

هیچ ضرورتی برای تعطیلی پارک‌ها نیست/لغو طرح ترافیک یک مسکن بی‌اثر است

من به عنوان یک کارشناس نه عضو شورای شهر می‌گویم که هیچ ضرورتی برای تعطیلی پارک‌ها نیست فقط باید اطلاع‌رسانی خوب انجام شود تا مردم از تجمع در پارک‌ها خودداری کرده و اگر می‌خواهند به پارک بروند از ماسک استفاده کنند و لغو طرح ترافیک یک مسکن بی‌اثر است و یا پاک کردن صورت مسئله است.

بهتر است که مردم رعایت کنند، رفت و آمدها محدود شود و مهمانی‌ها هم تعطیل شود تا شاید بتوان جلوی شیوع کرونا را گرفت.

ستاد ملی مقابله با کرونا تاکنون چقدر هزینه به شهرداری داده است؟

ریالی از ستاد ملی دریافت نکرده‌ایم/درآمدها کم و هزینه ها افزایش یافت

ما تاکنون ریالی از ستاد ملی دریافت نکرده‌ایم. در این مدت درآمدهایمان کم و خسارت‌های زیادی ناشی از محدودیت‌ها به شهر تحمیل شده و هزینه‌های ما هم افزایش یافته است.

ببینید!بیماری گسترش یافته است و دوباره محدودیت‌ها در تهران و برخی از شهرها اعمال می‌شود. باید زنجیره گسترش قطع شود. البته این را هم بگویم که بیماری باز دو هفته دیگر خودش را نشان می‌دهد. در کنار ضرر و زیان‌های اقتصادی، کرونا عوارض روحی و روانی ناشی از مرگ و میرها را داشته است. کرونا شاید به این زودی‌ها نرود و ما باید راه مقابله با آن را بدانیم. در حوزه مدیریت شهری با محوریت معاونت برنامه‌ریزی و منابع انسانی و در  همه حوزه‌های مدیریت شهری باید کمیته‌ای را برای مدیریت در شرایط کرونا تشکیل و علاوه بر چاره‌اندیشی برای امروز به فکر اداره شهر و زندگی شهروندان در فردای با کرونا باشند.

بسیاری از کسب و کارها تعطیل و یا نیمه‌تعطیل شده‌اند/ باید شهروندان پروتکل‌ها را رعایت کنند

ببینید! شاید بسیاری از تغییرات مدت‌ها باقی بماند و حتی در صورت مهار کرونا تا زمانی که واکسیناسیون عمومی انجام نشود، خطر گسترش بیماری وجود داشته باشد. ما در یک‌سال گذشته هزینه‌های زیادی داده‌ایم. بسیاری از کسب و کارها تعطیل و یا نیمه‌تعطیل شده‌اند. دولت هم به شهرداری کمکی نکرده است. اصناف زیان‌های زیادی دیده‌اند. البته جبران این ضررها از عهده دولت خارج است. البته باید شهروندان پروتکل‌ها را رعایت کنند.

البته همین جا هم می‌گویم، دولت با  حمایت از بخش خصوصی اقدام به خرید واکسن کند. بخش خصوصی راحت‌تر می‌تواند این کار را انجام دهد.

 باید برنامه‌ریزی کنیم که تهران بعد از کووید۱۹ به چه شکل خواهد بود/شهرها همیشه بستر نوآوری هستند

اما باز هم در خصوص وضعیت بهشت زهرا باید بگویم که ما قبور آماده داریم و البته بعد از پر شدن قبور آماده، جایگزین هم ایجاد می‌کنیم. ساخت گورستان جدید هم قطعی شده است و به زودی طرح آن به شورا می‌آید. ما تاکنون تعداد زیادی از شهروندان را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌ایم. البته یکی از اولویت‌های ما کمک به رفع چالش‌های شهروندان است و برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است. شهرها همیشه بستر نوآوری هستند اما امروز باید برنامه‌ریزی کنیم که تهران بعد از کووید۱۹ به چه شکل خواهد بود و باید به چالش‌ها و نیازها در این زمینه پاسخ داده شود.

کرونا نمایه
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × 5 =