کد خبر : 273655
تاریخ انتشار : جمعه ۱۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
-

توافق اردن و رژیم صهیونیستی بر سر مسائل تجاری و آب

توافق اردن و رژیم صهیونیستی بر سر مسائل تجاری و آب

وزیران خارجه اردن و رژیم صهیونیستی طی دیداری بر سر افزایش فروش آب توسط این رژیم به اردن توافق کردند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از شبکه خبری الجزیره، ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن با یائیر لاپید، همتای صهیونیستی خود در امان دیدار کرد.

دو طرف در این دیدار که از زمان تشکیل دولت جدید رژیم صهیونیستی نخستین است بر سر مسائلی از جمله فروش مقدار بیشتری آب در سال جاری توسط رژیم صهیونیستی به اردن و افزایش صادرات این کشور به کرانه باختری توافق کردند.

لاپید گفت، رژیم صهیونیستی ۵۰ میلیون متر مکعب آب در سال جاری به اردن خواهد فروخت.

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای مکتوب اعلام کرد، دو طرف به توافق‌هایی پیرامون مسائل تجاری و آب رسیدند و بر سر افزایش ارزش صادرات کالاهای اردن از ۱۶۰ میلیون دلار در سال به ۷۰۰ میلیون دلار توافق کردند.

در خصوص موضوع آب، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد، دو طرف توافق کردند که رژیم صهیونیستی امسال ۵۰ میلیون متر مکعب بیشتر آب به اردن بفروشد.

براساس بیانیه مذکور، دو وزیر درمورد تقویت همکاری در زمینه‌های دیگر توافق کردند.

وزارت خارجه اردن هم در بیانیه‌ای اعلام کرد، دو وزیر تحولات مرتبط با روند صلح را بررسی کردند.

در این بیانیه آمده است که الصفدی تاکید کرد، تلاش‌ها باید در راستای دستیابی به چشم انداز سیاسی واقعی جهت تحقق صلح عادلانه و جامع باشد. تنها راه تحقق این امر راهکار تشکیل دو کشوری است که به اشغالگری پایان و به همه حقوق مشروع ملت فلسطین پاسخ می‌دهد.

در پی مخالفت رژیم صهیونیستی با توقف شهرک سازی در اراضی اشغالی و قبول مرزهای ۱۹۶۷ به عنوان اساس مذاکرات تشکیل کشور فلسطین، روند صلح میان دو طرف از آوریل ۲۰۱۴ متوقف شده است.

الصفدی بر لزوم توقف همه اقدامات غیر قانونی رژیم صهیونیستی تاکید کرد که راهکار تشکیل دو کشوری و فرصت‌های تحقق صلح عادلانه که ضرورتی منطقه ای و بین المللی است را تضعیف می‌کند.

وی همچنین بر لزوم احترام به ماهیت تاریخی و قانونی مسجدالاقصی، احترام به حقوق اهالی محله الشیخ جراح تاکید کرد و گفت، اخراج آنها اگر صورت بگیرد، مطابق با قوانین بین المللی “جنایت جنگی” محسوب می‌شود.

روابط اردن و رژیم صهیونیستی در دوره نخست وزیری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق این رژیم بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱ به گفته عبدالله دوم، پادشاه اردن در بدترین حالت خود قرار داشت.

از سوی دیگر دولت آمریکا از امضای توافقنامه‌های تجاری میان دو طرف استقبال و تاکید کرد که این توافق‌ها “همکاری میان دو طرف را تحکیم بخشیده و با افزایش تجارت میان اردن و کرانه باختری حمایت از ملت فلسطین را قوت می‌بخشد.”

وزارت خارجه آمریکا در این راستا در بیانیه‌ای اعلام کرد، این توافقنامه‌ها به بهبود دسترسی اردن به آبهای شیرین و افزایش صادرات این کشور به کرانه باختری کمک خواهد کرد.

توافق اردن و رژیم صهیونیستی بر سر مسائل تجاری و آب/آمریکا استقبال کرد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هجده − 2 =