کد خبر : 273609
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۵
-

نخست وزیر انگلیس اوضاع افغانستان را “بسیار خطرناک” می داند

نخست وزیر انگلیس اوضاع افغانستان را “بسیار خطرناک” می داند

بوریس جانسون با “بسیار خطرناک” توصیف کردن اوضاع افغانستان اعتراف کرد که او نسبت به آینده افغانستان “نگران” است.

به گزارش عصرقائم، به نوشته روزنامه گاردین،بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس تایید کرد که امروز (پنجشنبه) با صدور بیانیه‌ای برای نمایندگان پارلمان اعلام خواهد کرد که دولت انگلیس به حضور ۲۰ ساله نیروهای این کشور در افغانستان خاتمه خواهد داد.

نخست وزیر انگلیس گفت که او فکر می کند وضعیت فعلی این کشور پر از خطر است. اگر از من بپرسید آیا از اوضاع کنونی افغانستان خرسندم به طور قطع پاسخ خواهم داد خیر. من بسیار نگرانم.
دولت انگلیس پیش از این اذعان داشته بود که ۷۵۰ نیروی باقی مانده این کشور در افغانستان که عمدتا به آموزش نیروهای ارتش افغانستان مشغول بودند، این کشور را ترک خواهند کرد، زیرا زمانی که اکثریت دو هزار و ۵۰۰ نیروی رزمی باقی مانده آمریکا این کشور را ترک کنند، محافظت از جان نیروهای انگلیسی غیرممکن خواهد بود. نیروهای انگلیسی در سال ۲۰۱۴ به مشارکت در عملیات رزمی در افغانستان خاتمه دادند، اما به عنوان بخشی از هفت هزار و ۵۰۰ نیروی ناتو در این کشور ماندند.
جانسون در پاسخ به پرسش رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس، گفت، ما باید درباره اوضاع افغانستان واقع بین باشیم و آنچه که به آن امید داریم این است که خون و پولی که در این چند دهه برای حفاظت از مردم افغانستان هزینه کرده ایم، هدر نرفته باشد.

از آغاز “جنگ علیه تروریسم” پس از ۱۱ سپتامبر ، در مجموع ۴۵۴ سرباز انگلیسی در افغانستان کشته شدند که بیش از ۴۰۰ نفر آنها در نتیجه اقدامات خصمانه کشته شدند. هزاران نفر دیگر در این درگیری کشته شده اند ، از جمله بیش از ۵۰،۰۰۰ غیرنظامی افغان و ۲۳۰۰ سرباز آمریکایی. اما با طالبان که دوباره مطرح شده اند ، به طور فزاینده ای این سوال بوجود آمده که آیا این مأموریت ارزش آن را دارد؟ جانسون گفت: توافق صلح نهایی باید شامل نیروهایی باشد که انگلیس و دیگران علیه آنها جنگیده اند. ما باید امیدوار باشیم که طرفین در کابل بتوانند برای رسیدن به یک توافق دور هم جمع شوند و به گونه ای دیگر باید امیدوار باشیم که سرانجام محل اقامت با طالبان پیدا شود.

وی در ادامه به اعضای کمیته گفت که روز پنجشنبه بیانیه ای را به نشانه پایان اعزام ارائه خواهد داد.

وزیران این هفته طرحی را در جلسه شورای امنیت ملی امضا کردند و انتظار می رود جانسون روز پنجشنبه تایید کند که انگلیس سفارت خود را در کابل حفظ خواهد کرد.

پرچم انگلیس قبلاً در فرودگاه بین المللی کابل پایین آورده شده است و سایر نیروهای در حال ترک مراسم خود را بی سر و صدا انجام داده اند.

نخست وزیر انگلیس اوضاع افغانستان را "بسیار خطرناک" می داند
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج − 2 =