کد خبر : 273584
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰
-

بهترین نوع روکش دندان

بهترین نوع روکش دندان

دندان های ما بر اثر گذشت زمان آسیب می بینند، این آسیب و مقدار آن می تواند به دلایل مختلفی چون پوسیدگی دندان، ضربه یا تنها در اثر استفاده از آن در طول زمان و عدم انجام مراقب های لازم ایجاد شود. ممکن است در شکل و اندازه دندان ها تغییر ایجاد شود و غذا خوردن را برای شما مشکل کند. برای رفع این مشکل روکش هایی وجود دارد که می تواند آسیب ها را ترمیم نماید.

به گزارش عصرقائم، بنابر اعلام دندانپزشکی بابکان، روکش ها شامل موادی هستند که پس از ترمیم دندان های آسیب دیده و پر کردن آنها توسط دندانپزشک مورد استفاده قرار می گیرد تا از تخریب مجدد آن پس از ترمیم جلوگیری شود. این روکش ها به منظور محافظت، پوشاندن و بازیابی شکل دندان ها در زمانی که پر کردن دندان به تنهایی کافی نیست، مورد استفاده قرار می گیرد.

روکش ها از چه موادی ساخته می شوند؟

روکش ها از مواد مختلفی شامل:

۱٫ فلز: در ساخت روکش دندان از چند نوع فلز می توان استفاده کرد، از جمله طلا، پلادیوم، نیکل و کروم. امتیاز روکش های فلزی این است که به ندرت آسیب می بینند و یا می شکنند، این روکش ها از بیشترین ماندگاری برخوردار هستند و در صورتی که تنها بخش کوچکی از دندان خارج از لثه وجود داشته باشد امکان پذیر است و مقاومت بالایی برای جوییدن غذا دارند، استفاده از این نوع روکش در دندان های آسیاب که در قسمت انتهایی ردیف دندان ها و دور از دید هستند رایج است، زیرا رنگ فلزی این نوع روکش کاملا مشخص است.اطلاعات بیشتر در مورد بهترین روکش دندان را اینجا بخوانید.

۲٫ روکش چینی باند شده با فلز: این نوع روکش ها از نظر زیبایی بهتر از روکش های فلزی هستند زیرا با رنگ دندان های کناری مطابقت دارند و طبیعی هستند. گرچه، ممکن است در مواقعی فلز زیر لایه چینی روکش به صورت یک خط تیره مشخص شود.یکی دیگر از نکات منفی این نوع روکش شکستن بخش چینی آن بر اثر فشار و یا ساییده شدن تاج دندان روبروی آن است، که در صورتی اتفاق می افتد که هنگام باز و بسته کردن دهان تاج دندان روبرو با این روکش تماس داشته باشد، البته دندان پزشک می تواند با کمی تراشیدن روکش از تماس دندان ها با یکدیگر جلوگیری کند.

۳٫ تمام رزین: این نوع روکش ها نسبت به سایر نمونه ها قیمت پایین تری دارند . با این حال احتمال فرسودگی آنها نسبت به سایر انواع روکش بیشتر است.

۴٫ تمام سرامیکی یا تمام چینی: این نوع روکش ها از نظر رنگ و شکل ظاهری بیشترین شباهت را به رنگ دندان معمولی دارند و زیبایی دندان ها را حفظ می کنند. با این وجود، نسبت به روکش های فلزی و روکش های فلزی با پوشش چینی مقاوم نیستند و بیشتر از روکش های فلزی و  رزینی موجب ساییده شدن دندان روبه رویی می شوند این روکش ها بیشتر مناسب دندان های جلویی هستند.

این روکش ها به صورت معمول غیر از مواردی که برای حفظ بهداشت دهان از جمله مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و دهان شویه انجام می شود به مراقبت دیگری نیاز ندارند، ساخته می شوند.

چرا استفاده از روکش ها ضروری است؟

به چند دلیل ممکن است دندان شما به روکش نیاز داشته باشد ، از جمله:

· جلوگیری از آسیب بیشتر دندان های ضعیف (احتمالاً در اثر پوسیدگی) که امکان شکستن یا ترک خوردن آنها وجود دارد و یا حفظ آنها در کنار دندان های دیگر.

· ترمیم دندانی که دیواره آن شکسته است.

· پوشاندن دندان و یا حمایت از دندان برای اینکه بتواند در موقعیت خود باقی بماند.

· نگه داشتن پل دندان در موقعیت درست

· پوشاندن دندان هایی که بد شکل شده اند و یا تغییر رنگ داده اند.

· حمایت از دندان هایی که ایمپلنت شده اند.

· پوشاندن دندان هایی که درمان ریشه بر روی آنها انجام شده است.

طول عمر روکش ها چه میزان است؟

روکش دندان به صورت میانگین بین پنج تا ۱۵ سال می توانند شکل خود را حفظ کنند. محل قرار گرفتن آنها روی میزان ساییده شدن آنها موثر است، همچین میزان رعایت بهداشت دهان توسط فرد و عادات شخصی بر طول عمر این روکش ها تاثیرگذار هستند. عادات مربوط به دهان شامل موارد زیر می شود:

ساییدن دندان ها بر روی هم و یا سف کردن آنها، جویدن یخ، جویدن ناخن ها، استفاده از دندان ها برای باز کردن بسته بندی و گره ها.

قیمت روکش های دندان بسته به نوع مواد و آلیاژی که در روکش های فلزی استفاده می شود، لابراتوار و دندان پزشک متفاوت است اما معمولا ارزانترین آنها، روکش های چینی باند شده به فلز هستند که البته قیمت روکش در این مدل به آلیاژی که مورد استفاده قرار می گیرد بستگی دارد. اما می توان گفت در صورتی که از آلیاژهای مرسوم و نرمال استفاده شود به صرفه ترین نوع روکش این گزینه است.

لازم است به خاطر داشته باشیم که دندان های ما به مراقبت مستمر نیاز دارند، همچنین لازم است علاوه بر مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان هر ۶ ماه برای انجام چک آپ دندان پزشکی مراجعه کنیم تا در صورتی بروز آسیب در دندان ها پیش از آن که مشکل جدی به وجود آید آسیب برطرف شود، علاوه بر آن لازم است در صورت ایجاد شکستگی بر اثر جویدن مواد سخت یا ضربه سریع تر برای رفع مشکل اقدام شود، بنابراین در صورتی که احساس می کنید روکش دندان شما آسیب دیده، بهترین راهکار مراجعه به دندان پزشک است.

بهترین نوع روکش دندان
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شش + 18 =